Alitaliu možno zachráni arabská Etihad, Lufthansa to chce zabrzdiť

Nemecké vlajkové aerolínie Lufthansa v pondelok kritizovali plány arabskej leteckej spoločnosti Etihad Airways investovať do stratového talianskeho prepravcu Alitalia a vyzvali Európsku komisiu, aby prípadnú dohodu zablokovala. Lufthansa tvrdí, že Etihad pre svoju expanziu využíva štátnu pomoci, čím deformuje trh.

04.02.2014 07:18
Taliansko, aerolinky, Alitalia Foto: ,
Ilustračné foto
1

Etihad Airways zo Spojených arabských emirátov v nedeľu oznámila, že sa blíži dohode o investícii do Alitalie. Prepravca už kúpil podiely vo viacerých leteckých spoločnostiach, vrátane Air Berlin, írskej Air Lingus a ďalej vo Virgin Australia. Podľa správ tlače chce Etihad do Alitalie investovať 350 miliónov eur a získať tak v talianskej spoločnosti podiel 49 percent.

„Odmietame opakované subvencie a čiastočné zoštátňovanie európskych aerolínií, či už európskymi štátmi alebo štátom vlastnenými spoločnosťami mimo EÚ,“ uviedla Lufthansa. Nemecký prepravca dôrazne lobuje proti leteckým spoločnostiam bohatých arabských krajín Perzského zálivu Etihad, Emirates alebo Qatar Airways a ich rýchlej expanzii v Európe.

Lufthansa podľa agentúry Reuters dodala, že európski politici by mali prestať vymýšľať, ako zaťažiť európske letecké spoločnosti opatreniami ako je povinnosť obchodovania s emisiami, dane za cestujúcich alebo zákaz nočných letov a zamerať sa namiesto toho na zabezpečenie spravodlivého rám­ca.

„Prechádzame bolestným znižovaním nákladov a potrebujeme férovú konkurenciu,“ uviedla Lufthansa, ktorá teraz uskutočňuje program reštrukturalizácie.

Taliansky minister dopravy Maurizio Lupi v reakcii na vyhlásenie Lufthansy nemeckú spoločnosť obvinil, že sa bojí konkurencie. Rokovania medzi Alitaliou a spoločnosťou Etihad označil za styky medzi súkromnými subjektmi.

„Štátna pomoc? Obchádzanie (pravidiel hospodárskej súťaže)? Skôr sa zdá, že sa Lufthansa bojí konkurencie,“ povedal Lupi podľa agentúry ANSA.

Alitalia sa v októbri dohodla s bankami na pôžičke 200 miliónov eur a v decembri potom úspešne zvýšila kapitál predajom akcií za 300 miliónov eur. Oba kroky boli súčasťou záchranného plánu, ktorý podporuje talianska vláda a ktorý má pomôcť udržať aerolinky nad vodou , než sa pre nich podarí nájsť strategického investora. Plán kritizovala už v októbri spoločnosť International Airlines Group, ktorá vlastní British Airways a španielskou Iberia.

Podľa informovaných zdrojov agentúry Reuters získala Alitalia nakoniec od bánk namiesto pôvodne sľúbených 200 miliónov len 165 miliónov eur. Jeden zo zdrojov ale povedal, že to je dostatočná suma na to, aby zacelila finančnú medzeru dovtedy, než Etihad rozhodne o svojej investícii.

Hlavným akcionárom Alitalie bola donedávna s podielom 25 percent francúzsko-holandská letecká spoločnosť Air France-KLM. Tá sa ale odmietla zúčastniť zvýšenia kapitálu, a jej podiel sa tak znížil na sedem percent.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #aerolinky #Alitalia #Lufthansa #Etihad