Obrat však nevidno všade rovnako. Kým v okolí Bratislavy si predajcovia potravín či spotrebičov mädlia ruky, na vidieku bude bohatší Ježiško skôr vďaka väčšiemu zastúpeniu domácich produktov, ktoré si ľudia sami pripravili či výhodnejšie kúpili od menších farmárov.
Konečná spotreba domácností sa má tento rok oproti vlaňajšku zdvihnúť mierne, asi o pol percenta. V predchádzajúcich troch rokoch rodiny naopak míňali menej. Ľudia, čo majú prácu, nakupujú viac vďaka tomu, že platy rastú o čosi rýchlejšie ako ceny v obchodoch. Mnohí ľudia sa zároveň ku koncu roka nechali zlákať obchodníkmi aj pôžičkovými spoločnosťami.
"Oživenie je celkom zrejmé v hlavnom meste a Bratislavskom kraji. Obchodníci však budú zrejme radi, keď prekonajú vlaňajší pokles a podarí sa zopakovať objem nákupov z roku 2011,“ myslí si Ľubomír Drahovský, analytik z agentúry Terno. Podľa Drahovského praktický celý rast spotreby ťahá Bratislava a jej okolie, kde sa realizuje takmer 50 percent tržieb z celého Slovenska.
Drahovský si všíma, že okrem tradične vyšších nákupov potravín sa opäť začala viac predávať biela a čierna technika, oblečenie, obuv a športové potreby, pričom na tento druh tovaru si ľudia berú aj spotrebné úvery. "Celkove sa však stále správajú opatrne, naďalej si vytvárajú rezervy v bankách, akoby sa chceli presvedčiť, že oživenie ekonomiky musí potvrdiť budúci a ďalší rok,“ myslí si Drahovský a dodáva, že vyšším nákupom bráni zatiaľ len pomalý rast miezd.
Trend rozumného vynakladania peňazí potvrdila aj hovorkyňa spoločnosti Tesco Stores SR Zuzana Lošáková. "Zákazníci sa viac zameriavajú na to, aby za svoje peniaze dostali skutočnú hodnotu. To sa podľa Lošákovej prejavuje v tom, že ľudia, keď už majú minúť peniaze, kúpia si skôr kvalitnejší a čerstvejší výrobok a dávajú prednosť lokálnym výrobkom a dobrému servisu.“
Celkove však ľudia stále šetria, čo podľa Drahovského najzreteľnejšie dokumentuje vidiek. Ten akoby sa niektorými samozásobiteľskými aktivitami vracal do obdobia pred rokom 1989. Ľudia podľa Drahovského poznatkov začínajú chovať viac hydiny, kvôli vajíčkam aj mäsu.
Tento poznatok korešponduje s inou čerstvou skúsenosťou mäsiarov zásobujúcich veľké obchodné reťazce. Slabšie ako po iné roky sa pred Vianocami predávajú napríklad údené špeciality.
Radšej vykŕmenú morku ako moriaka
"Predaj tradičných údených výrobkov z bravčového mäsa klesol o celú jednu tretinu,“ hovorí konateľ Púchovského mäsového priemyslu mäsiar Anton Fabuš. Podľa Fabuša obyvateľstvo na vidieku a v malých mestách pred tohtoročnými vianočnými sviatkami úplne zmenilo spotrebiteľské správanie.
"Ľudia zháňajú živé ošípané alebo si nakúpia v obchode čerstvé mäso, nechajú si ho nasoliť a údia ho u príbuzných alebo známych na vidieku. Nečudo, že potom klesá predaj hotových výrobkov,“ poukazuje na šetrnosť spotrebiteľov púchovský mäsiar.
Tento trend, pravda, v inej podobe, potvrdzuje aj farmár z Čremošného Pavel Petránek, ktorý sa špecializuje na predaj vykŕmených moriakov.
"Rovnako ako vlani ich predám okolo štyritisíc, ale v porovnaní so situáciou spred štyroch rokov idú viac na odbyt ľahšie, a teda lacnejšie morky ako ťažšie a drahšie moriaky. Je to pochopiteľné, kým vykŕmený moriak stojí okolo 80 eur, morka vyjde len na 45 eur,“ porovnáva zmenu v dopyte chovateľ moriek. Z malého porovnania vidno, že kým v čase, keď ľudia toľko nešetrili, si až polovica kupovala ťažšie moriaky, teraz je to len čosi viac ako štvrtina Petránkových zákazníkov.
Edície pív, syry, čaje
"Ľudia chcú mať na stole kvalitné mäso, ale uskromnia sa čo do množstva, pretože viac než predtým pozerajú, koľko ich nákup vyjde,“ konštatoval farmár.
Veľké obchodné reťazce sa usilujú zákazníkov dostať k pultom už tradične akciami alebo špeciálnymi ponukami. Tie sa od reťazca k reťazcu líšia. Jeden z nich si v priebehu roka vyskúšal, že ľudí bezpečne priláka do svojich supermarketov na francúzske vína, teraz má v ponuke mäsové talianske a nemecké produkty prémiovej kategórie.
Jeho konkurent použil ako ťahák špeciálnu sviatočnú hydinu a k tomu značkové slovenské a zahraničné syry, na vidieku známa silná sieť zasa predáva limitované edície pív, darčekové kazety čajov, kávy a alkoholických nápojov.
"Pred Vianocami to, samozrejme, na spotrebiteľov zaberá, ale až v januári sa ukáže, či ľudia boli ochotní vydať za tohtoročné Vianoce viac peňazí ako vlani,“ hovorí analytik Drahovský.