Práce na R7 a obchvate Bratislavy chcú začať koncom roku 2015

Do začiatku roka 2015 by ministerstvo dopravy malo mať právoplatné územné rozhodnutie na všetky úseky rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4.

21.01.2014 15:52
debata (4)

Práce na rýchlostnej ceste aj diaľnici tak chcú začať koncom roku 2015. Na utorňajšom stretnutí s predstaviteľmi samospráv obcí dotknutých výstavbou R7 a D4 to povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek a dodal, že zásadnejšie zdržania už nepredpokladá.

Predbežné odhady stavebných nákladov odhadol minister dopravy na 1,5 miliardy eur, no zdôraznil, že odhady budú môcť spresniť až po ukončených územných konaniach na niektorých ďalších úsekoch. Ďalšie náklady budú súvisieť aj s majetkovo-právnym vysporiadaním, ktoré Národná diaľničná spoločnosť odhaduje na 300 miliónov eur pri D4 a približne 100 miliónov eur pri R7.

Ako sa vyjadril minister Počiatek na brífingu, ministerstvo v utorok zahajuje aj súťaž na výber právneho aj finančného poradcu na výber koncesionára. „Našou ambíciou je vysúťažiť koncesionára v roku 2015 a je realistické, že koncom roku 2015 by sme aj zahájili stavebné práce,“ povedal Počiatek. S termínom začatia stavebných prác vyjadrila svoju spokojnosť aj starostka bratislavskej mestskej časti Podunajské Biskupice Alžbeta Ožvaldová.

„Ak projektová dokumentácia pre D4 dobehne pripravenú projektovú dokumentáciu pre R7, nemáme nič proti tomu, aby začali spoločnou výstavbou. Jediná prosba z našej strany je, nech R7 začnú stavať od úseku Holice do Bratislavy alebo aj opačne,“ povedala Ožvaldová, podľa ktorej je dôležité napojenie na D1, prípadne na D4. Starostka zdôraznila, že ľudia by mali mať dve možnosti, ako sa dostať do Bratislavy, čím by sa súčasná cesta odbremenila.

Počiatek na brífingu tiež uviedol, že rozdeľovať projekty výstavby R7 a D4 medzi viac koncesionárov by bolo veľmi komplikované. „Výstavba bude vyžadovať precíznu koordináciu z jedného miesta. Preto je dobré, aby to robil jeden koncesionár, určený jedným obstarávaním,“ povedal Počiatek, podľa ktorého sú PPP jediným možným zdrojom financovania.

„V prvom rade si musíme povedať, že Bratislava má problémy pri čerpaní eurofondov. Všetky peniaze, ktoré sú alokované na výstavbu diaľnic a ciest v novom programovom období sú už viac-menej rozdelené a do roku 2020 nebudú už iné finančné zdroje. Štátny rozpočet má svoje limity. Jediná možnosť financovania výstavby R7 a D4 je tak cez PPP projekty,“ informoval Počiatek a dodal, že ak ukáže dopravný model možnosť stavby R7 skôr, aj bez napojenia na D4, tak v skoršej výstavbe R7 nevidí problém.

Minister dopravy tiež načrtol, že väčšia časť výstavby sa nedotkne negatívnym spôsobom ľudí, ale pri niektorých uzloch a križovatkách bude výstavba komplikovaná. „Osobne vidím najväčšiu komplikáciu na križovatke, kde sa bude R7 napájať na Bajkalskú a zároveň na D1,“ povedal Počiatek. Minister zároveň dodal, že Bajkalská ulica je v správe Bratislavy a mesto by sa malo tiež zamyslieť, čo preňho zmenené toky dopravy budú znamenať a ako sa vysporiada s doplňujúcou infraštruktúrou.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #R7 #rýchlostná cesta #diaľnice #D4