Ruských turistov na olympiáde lákať nebudeme

Zimné olympijské hry v Soči, ktoré štartujú o 21 dní, mali Slovensku poslúžiť aj na prezentáciu krajiny pred zvyškom sveta.

17.01.2014 12:00
LOH 2012: Slovenský olympijský dom Foto: ,
Olympijský dom v Londýne hostil slovenských športovcov, v Soči Slovensko podobný priestor mať nebude.
debata (6)

Ruskí turisti totiž každoročne vo veľkom navštevujú slovenské Tatry a prevádzkovatelia hotelov a penziónov sa často nevedia dočkať zlatého týždňa, keď na letisku v Poprade pristanú lietadlá s Rusmi, Bielorusmi a Ukrajincami.

Bez národného olympijského domu však bude zložité poukázať na krásy Slovenska a nalákať sem ešte viac Rusov. Odhaduje sa, že zimné Tatry oslovujú každoročne okolo desaťtisíc po rusky hovoriacich ľudí.

"V prípade zimných olympijských hier v Soči ide v porovnaní s minulými rokmi o neúmerne vysoké finančné náklady a aj z tohto dôvodu sa nielen Slovensko, ale aj ďalšie krajiny rozhodli, že nebudú mať svoj národný dom v dejisku olympiády,“ vysvetľuje Martin Kóňa, hovorca rezortu dopravy a regionálneho rozvoja. Ako však Kóňa podotkol, v Soči bude fungovať dočasné detašované pracovisko veľvyslanectva SR v Moskve, ktoré okrem konzulárnych a protokolárnych funkcií bude poskytovať aj priestor na prezentáciu krajiny.

Slovenský dom však vie nielen jedlom, vínom či kultúrnym programom priblížiť to, čo u nás cudzinec nájde. Neraz sú medzi hosťami v slovenskom dome aj zástupcovia zahraničných touroperátorov. Podľa Slovenského olympijského výboru je zohnať partnerov na prevádzku domu vecou externej agentúry, ktorá dostala od výboru pridelenú licenciu. Výbor však argumentuje cenou a tým, že Soči pýtalo za domy omnoho viac, ako boli zvyknutí z ostatných olympijských hier. V obmedzených podmienkach sa bude krajina tentoraz prezentovať na veľvyslanectve.

"V priestoroch detašovaného pracoviska veľvyslanectva bude inštalovaná výstava Slovenskí olympionici. Budú tam k dispozícii propagačné materiály a reklamné spoty, ktoré návštevníkom prezentujú najkrajšie kúty Slovenska, ako aj možnosti trávenia dovolenky pre zahraničných turistov, všetko v anglickej aj ruskej jazykovej mutácii. Veľvyslanectvo v Moskve takisto pripravilo prezentáciu Slovenska ako účastníka ZOH na zimnom štadióne v Parku Ermitáž v Moskve a v Slovenskom inštitúte v Moskve bude fungovať osobitná fan zóna,“ približuje Peter Susko z tlačového odboru ministerstva zahraničných vecí.

Rezort školstva a športu už požiadali o participáciu na výdavkoch s olympijskými a paralympijskými hrami vo výške 7-tisíc eur. Napríklad počas letných olympijských hier v Londýne bol slovenský dom na lukratívnej Pall Mall Street v priestoroch patriacich kráľovskej rodine. Štát vtedy za národný dom zaplatil 455-tisíc eur. Koľko bude štát celkovo stáť prezentácia krajiny počas aktuálne najsledovanejšej športovej akcie, rezort zahraničia neuviedol. Slovenská agentúra pre cestovný ruch vraj nepripravila nič špeciálne v súvislosti s olympijskými hra­mi.

"Dodali sme pre potreby prezentácie Slovenska reklamné banery, ako aj informačné a prezentačné materiály, ktoré budú k dispozícii pre návštevníkov a záujemcov o Slovensko,“ vraví Martin Šebesta, hovorca agentúry. Minulý rok dostala agentúra štátne dotácie na podporu cestovného ruchu vo výške 6,3 milióna eur. Skutočne sa však použilo necelých 5 miliónov eur. Tento rok má agentúra k dispozícii až 8 miliónov eur.

Slovensko odprezentuje na výstavách v Rakúsku, vo Fínsku, v Česku, Maďarsku, USA, vo Švédsku, na Ukrajine, v Číne či v Nemecku. Tento mesiac napríklad prostredníctvom Fun rádia podporujú slovenské lyžiarske rezorty. Vlani na jeseň sa Slovensko predstavilo reklamou na najsledovanejšom športovom kanále Eurosport. Olympijské hry v Soči si podľa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch nevyžiadali z rozpočtu ani cent. Naša krajina sa pritom spoločne s Poľskom uchádza o zimné olympijské hry v roku 2022 a toto by bol tiež priestor, ako ukázať na seba a dokázať svetu, či na to máme.

Slovenský dom v Soči zaplatí súkromník

Slováci sa na olympijských hrách v Soči nakoniec budú prezentovať vo vlastnom dome. Po zmarení snáh štátu zriadiť v dejisku hier Slovenský olympijský dom sa príležitosti chopil slovenský súkromník. Priestor na organizáciu celého projektu zaistili majitelia Tatravagónky Alexej Beljajev a Michal Lazar. Informuje o tom v piatkovom vydaní denník Hospodárske noviny.

Podnikatelia podľa periodika využili nadštandardné vzťahy s ruskými železnicami. „Pravdepodobne sa podarí získať rozumný priestor priamo v dopravnom uzle olympijského diania v novovybudovanej železničnej stanici Adler,“ cituje denník Alexandra Linczényia, riaditeľa Agentúry Roko, ktorú Beljajev poveril organizáciou Slovenského domu. Akú plochu dostane projekt k dispozícii i nová vyjednaná cena ešte podľa Hospodárskych novín nie sú známe.

Denník ďalej uvádza, že prezentáciu firiem, krajiny, cestovného ruchu či gastronómie, ktoré sú základnou filozofiou domu, podporí aj Slovenský olympijský výbor (SOV). „O iniciatíve spoločnosti Tatravagónka sme sa dozvedeli pred pár hodinami. Určite ju podporíme a spolupracovať chceme,“ hovorí generálny sekretár SOV Jozef Liba. To, či súkromný Slovenský dom dostane aj oficiálny status Slovenského olympijského domu, bude závisieť od konkrétnej ponuky, s ktorou Beljajev príde, dodáva periodikum.

„Aktivita je vítaná. Avšak bez oficiálnej olympijskej značky to nebude mať veľkú váhu a efekt. Olympijská značka je najhodnotnejšia na svete,“ potvrdil Hospodárskym novinám dôležitosť rozhodovania Jozef Orgonáš, ekonomický analytik prednášajúci na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Na to, aby olympijský dom dostal očakávaný punc a navštívili ho veľké počty fanúšikov, je podľa odborníkov potrebná podpora štátnych organizácií. Bez nej by dom nepriniesol efekt v podobe propagácie krajiny ako takej či jej cestovného ruchu. „V prípade, že to budú organizovať firmy, v popredí bude prezentácia ich aktivít. Prezentácia krajiny bude až na druhej koľaji,“ dodal Orgonáš.

(TASR)

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #olympiáda #Rusko #Soči #turista