Za známymi značkami čerpacích staníc sú nájomcovia

Kým pred takmer desiatimi rokmi bolo na Slovensku 537 značkových čerpacích staníc palív pre autá, v súčasnosti je ich počet vyšší o deväť.

13.02.2014 08:00
debata (7)

Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu. Štatistika však pokrýva iba čerpacie stanice členov danej asociácie, nie sú tam teda desiatky neznačkových púmp, ktoré prevádzkujú napríklad poľnohospodárske družstvá.

Práve k tomuto druhu čerpačiek sa najčastejšie obracajú zraky ľudí pri zmienkach o nekvalitnom palive či podvodoch na spotrebnej dani alebo DPH. V minulosti totiž viacerí „neznačkoví“ pumpári otvorene hovorili, že benzín či naftu predávajú za ceny, za aké ich nakúpia od dodávateľov, a zarábajú iba na občerstvení či iných druhoch tovarov.

Podvody však nie sú vylúčené ani u majiteľov čerpačiek, ktoré nesú logá známejších spoločností. Značku si totiž môžu prenajať aj rôzne súkromné firmy, ktoré v zmluve o takzvanom frančíze svojimi podpismi potvrdia, že budú dodržiavať všetky pravidlá a predpisy. Žiadna zmluva však nezaručí poctivé úmysly.

Možné podvody na takýchto čerpačkách dokazujú aj informácie o podvodoch s minerálnymi olejmi, ktoré v septembri 2011 denníku Pravda poskytli colníci. „Rôzne druhy olejov, ktoré sú svojím zložením a vlastnosťami podobné klasickým palivám, sa dostávajú do predaja aj na čerpacích staniciach ako palivo pre autá,“ spresnila vtedajšia hovorkyňa colníkov. Okrem toho, že pri predaji takýchto olejov prichádza štát o spotrebnú daň, vzniká nebezpečenstvo aj pre motoristov.

Motorová nafta totiž na rozdiel od rôznych olejov musí mať presne stanovené chemické a fyzikálne vlastnosti. Napríklad po spálení nesmie zanechať v priestore motora priveľa pevných častíc, musí mať presne stanovenú schopnosť mazania a v neposlednom rade môže stuhnúť až pod stanovenou teplotou. V prípade, že takéto vlastnosti nemá, môže sa v aute upchať palivová sústava, pokazí sa čerpadlo či v horšom prípade sa môže znehodnotiť celý motor.

Takúto naftu zrejme tankoval aj Patrik Kováč zo stredného Slovenska. Podľa jeho slov tam bolo palivo o čosi lacnejšie ako inde, cena však nebola nápadne nízka. Približne po dvoch rokoch tankovania sa mu však zadrel motor a automechanik sa vyjadril, že to spôsobilo nekvalitné palivo. Ani súdny proces by mu v tomto prípade zrejme nezaručil uhradenie finančne náročnej opravy, keďže poškodený by nemal ako dokázať, že palivo netankoval na inej čerpačke.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba