Tri úseky R7 majú mať územné rozhodnutia ešte tento rok

Všetky územné rozhodnutia pre výstavbu troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy cez Dunajskú Lužnú po Holice v dĺžke vyše 32 kilometrov majú byť vydané ešte v tomto roku.

14.02.2014 13:05
debata (1)

Rýchlostná cesta po vybudovaní uľahčí dopravu pre takmer 40 tis. ľudí v priľahlých obciach. Ministerstvo dopravy očakáva, že ak by vodič na tejto trase ušetril na ceste do práce iba pol hodiny denne, mohol by venovať 124 hodín ročne inej činnosti ako šoférovaniu.

„Efektívna výstavba a aktuálna vyťaženosť cesty R1 Pribina ukazuje, že budovanie dopravnej infraštruktúry formou PPP projektov je vhodným riešením. A to najmä tam, kde je doprava pred kolapsom a zásadne obmedzené možnosti čerpania eurofondov,“ tvrdí rezortný štátny tajomník Viktor Stromček.

Prvé tri úseky R7 na východ od Bratislavy plánuje ministerstvo dopravy postaviť v rámci jedného PPP projektu spolu s úsekom diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji – Bratislava, Rača. Predbežné stavebné náklady projektu sú podľa odhadov okolo 1,5 mld. eur, no presnejšia suma bude známa po skončení územných konaní. Majetkovo-právne vysporiadanie by malo stáť predbežne 100 mil. eur pre úseky R7 a 300 mil. eur pre úsek D4. Úsek R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec bude dlhý takmer sedem kilometrov, R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná 8,2 kilometra, R7 Dunajská Lužná – Holice 17,4 kilometra a D4 Bratislava, Jarovce – Rača 27,3 kilometra. Stavebné práce na týchto úsekoch by sa mali začať do konca roka 2015.

„Bratislavský kraj môže čerpať eurofondy vo veľmi obmedzenej miere. Náročnosť a rozsah celého projektu by zároveň znamenali vyčerpanie väčšiny eurofondov v oblasti dopravy, čím by bolo nutné obmedziť výstavbu úsekov v iných lokalitách Slovenska. Do tých však môže nová infraštruktúra priniesť nové pracovné miesta, ktoré sú dnes také žiadané,“ zdôvodnil výstavbu R7 a D4 v rámci PPP projektu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Rezort dopravy tvrdí, že podľa doterajších predbežných štúdií výstavba R7 bez výstavby D4 nemá zmysel. Prioritným záujmom je riešiť dopravnú situáciu v Bratislavskom samosprávnom kraji komplexne. „Rozdeľovanie veľkých projektov do menších je z hľadiska filozofie a účelu PPP kontraproduktívne a neefektívne. Samozrejme, je tu predpoklad, že niektoré z úsekov R7 budú verejnosti sprístupnené ešte pred otvorením úseku D4. Ich výstavba by mala podľa odhadov trvať kratšie vzhľadom na nižší investičný náklad, komplikovanosť a parametre,“ uviedol pred časom Kóňa.

Zatiaľ jediným realizovaným slovenským cestným PPP projektom je rýchlostná cesta R1 Pribina na trase Nitra – Tekovské Nemce a na severnom obchvate Banskej Bystrice. Štyri úseky R1 postavené cez PPP projekt v dĺžke vyše 50 kilometrov doteraz využilo 16 mil. vozidiel. Časopis Project Finance International (PFI) z dielne Thomson Reuters nedávno vyhlásil refinancovanie R1 Pribina za najlepší dlhopisový projekt v minulom roku v Európe. Štát vďaka novému modelu financovania R1 ušetrí počas nasledujúcich 28 rokov 144 mil. eur, z toho v tomto ušetrí 5 mil. eur.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #rýchlostná cesta #diaľnice #Dunajská Lužná