Posledná tohtoročná diaľnica pripadne spoločnosti Skanska

Osemkilometrový úsek od Zvolena po Pstrušu so siedmimi mostmi postaví pravdepodobne Skanska. Vo verejnej súťaži totiž diaľničiarom ponúkla postaviť rýchlostnú cestu R2 za najmenej – za 88 miliónov eur.

18.12.2013 20:00 , aktualizované: 19.12.2013 08:00
debata (5)
Ilustračné foto Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
diaľnica, cesta, R2, Pstruša, Skanska Ilustračné foto

Štátna expertíza predpokladala náklady na stavbu vo výške 135 miliónov eur. Postaviť ju má trvať dva roky. Ide pritom o vôbec najdôležitejšiu časť celého ťahu R2 od Trenčína až po Košice.

Cez Zvolenskú Slatinu, Vígľaš a Pstrušu prechádza podľa sčítania z roku 2010 denne v priemere 15-tisíc až 16-tisíc vozidiel. "Úsek sa začína križovatkou Zvolenská Slatina s privádzačom cesty I/50 pred obcou Zvolenská Slatina. Ďalej pokračuje severne od tejto obce ako aj obce Vígľaš a končí pred križovatkou Pstruša pri miestnej časti obce Vígľaš – Pstruša,“ konkretizoval Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

zväčšiť Foto: Pravda
diaľnice, rýchlostné cesry, R2

Územné rozhodnutie nadobudlo v tomto prípade právoplatnosť v novembri 2009, no stavebné povolenie získali len začiatkom tohto roka.

So stavbou sa plánovalo začať koncom roka 2012. Nadväzujúci desaťkilometrový úsek za Zvolenom – od Pstruše po Kriváň – je už vo výstavbe. Stavebne ho má pod palcom združenie Spoločností Strabag, Doprastav a Váhostav.

Cesta sa začína križovatkou Pstruša, kde sa napája na predchádzajúci úsek a cestu prvej triedy I/50. Pokračuje údolím toku Slatiny v súbehu s cestou prvej triedy a železničnou traťou. Trasa je vedená mimo obcí Vígľaš, Stožok a mesta Detva. Končí pred obcou Kriváň rovnomennou križovatkou. Tento úsek rýchlostnej cesty R2 je podľa rezortu dopravy menej urgentný, ale taktiež potrebný.

Do regiónu by však obe postavené časti R2 mohli prilákať nových investorov a vznikli by tak pracovné miesta v kraji s viac ako dvadsaťpercentnou nezamestnanosťou.

"Máme pripravené priemyselné parky v Detve, Vígľaši a Kriváni, do ktorých hľadáme vhodných investorov. S viacerými investormi, ktorí mali záujem investovať v regióne, sme rokovali. Jedným z dôvodov, prečo sa nerozhodli umiestniť svoju investíciu v okrese Detva, bola aj chýbajúca rýchlostná cesta. Boli to investori v oblasti strojárstva, nábytkárstva, drevospracujúceho a automobilového priemyslu,“ priznáva Ján Šufliarsky, primátor Detvy.

Rovnako ako tá zvolenská aj detvianska R2 by mala byť hotová v roku 2015. V tomto momente to bude najdlhšie plynulé diaľničné spojenie v krajine. Zatiaľ sa plynulou diaľnicou ide po D1 do Žiliny, ktorá je od hlavného mesta vzdialená 202 kilometrov. Po D1 a následne R1 sa z Bratislavy cestuje do 212 kilometrov vzdialenej Banskej Bystrice. Ešte dlhšie spojenie – 219 kilometrov – bude po štvorprúdovkách z hlavného mesta až do Detvy. V roku 2015 by sa malo začať s výstavbou nasledujúceho, až 22 kilometrov dlhého úseku od Kriváňa po Lovinobaňu. V opačnom smere sa postaví zatiaľ obchvat Bánoviec nad Bebravou. Úsek na Ponitrí vedia najlacnejšie postaviť Inžinierske stavby Košice, za 90,5 milióna eur.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Skanska #rýchlostná cesta #R2 #Pstruša