Ako informoval rezortný hovorca Martin Kóňa, ide o prvotný návrh založený na princípe spoločného objednávateľa, ktorý bude objednávať železničnú a prímestskú autobusovú dopravu, prípadne i mestskú hromadnú dopravu.
Ministerstvo predpokladá, že návrh predloží na rokovanie vlády v polovici tohto roka, potrebný je totiž širší priestor na diskusiu, aby bol prijateľný pre všetkých účastníkov dopravy. Spoločný objednávateľ by mal rozhodovať o podobe prevádzky autobusov a vlakov, čím by sa mali odstrániť neefektívne a súbežné autobusové a železničné spoje. Osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme v súčasnosti objednáva a financuje ministerstvo dopravy, prímestskú autobusovú dopravu kraje.
„Je to problém, ktorý existuje mnoho rokov. Neexistuje na to jednoduché riešenie, ale našou ambíciou je také riešenie nájsť,“ povedal v utorok minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní s predstaviteľmi krajov. „Určite nie je normálne, že štát dotuje železničnú osobnú prepravu a zároveň vyššie územné celky autobusovú prepravu a paralelne premávajú poloprázdne linky,“ dodal minister. Riešenie tohto problému podľa neho vytvára značný potenciál na úsporu verejných výdavkov a zefektívnenie prepravy ľudí v regiónoch.
Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica označil za potrebné najprv zladiť a integrovať vnútromestskú dopravu s medzimestskou. Podľa neho je pri tom už možné vykonať isté opatrenia a ušetriť peniaze. Východiskom harmonizácie vlakovej a autobusovej dopravy musí byť intenzita prepravy osôb. „To nie je jednoduché, lebo zamestnanosť alebo nezamestnanosť v každom regióne sa vyvíja. Keď sa bude zvyšovať zamestnanosť a bude potreba väčšej mobility v rámci kraja, tak sa tieto parametre budú meniť,“ povedal Belica. Tento systém je podľa neho otvorený a nedá sa vyriešiť raz a navždy. Bude pritom potrebné upraviť niektoré zákony.
Podľa predsedu Košického samosprávneho kraja Zdenka Trebuľu treba jasne určiť, čo sú to výkony vo verejnom záujme a čo majú kraje platiť prepravcom. Výdavky Košického kraja na prímestské autobusy sa od roku 2006 zdvojnásobili. Počet prepravovaných ľudí sa pritom znížil a zvýšil sa počet študentov, dôchodcov či zdravotne ťažko postihnutých, ktorí majú nárok na zľavu z cestovného. „Ekonomika tohto celého v mnohom pomôže vyriešiť otázku harmonizácie. Treba urobiť osvetu medzi ľuďmi a vysvetľovať, že sa skutočne nedá, aby sme každého vozili až pred jeho dom. To proste nejde. Na to peniaze nie sú a ani ich nedokážeme zabezpečiť,“ upozornil Trebuľa s tým, že cesty sú navyše v nekvalitnom stave.
Rezort dopravy tvrdí, že v grafikone vlakovej dopravy, ktorý platí od 15. decembra 2013, sa podarilo vykonať celý rad optimalizácií najmä v regionálnej železničnej osobnej doprave. „Cieľom bolo podstatne lepšie zosúladenie prestupových časov v dôležitých uzlových staniciach a zabezpečenie rovnomernej ponuky železničných spojení počas celého dňa,“ uviedol Kóňa. „Očakávame, že dlhodobejšia stabilizácia takto nastaveného železničného cestovného poriadku umožní vyšším územnosprávnym celkom optimalizovať prípojovosť spojov prímestskej autobusovej dopravy k pevne danej a v dlhodobejšom horizonte nemennej polohe vlakových spojov,“ dodal. To je podľa neho prvý významný krok k lepšiemu prepojeniu oboch druhov dopravy. Cestovné poriadky vlakov sa na základe pripomienok a možností môžu upravovať.