Ako jedna z mála krajín naše úrady novinku plošne akceptovali. Polícia pri použití návlekov nebude vodičov pokutovať ani v prípade, že na vozovke je sneh a dopravná značka prikazuje vodičovi použiť snehové reťaze, čo je realitou na horských priechodoch.
Podobne na niektorých úsekoch návleky akceptovali vo Francúzsku. Naopak, v Rakúsku či Nemecku vyžadujú striktne snehové reťaze. V žiadnej krajine doplnok nie je ako povinná súčasť výbavy, ale ak značka protišmykové pomôcky vyžaduje a na aute nie sú, vodičovi hrozí pokuta.
Slovensko návleky namiesto reťazí odobrilo koncom minulého roka. "Ministerstvo dopravy schválilo protisklzové textilné návleky, čo je obdobné zariadenie na zlepšenie prenosu hnacích síl a smerovej stability, ktoré sú znížené snehom alebo ľadom nachádzajúcim sa medzi kolesom a povrchom pozemnej komunikácie,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva. Návleky majú zabezpečiť rovnaký efekt ako oceľové reťaze.
Výhodou pružných návlekov je rýchla a jednoduchá montáž, nevýhodou môže byť nižšia životnosť ako pri reťaziach. Cena návlekov je vyššia, pohybuje sa v rozmedzí od 50 až do 80 eur, reťaze je možné kúpiť už od 20 eur. Na Slovensku sú k dispozícii návleky minimálne od dvoch výrobcov – z Nórska alebo Talianska.
"Zákazníci sa informujú, ale nemusia mať obavy pretože snehové návleky sú držiteľom certifikátov Ö-Norm a TÜV SÜD pre protišmykové zariadenia ako ekvivalent snehových reťazí. Takisto boli schválené vládnym úradom pre dopravu v štáte Colorado ako protišmykový prostriedok pre ťažké nákladné automobily v horských oblastiach,“ odpovedá Boris Martinovič z AZpneu.sk na otázku, či sa ľudia pri kúpe návlekov neobávajú pokuty.
Dopravný expert Jozef Drahovský vraví, že v zmysle našich zákonov možno na aute použiť len homologizované zariadenia. "Týka sa to aj reťazí, aj návlekov, aj samotných pneumatík. Takže ak návleky prešli skúšobňou a dostali označenie¤E, nevidím žiaden problém v ich používaní,“ vysvetľuje a zároveň dopĺňa, že po fyzikálnej stránke je niekde lepšie použiť reťaze, niekde návleky. Niekde len pneumatiky z jemnejšej gumy. Podľa Drahovského teda použitie vhodného protišmykového zariadenia závisí od konzistencie snehu.
Návlek sa na kolesá namontuje tak, že jeho vnútorná strana sa natiahne zhora cez koleso a stiahne sa potom čo najnižšie. Auto si potom vodič málinko posunie a návlek sa natiahne na celú pneumatiku. Po skončení zimy sa dajú snehové ponožky vyprať. "Záujem zo strany zákazníkov je, ale zatiaľ nie je až taký veľký ako v prípade klasických oceľových snehových reťazí,“ tvrdí Martinovič.
Snehové návleky sľubujú nadštandardnú priľnavosť na snehu i na ľade vďaka minimalizovaniu vodného filmu, ktorý sa tvorí medzi gumou a povrchom cesty. Mali by byť dokonca vhodnejšou alternatívou pre majiteľov áut s hliníkovými diskami, pretože textilný návlek ich nepoškodí. Takisto, ak má vozidlo malý priestor medzi podbehom a pneumatikou, môže byť montáž návleku jednoduchšia ako nasadenie reťaze.