Autoklub argumentuje, že škody na cestách spôsobené osobnými vozidlami sú na rozdiel od kamiónov zanedbateľné. Navyše podľa motoristickej organizácie majitelia osobných áut už teraz podporujú výstavbu ciest daňami z benzínu a nafty a platbami za diaľničné známky. Autoklub to oznámil na webe.
„Bežní motoristi odvádzajú do štátneho rozpočtu už dnes toľko, že akékoľvek ďalšie návrhy a opatrenia na ich úkor, ako napríklad zavedenie mýta pre osobné automobily, nemajú opodstatnenie,“ uviedol Autoklub. Motoristi sa podľa neho viac než významne podieľajú na výnosoch cestnej dane a spotrebnej dane, ktorých časť dostáva spolu s poplatkami za užívanie diaľnic a rýchlostných komunikácií Štátny fond dopravnej infraštruktúry (SFDI).
Motoristická organizácia tiež tvrdí, že prípadné zavedenie mýta pre osobné autá s poukazom na škody na komunikáciách by nemali opodstatnenie. „Prejazd jedného ťažkého nákladného vozidla s hmotnosťou 40 ton zodpovedá prejazdu približne 40 000 osobných automobilov,“ uviedol Autoklub.
Varoval, že v prípade zavedenia mýta by vodiči osobných áut začali viac využívať nespoplatnené cesty nižších tried, čo by ale zvyšovalo spotrebu pohonných hmôt, exhaláty, hluk a tiež zvyšovali riziko dopravných nehôd v obciach.
SFDI vlani v decembri uviedol, že papierové diaľničné kupóny by mohla od roku 2016 nahradiť kamerová technológia schopná rozpoznávať registračné značky prechádzajúcich áut. Dôvodom sú úspory. Kamery podľa SFDI vyjdú lacnejšie než predaj státisícov diaľničných známok.
„Výkonové spoplatnenie dopravnej infraštruktúry by sa nemalo týkať len nákladných vozidiel. Kto využíva infraštruktúru viac, mal by niesť väčšie bremeno,“ povedal potom nedávno serveru Aktuálně.cz minister Prachař.
Server iDnes.cz uviedol, že spoplatnenie diaľnic pre osobné autá podľa najazdených kilometrov sa už zhruba rok a pol testuje pod záštitou Centra dopravného výskumu. Pilotný projekt s plánovanou tisíckou účastníkov by mal zistiť, koľko ľudia najazdia, aby bolo možné nastaviť ceny.