Obchody vstupujú do bločkovej lotérie

Obchodné reťazce sa predbiehajú v tom, ktorý z nich ako prvý umožní priamo pri pokladniciach zákazníkom bezplatne prihlásiť bloček z nákupu do Národnej bločkovej lotérie.

24.01.2014 12:00
debata (9)

Tento projekt, v rámci ktorého ľudia od septembra minulého roka zaregistrovali už takmer 40 miliónov účteniek a pomohli tak odhaľovať úniky daní, sa rozširuje najmä do predajní s potravinami.

Zákazníkom onedlho odpadne povinnosť vyplňovať pri prihlasovaní šestnásťmiestny kód z bločku, ak nakúpia v obchode Coop Jednota Slovensko, v Kauflande, Tescu, Lidli, či v sieti predajní Moja Samoška a Terno. Rokovania s týmito spoločnosťami, ktoré sú tesne pred podpisom zmluvy, potvrdil včera generálny riaditeľ TIPOS-u, prevádzkovateľa lotérie, Ladislav Kriška. Zatiaľ však systém bezplatného prihlasovania ani jedna z uvedených spoločností plošne nespustila. „V súčasnosti systém testujeme,“ odkázal PR manažér Tesca Tomáš Ferenčák. „Pokiaľ budú spoločnosti technicky pripravené, nemáme problém s finalizáciou zmluvy a s pristúpením k jej samotnému podpisu,“ doplnil Kriška.

Ľuďom bude po novom stačiť, ak povedia v týchto prevádzkach pokladníkovi, že si želajú zaradiť svoj bloček do lotérie. Niekde nemusia robiť ani to. Pokladník sa ich to sám opýta a následne ich jedným stlačením tlačidla na pokladnici prihlási. Nákup však musí byť vyšší ako jedno euro. V lotérii sa hrá o výhry do výšky 10-tisíc eur či o osobné auto. TIPOS zavádza od tohto roka aj Tretiu šancu, kde sa bude v televízii súťažiť o auto či vecné výhry.

Automatické prihlasovanie do lotérie umožní spolu vyše tritisíc obchodov. Do lotérie sa nedávno zapojil aj obchodný reťazec CBA Slovensko. Na základe zmluvy s TIPOS-om spustil registráciu ešte vlani v novembri vo vybraných predajniach v Lučenci. Tento rok k nim pribudne ďalších vyše 280 predajní po celom Slovensku.

Prvou predajňou, ktorá sa do lotérie takýmto spôsobom zapojila hneď pri spustení bločkovej lotérie, bola sieť predajní s kancelárskymi a školskými potrebami ŠEVT. Zmeny registračných pokladníc firmu finančne nezaťažili. Aj ostatné spoločnosti potvrdili, že zmeny pokladníc uskutočnia prostredníctvom svojho stáleho dodávateľa, cez ktorého majú objednaný pokladničný softvér. Túto zmenu im tak urobia v rámci mesačného servisného paušálu.

„S národnou lotériovou spoločnosťou TIPOS sme začali diskutovať o technických možnostiach riešenia, pričom v tomto momente nevieme odhadnúť ani časový horizont a ani prípadnú finančnú náročnosť projektu.“ tvrdí hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Bezák.

Dôvodom, prečo obchodníkov lotéria láka, je neutíchajúci záujem zo strany spotrebiteľov. „Projekt sa vyprofiloval ako úspešný,“ komentuje záujem o zapojenie sa do lotérie Darina Haragová, marketingová špecialistka zo spoločnosti Diligentia, ktorá mediálne zastupuje Terno aj Moju Samošku.

Do jedného žrebovania ľudia prihlásia zhruba 5,6 milióna bločkov. Najčastejšie tak robia cez internet, keďže je to bezplatná forma. Spoplatnené prihlasovanie bločkov cez esemesku alebo zberné miesta TIPOS-u mnohých ľudí odrádza. TIPOS sa však poplatky nechystá zrušiť. „Zatiaľ nie sme nútení o tom uvažovať,“ povedal Kriška. Dodáva, že namiesto toho umožnia väčšiemu počtu ľudí vyhrať.

Mesačne vyhráva v lotérii 29 ľudí. Každý druhý týždeň TIPOS žrebuje desiatich výhercov, ktorí si rozdelia výhry od 100 eur až do 10-tisíc eur. V druhej šanci raz za 28 dní vyhrávajú ôsmi Slováci osobný automobil značky Kia.

Pokuty stúpli o milión eur

Lotéria sa podľa Finančnej správy osvedčila aj pri odhaľovaní daňových únikov. „Do dnešného dňa občania nahlásili Finančnej správe približne 4¤920 podnetov. Len 300 z nich prišlo pred spustením bločkovej lotérie. Práve od septembra 2013 sme zaznamenali masívny nárast záujmu občanov o problematiku bločkov,“ povedala včera hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková.

Kontroly sú tak cielenejšie. V minulom roku daniari preverili 14-tisíc elektronických registračných pokladníc. Pochybenia zistili pri viac ako polovici z nich. Výška pokút, ktoré následne daniari udelili, sa vyšplhala takmer na 1,4 milióna eur. Rok predtým pokuty pri 15-tisíc kontrolách dosiahli „len“ 429-tisíc eur. Len na dani z registračných pokladníc štát pred spustením lotérie strácal zhruba 150 miliónov eur ročne a celkovo na DPH až 1,2 miliardy eur ročne.

Aj pre lotériu začali mnohí obchodníci z obáv pred pokutami dávať k tovarom pravé bločky a odvádzať dane. Okrem toho štát viacerými opatreniami bojuje proti karuselovým podvodom na DPH a viac daní prichádza aj pre rast domácej spotreby. Tieto okolnosti prispeli k tomu, že štát koncom minulého roka zvýšil tohtoročný a budúcoročný odhad výberu daní až o pol miliardy eur.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #bločková lotéria #bločky