Čínsky Qoros môže na Slovensku vyrábať autá

Čínsky koncern Qoros zvažuje možnosti spustenia výroby automobilov priamo v Európe. Slovensko so svojou rozvinutou sieťou subdodávateľov patrí podľa informácií Pravdy medzi top lokality, ktoré koncern zvažuje ako vhodné na umiestnenie nového závodu.

15.01.2014 20:00
Qoros 3 Sedan Foto:
Qoros 3 Sedan
debata (28)

Už tri existujúce automobilky, bratislavský Volkswagen, žilinská Kia a trnavský PSA, v minulom roku vyprodukovali rekordných 980-tisíc automobilov, čím Slovensko potvrdilo pozíciu svetového lídra vo výrobe áut v pomere k počtu obyvateľov. Prípadná štvrtá automobilka by našu pozíciu ešte zvýraznila.

Kompetentní sa k možnej investícií Qorosu zatiaľ nevyjadrujú. Predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu SR v stredu záujem štvrtej automobilky potvrdili. Odmietli však povedať meno investora. Nemalo by však ísť o amerického výrobu elektromobilov Tesla, o ktorom sa tiež špekulovalo. Skôr má ísť o investora z Ázie, ktorého zaujalo svetové prvenstvo Slovenska vo výrobe áut.

„Toto číslo na ázijských investorov vždy zapôsobí. Znamená totiž bezproblémové stíhanie dodávok dielov v prípade spustenia výroby priamo na Slovensku,“ povedal Jaroslav Holeček, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. Blízkosť subdodávateľov tiež šetrí výrobné náklady. „Mali sme rokovania s viacerými ázijskými investormi a v tomto roku v nich budeme pokračovať. Ak všetko dobre dopadne, mohli by sa na Slovensku vyrábať aj nákladné automobily či autobusy,“ načrtol Holeček. Presné mená firiem zväz nezverejňuje, ale ide o viacerých záujemcov, ktorí by v prípade finálneho záujmu začali oficiálne rokovania so slovenskou vládou o podpore novej investície.

„Tímy automobiliek sa rozhodujú medzi krajinami. Slovensko má úspešne v prevádzke tri automobilky, a to nás favorizuje, keď je nejaký záujem,“ povedal minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Vláda by podľa neho privítala, ak by nový závod vznikol na východe Slovenska. „Dnes však nie je žiadny projekt v takom pokročilom štádiu, aby sme o tom mohli hovoriť,“ dodal Malatinský.

Podľa informácií denníka Pravda je jedným z potenciálnych záujemcov práve čínska automobilka Qoros, ktorá na Slovensku v minulom roku spustila predaj osobných automobilov. Napríklad Model Qoros 3 Sedan je určený nielen pre čínsky, ale aj európsky automobilový trh. Predajná cena vozidla na slovenskom trhu je podľa portálu Autovia 20 960 eur.

Pred šiestimi rokmi sa postavením automobilového závodu v Žiline začala presadzovať na európskom trhu kórejská automobilka Kia. „V minulom roku sme vyrobili 313-tisíc automobilov. To je najviac v histórií závodu,“ povedal Jozef Bačé, hovorca Kia Motors Slovakia. Podobne aj Číňania, ak budú chcieť byť úspešní, skôr alebo neskôr postavia svoj nový automobilový závod v Európe.

V minulom roku o postavení závodu na Slovensku uvažoval nemecký koncern BMW. O susednú Českú republiku sa zas aktuálne zaujíma americký výrobca elektromobilov značky Tesla. Čínsky Qoros je mladou automobilkou založenou v roku 2007. Centrálu má umiestnenú v provincií Changshu, kde sa momentálne buduje aj úplne nový závod s výrobnou kapacitou 150-tisíc vozidiel ročne a obchodné kancelárie sa nachádzajú v Šanghaji. Medzi kľúčových dodávateľov automobilky patria spoločnosti Magna Steyr, TRW, Continental, Bosch a Microsoft. Prvá spoločnosť má sídlo v rakúskom meste Graz a všetky ostatné majú svoje pobočky aj na Slovensku.

Výroba áut už teraz ťahá ekonomiku Slovenska. „Samotná výroba dopravných prostriedkov tvorí viac ako 30 percent tržieb priemyselnej výroby na Slovensku a tá sa na hrubom domácom produkte SR podieľa zhruba dvadsiatimi percentami,“ zhodnotil hlavný analytik VÚB banky Zdenko Štefanides. V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo 181 automobilov na tisíc obyvateľov. „Význam automobiliek pre ekonomiku Slovenska je však oveľa vyšší ako samotná výroba automobilov, nakoľko tá stimuluje objednávky a výrobu aj v iných sektoroch priemyselnej výroby ako napríklad vo výrobe kovov, v gumárenskom a plastovom priemysle, textilnom a podobne,“ dodal Štefanides.

Mnohé podniky však už dnes narážajú na katastrofálny nedostatok pracovnej sily. „Na porovnanie, na Slovensku sa dnes za kuchárov, čašníkov učí takmer desaťtisíc mladých ľudí, ale nástrojárov je dvadsať,“ upozornil Július Hron, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR. Firmy tak na všetky vlády dlhodobo tlačia, aby školstvo viac nadviazali na potreby súčasného trhu práce. Mladí ľudia by tak namiesto úradov práce či odchodu do zahraničia získali po skončení školy možnosť pracovať.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #automobilky #Qoros