ÚVO odmietol námietky Skanskej a Strabagu pri tuneli Višňové

Úrad pre verejné obstarávanie zamietol námietky združenia stavebných spoločností Skanska a Strabag proti opätovnému vylúčeniu z tendra na doprojektovanie a výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Obe spoločnosti sa zároveň odvolali na Radu ÚVO, ktorá rozhodnutie úradu o námietkach preskúma.

11.02.2014 17:14
Severná D1, diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata (21)

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zamietol námietky združenia stavebných spoločností Skanska a Strabag proti opätovnému vylúčeniu z tendra na doprojektovanie a výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Obe spoločnosti sa zároveň odvolali na Radu ÚVO, ktorá rozhodnutie o zamietnutí námietok preskúma.

„Nesúhlasíme so zamietnutím námietok a využili sme možnosť odvolať sa k Rade ÚVO,“ potvrdila v utorok pre agentúru SITA generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová. Dôvodom vylúčenia stavebného združenia mala byť nevyhovujúca dĺžka únikových východov z budúceho tunela.

Skanska a Strabag navrhli doprojektovať a postaviť diaľnicu Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra, vrátane 7,5-kilometrového tunela Višňové, za najnižšiu cenu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Je to 37,7 % z pôvodne predpokladanej ceny prác 896,53 mil. eur. Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, a. s., Metrostav a. s. a Marti Contractors Ltd., a to 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov. Ide o stavbu podľa žltej knihy FIDIC, keď zhotoviteľ diaľnicu naprojektuje aj postaví.

NDS ponuku skupiny Skanska a Strabag pôvodne prijala. Združenie vedené Doprastavom podalo námietky spochybňujúce cenu a technológiu vetrania tunela navrhnuté konkurentom. ÚVO nariadil opätovné vyhodnotenie ponúk a diaľničiari Skansku a Strabag vylúčili. Najprv pre nevyhovujúce vetranie tunela, ktoré sa ukázalo ako neopodstatnené, a potom pre nesprávne dĺžky únikových východov v tuneli.

Úrad neskôr vlani v októbri uznal námietky združenia Skanska a Strabag proti ich vylúčeniu. Obe spoločnosti označili svoje vyradenie za účelové a tendenčné. NDS podľa úradu pri výpočte dĺžky únikových východov spravila matematickú chybu a zle aplikovala vlastný technický predpis. Úrad preto rozhodol, že ponuky budú znovu vyhodnotené. Diaľničiari po opätovnom, už treťom vyhodnotení ponúk obe spoločnosti v závere vlaňajška znovu vylúčili pre dĺžky únikových východov v tuneli. Nepreukázali vraj, či majú v troch priečnych prepojeniach jedny alebo dvoje dvere. Skanska a Strabag podali opäť námietky proti vylúčeniu, ale úrad ich už zamietol.

Verejná súťaž na stavbu D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa začala koncom roka 2011 a ponuky piatich uchádzačov sa otvárali 26. júna 2012. Práce sú plánované na päť a pol roka, vrátane realizačnej projektovej dokumentácie, a majú byť financované zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Rozdelené budú pravdepodobne na dve časové fázy, aby mohli byť financované v terajšom a budúcom programovom období eurofondov.

21 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #Strabag #Skanska #Višňové #diaľnice #Úrad pre verejné obstarávanie