Brusel vyšetruje sťažnosť firmy Skanska na tender železníc

Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku potvrdilo, že Brusel začal vyšetrovať sťažnosť stavebnej spoločnosti Skanska SK a.s. na priebeh už skončenej verejnej súťaže Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu.

16.01.2014 22:06
debata

„EK v súčasnosti analyzuje námietky uvedené v sťažnosti. Pred ukončením vyšetrovania komisia nemôže zverejniť bližšie informácie,“ informovala vo štvrtok agentúru SITA tlačová tajomníčka Zastúpenia EK na Slovensku Ingrid Ludviková. „Ak sa podozrenia uvedené v sťažnosti preukážu, komisia môže rozhodnúť o tom, že náklady na projekt nepreplatí, alebo že sa uplatnia finančné korekcie,“ dodala. O začiatku vyšetrovania železničného tendra informoval v najnovšom vydaní týždenník Trend.

Železnice z verejnej súťaže dvakrát vylúčili najlacnejšiu ponuku skupiny Skanska, ktorá chcela železnicu zmodernizovať za 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Zákazku napokon získalo na jeseň roku 2012 Združenie pod Brezinou vedené spoločnosťou TSS Grade, a. s. s druhou najlacnejšou ponukou 245 mil. eur. Skanska označila svoje vylúčenie za diskrimináciu, mala podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení tendra a podala sťažnosť do Bruselu.

Sťažnosti podávané fyzickými a právnickými osobami slúžia komisii ako cenný zdroj informácií o plnení záväzkov členských štátov, ktoré vyplývajú z práva EÚ. „Sťažnosť, ak je dôvodná, môže poukázať na porušenie povinností členského štátu, čo v konečnom dôsledku môže vyústiť do začatia konania o porušení práva EÚ. Sťažnosti v mnohých prípadoch poukazujú aj na pochybenia pri čerpaní eurofondov,“ uviedla Ludviková.

Skanska podala sťažnosť do Bruselu v systéme EU Pilot. Ten umožňuje rýchlejšie dosiahnuť výsledky pri komunikácii medzi komisiou a členskými štátmi a nájsť riešenia zlučiteľné s právnymi predpismi EÚ pre občanov a podniky lepšou spoluprácou, a to bez toho, aby bolo potrebné začať konanie vo veci porušenia právnych predpisov. Preverovanie sťažnosti uvedeným systémom ešte neznamená, že komisia začne proti členskému štátu konanie o porušení predpisov, tzv. infringement.

Skanska vypadla zo železničného tendra na modernizáciu 12-kilometrového úseku pri Trenčíne druhýkrát pre rozdielnu dĺžku praxe svojich stavbyvedúcich a platnosti certifikátov Slovenskej komory stavebných inžinierov. Podobné rozdiely však podľa spoločnosti boli aj u stavbyvedúcich v dvoch ďalších združeniach, ktoré železnice nevylúčili. Generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová vtedy povedala, že boli vylúčení za absurdný dôvod, ktorý sa dovtedy na Slovensku neobjavil. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) námietky Skansky proti opakovanému vylúčeniu v septembri 2012 zamietol. Skanska podala na súde žalobu na preskúmanie rozhodnutia úradu, ktorý jej námietky proti prvému vylúčeniu akceptoval a zaradil ju späť do súťaže. Železnice Skansku znovu vylúčili a následne uzavreli zmluvu s ďalším uchádzačom v poradí, združením na čele so spoločnosťou TSS Grade.

„Úrad pre verejné obstarávanie sa z dôvodu ochrany účelu vyšetrovania k predmetnej veci nebude vyjadrovať,“ odpovedal hovorca úradu Ján Mažgút. Odvolal sa pritom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) z roku 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a komisie. ÚVO a ministerstvá spravodlivosti a dopravy sa na výzvu vlády mali vyjadriť k výhradám Bruselu do 15. januára.

debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #Skanska #Brusel