Umývačky vlakov z roku 1968 budú nahradené

Ľudia majú cestovať čistejšími vlakmi zvonka aj zvnútra. Moderné haly, ktoré vyrastú v Bratislave, Košiciach, Nových Zámkoch, Žiline, vo Zvolene a v Humennom, budú uspôsobené nielen na klasické čistenie vagónov zvonka, ale aj údržbu dielov, servis či pravidelné bezpečnostné prehliadky.

22.12.2013 09:09
železnice, čistenie, vlaky Foto:
Ak práve nemrzne, takto železnice v súčasnosti čistia vlaky zvonka.
debata (9)

Železničný prepravca totiž v súčasnosti môže umývať vozne len keď nemrzne a aj vtedy sa čistí pod holým nebom. Štúdia odhaduje výšku investície na 200 miliónov eur za šesť hál, teda asi 33 miliónov eur na jednu halu.

V Žiline, Košiciach a vo Zvolene čistia železničiari vozne stabilnou umývačkou. Pre lepšiu predstavu je to krátka plechová búdka s kefami, umiestnená vedľa koľají, a vlak, ktorý je potrebné prečistiť zvonka, sa po koľaji postupne posúva. Postavené boli okolo roku 1968. Nová hala, napríklad v Bratislave, bude mať dĺžku 400 metrov, vnútri budú štyri koľaje, ako aj opravárenský kanál, aby sa technici vedeli pozrieť pod vlak.

"Pre cestujúceho je prvoradá čistota vo vlaku, pre nás je na prvom mieste ešte aj bezpečnosť. Teda, aby sa cestujúci dostali bezpečne do cieľovej zastávky,“ hovorí Pavol Gábor, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.

Okrem kief budú slovenské haly pripravené aj na čistenie interiéru, tepovanie či odfekálňovanie. Investícia je zatiaľ len v podobe štúdie. "Budúci rok bude veľmi prelomový, pretože sa urobí konkrétny projekt. Zhruba rok treba na výstavbu a umiestnenie technológií,“ dopĺňa Michal Vereš z oddelenia riadenia projektov Železničnej spoločnosti Slovensko. Za šesť hál by mal zaplatiť prepravca podľa štúdie 200 miliónov eur, väčšinu investície môžu uhradiť eurofondy. Projekt sa bude verejne súťažiť, čiže výsledná suma môže byť nižšia.

Najskôr pôjdu do výstavby haly v Nových Zámkoch a Humennom – v roku 2015 až 2016. O rok neskôr to bude Bratislava a Zvolen a ako posledné sa postavia v Košiciach a v Žiline. Umývačky vlakov sú dávno realitou v okolitých krajinách. Majú ich české, rakúske a aj poľské železnice. České umývačky v dĺžke 80 metrov stáli 3,2 milióna eur. Český prepravca však môže vagóny čistiť len zvonka, údržbu interiéru a servis riešia železnice na inom mieste.

Aj niektoré slovenské vlaky sa čistia v umývačke v Prahe, no zachádzajú do nej len tie, ktoré majú naplánovanú trasu do Českej republiky. V susednom Rakúsku zase stometrová hala s kefami vyšla na 7 miliónov eur. Nové haly postaví železničná spoločnosť aj vtedy, ak sa na projekt neschvália eurofondy. Počíta totiž, že by si v tom prípade vzala na výstavbu úver. Na projekte nových umývačiek sa totiž pracuje od roku 2008.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak