Železničná spoločnosť očakáva stratu nižšiu ako 10 miliónov eur

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) očakáva na základe priebežného vývoja, že za rok 2013 vykáže stratu nižšiu ako 10 miliónov eur.

01.01.2014 13:08
debata

Podľa podnikateľského zámeru v uplynulom roku plánovala negatívny hospodársky výsledok vo výške 10,7 mil. eur. Štátny vlakový osobný dopravca v roku 2012 zaznamenal stratu 11,27 mil. eur.

„Tržby z prepravy cestujúcich na základe jedenásťmesačných výsledkov budú predbežne vyššie, ako sa očakávalo, aj keď cestujúcich mierne ubudlo. Rádovo za celý rok by mali dosiahnuť okolo 90 mil. eur,“ informoval agentúru SITA generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor. Štát vlani uhradil spoločnosti za služby vo verejnom záujme 197 mil. eur. Náklady na prevádzku by mali dosiahnuť vyše 372 mil. eur. Poplatok za používanie železničnej dopravnej cesty vo výške takmer 45 mil. eur patrí medzi päť najvyšších nákladových položiek osobného dopravcu. Presné čísla o hospodárení ZSSK za rok 2013 budú známe o niekoľko mesiacov, keď bude známy finálny auditovaný výsledok hospodárenia.

Šéf ZSSK považuje za najdôležitejšiu udalosť minulého roka z pohľadu osobnej železničnej dopravy a najmä jej dlhodobejšej budúcnosti presadenie druhého projektu na nákup ďalších 29 nových vlakov z Operačného programu Doprava. „ZSSK takto do roku 2015 získa dvadsať motorových a deväť elektrických poschodových jednotiek, ktoré budú prioritne nasadzované v rámci integrovanej dopravy v okolí Bratislavy a Košíc,“ uviedol Gábor.

Európska komisia v decembri schválila financovanie projektu nových vlakov. Výška nenávratného finančného príspevku je 169,97 mil. eur, z toho 85 % nákladov bude uhradených z Kohézneho fondu Európskej únie a 15 % zo štátneho rozpočtu. Neoprávnené výdavky, ako aj výdavky nad rámec finančnej medzery, hradí prijímateľ pomoci, teda ZSSK. Počas dvoch rokov nakúpi deväť dvojsystémových elektrických vlakov od českej spoločnosti Škoda Vagonka a.s. Ostrava za 86,6 mil. eur a dvadsať dieselových motorových vlakov od domácej spoločnosti ŽOS Vrútky a.s. za takmer 78 mil. eur.

ZSSK prepravila za desať mesiacov roka 2013 celkovo 35,5 mil. cestujúcich. Medziročne to bolo menej o 1,1 mil. ľudí, resp. o tri percentá, pričom oproti plánu išlo o 2,7-percentný pokles. Z toho v IC vlakoch, ktoré spoločnosť prevádzkuje mimo objednávky štátu, sa v uvedenom období previezlo takmer 600 tis. osôb a ich počet medziročne stúpol o tri percentá.

Minulý rok bol podľa riaditeľa ZSSK náročný, pretože spoločnosť prevádzkovala vlaky prvý raz podľa úplne nového taktového systému dopravy. „Je to najväčšia zmena v organizácii, fungovaní a najmä prípojovosti železničnej dopravy na Slovensku za posledných pätnásť až dvadsať rokov. Ľudia si na nový systém zvykajú a veríme, že z dlhodobého hľadiska je to cesta k napĺňaniu vlakov ľuďmi,“ dodal Gábor.

ZSSK má 5 750 zamestnancov. „V roku 2014 aj pri medziročnom zvýšení rozsahu výkonov v zásade zachováme zamestnanosť na úrovni roku 2013. Počítame len s minimálnym znížením administratívnych pracovníkov,“ informoval Gábor. Plánovaná priemerná mesačná mzda zamestnancov v minulom roku bola 877 eur, reálna mzda by mala byť veľmi blízko plánu. Výška priemernej mzdy v roku 2014 bude určená až po skončení kolektívneho vyjednávania, ktoré v súčasnosti pokračuje.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a. s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Eviduje základné imanie vo výške 212,44 mil. eur.

debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak #Železničná spoločnosť Slovensko
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy