Kto získa nákladné vozne, bude známe na jeseň

Do dcérskych firiem nákladného prepravcu ZSSK Cargo by chcelo vstúpiť až 15 firiem.

11.01.2014 12:37
debata (3)

Vysoký záujem o manažovanie nákladných vozňov a kontajnerovú prepravu môže naznačovať, že do dcérskych firiem Cargo neodčlenilo len nezaujímavé a stratové časti. Ponuky od 15 investorov už Cargo vyhodnotilo a teraz pristúpi k rokovaniam o ich vstupe do firiem Cargo Wagon a ZSSK Cargo Intermodal. Transakcie sa ukončia v septembri tohto roka.

"Máme záujem pri rokovaniach maximalizovať konkurenciu medzi záujemcami,“ povedala pre agentúru SITA riaditeľka odboru vnútorných a vonkajších vzťahov spoločnosti Monika Schmidtová. Neoficiálne sa hovorí, že vstúpiť do dcérskych firiem chce Slovenská plavba a prístavy, manažovať nákladnú dopravu chce aj švajčiarska spoločnosť AAE alebo francúzska Touax Rail. O intermodálnu prepravu má mať záujem podľa medializovaných informácií TransKontainer, dcérska firma Ruských železníc, alebo české či poľské Cargo. Cargo však mená potenciálnych investorov na základe vzájomnej dohody nezverejnilo, tvrdí, že ide o kvalifikovaných a renomovaných záujemcov.

Dcéra Cargo Wagon dostane od materskej spoločnosti 12 400 nákladných vozňov. Materské Cargo očakáva, že investor by za ne mal zaplatiť 200 miliónov eur. Dcérska firma tak bude mať za úlohu lepšie využívanie vozového parku či zabezpečenie dostatok zdrojov na obnovu nákladných vozňov. Po nastavení a začatí činnosti dcérskej spoločnosti očakáva rezort dopravy zisk podniku vo výške nad 3¤milióny eur.

Druhá dcéra ZSSK Cargo Intermodal bude prevádzkovať intermodálnu, čiže kontajnerovú, prepravu a od materskej spoločnosti má získať okolo 430 vagónov. Predaj intermodálnej prepravy bude realizovaný dcérskou spoločnosťou, pričom dopravné služby si bude nakupovať od materskej ZSSK Cargo. Minister dopravy Ján Počiatek povedal, že po vybudovaní a nastavení procesov dcérskej spoločnosti v spolupráci s partnerom sa očakáva zisk do 2¤miliónov eur ročne a účasť na rozhodovaní si vraj materské Cargo plne zachová.

S vytvorením dcérskych firiem prišiel štát ako s receptom na oddlženie Carga. Dlhy železničnej firmy sa odhadujú až do výšky pol miliardy eur, pričom vyše 136 miliónov eur by mal prepravca ešte vrátiť štátu. V roku 2009 totiž dostalo Cargo zo štátnej kasy injekciu vo výške 166 miliónov eur, časť pôžičky už zaplatilo. Opozícia však tieto návrhy hodnotí ako skrytú privatizáciu. Napríklad Ondrej Matej, ktorý bol za predchádzajúcej vlády poradcom premiérky Ivety Radičovej, hovorí o vyberaní čerešničiek z koláča. Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) dokonca tvrdí, že zarobiť na vzniku dcérskych firiem môžu "mecenáši Smeru“. Smer tvrdí, že opozícia sa snaží na transakcii len získať politický kapitál.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #Cargo