Bratislava nechce predražených cestárov

Magistrát hlavného mesta tvrdí, že pracuje na tom, aby mohol vypovedať zmluvu o zimnej pohotovosti a údržbe ciest. Povedal to hovorca magistrátu Stano Ščepán.

28.01.2014 13:00
počasie, sneženie, sneh, údržba ciest, cesta,... Foto: ,
Ilustračné foto
debata (1)

Zmluvu uzavretú tesne pred odchodom primátora Andreja Ďurkovského, zvoleného za KDH, však podľa neho možno zrušiť iba v prípade, že by údržbárska firma klamala. „Zmluva je platná do roku 2018 a jedným z mála dôvodov na jej vypovedanie by mohlo byť fiktívne fakturovanie nevykonaných prác. Aj preto mesto pristúpilo k ďalším opatreniam na kontrolu výkonov dodávateľskej spoločnosti,“ tvrdí Ščepán.

Za viac ako tri roky od nástupu Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) sa to však mestu nepodarilo a nedošlo ani k zníženiu položiek, ktoré sú oproti iným mestám predražené. V sobotu denník Pravda informoval, že napríklad za mesiac pohotovosti jedného pracovníka, ktorý čaká, kým ho firma zavolá, aby odhrabával sneh, mesto platí takmer 5 100 eur. Mesto Košice za rovnakú službu platí 3 800 eur a trenčiansky magistrát približne 2 151 eur na mesiac.

Faktúry posiela mestu firma A.R.K. technické služby. Zmluvu získala po elektronickej aukcii, do ktorej sa dostali účastníci na základe medzinárodného tendra. Výberové konanie mal na magistráte v rokoch 2009 a 2010 organizovať vtedajší prvý viceprimátor Milan Cílek (zvolený za SDKÚ). „Vďaka novej zmluve mesto ušetrilo 20–30 percent nákladov na zimnú starostlivosť o cesty,“ podotýka Cílek. Dovtedy totiž podľa neho musela Bratislava platiť asi 450 miliónov korún, čo je v prepočte asi 15 miliónov eur.

Cílek v súčasnosti spolu s manželkou Karin Cílekovou Habšudovou figuruje vo firme KA Vector. Tú asi pol roka po komunálnych voľbách v roku 2010 vytvoril právnik Ivan Piterka, ktorý je zároveň aj konateľom spoločnosti vykonávajúcej zimnú údržbu. Piterka až do uzávierky svoje vyjadrenie napriek opakovaným žiadostiam Pravdy neposkytol. Cílek priznal, že sa s Piterkom pozná a jeho žena Cíleková Habšudová s ním spolupracovala pri vytváraní rôznych zmlúv.

Piterka je aj konateľom spoločnosti, ktorá postavila bratislavský bytový komplex Bonaparte. Jedným z obyvateľov tohto komplexu je napríklad premiér Robert Fico (Smer).

Okrem niektorých vysokých cien za údržbu a pohotovosť je čudné, že zmluva bola uzavretá až na osem rokov s veľmi oklieštenými možnosťami výpovede. Podľa Cíleka to však bola jediná možnosť, ako cestárom umožniť obnovu vozového parku. „Predtým mali zmluvu s jednoročnou výpovednou dobou. Preto argumentovali, že nemôžu nakúpiť nové vozidlá,“ argumentuje Cílek.

Mesto teda tvrdí, že zmluvu môže vypovedať pri fiktívnych výkonoch. Zo správy o vykonaní kontroly, ktorú má Pravda k dispozícii, vyplýva, že cestári museli vo viacerých mestských častiach zasahovať aj 6. decembra 2013. Bratislavský magistrát však vtedy Slovenskej správe ciest nahlásil, že povrch všetkých 7 hodnotených úsekov ciest bol suchý, bez obmedzení a počasie polojasné, pričom teplota bola 2 °C.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava