O dcérske firmy Carga má záujem pätnásť investorov

Záujem o vstup do dvoch dcérskych firiem Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) reálne prejavilo pätnásť potenciálnych investorov, ktorí si v prvom kole výberového konania kúpili informačné memorandum, informoval hovorca spoločnosti Martin Halanda.

16.12.2013 13:07
debata (5)

Vo všetkých prípadoch ide o renomované medzinárodné subjekty. Štátny vlakový nákladný dopravca momentálne vyhodnocuje nezáväzné ponuky a rozhoduje o tom, s ktorými kandidátmi začne rokovať o vstupe do dcérskych firiem Cargo Wagon, a.s., ktorá bude manažovať nákladné vozne, a ZSSK Cargo Intermodal, a.s. pre prevádzku intermodálnej, teda kontajnerovej prepravy. Cargo neuviedlo mená reálnych záujemcov o získanie podielu v dcérskych firmách, pretože sa s nimi dohodlo na mlčanlivosti.

„ZSSK Cargo postupuje v zmysle harmonogramu, ktorý je stanovený v projekte. Záujemcovia mali šancu zakúpiť si informačné memorandum a v ňom sa oboznámiť so základnými podmienkami vstupu. Záujem prejavilo niekoľko desiatok spoločností a reálne si v prvom kole informačné memorandum kúpilo pätnásť investorov,“ priblížil Halanda. Tí následne budú mať možnosť oboznámiť sa so situáciou v spoločnostiach a ich podrobným biznisplánom. Od 7. januára 2014 dostanú prístup do tzv. dataroomu. „Na konci tejto fázy očakávame od investorov záväzné ponuky,“ dodal Halanda. Cargo predpokladá uzavretie celého procesu vstupu investorov v septembri budúceho roka.

Záujem o vstup do dcérskych firiem ZSSK Carga už potvrdila spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, a.s. (SPaP). „SPaP má záujem o vstup do dcérskych firiem Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, ale nakoľko výberové konanie ešte nie je uzatvorené, považuje naša spoločnosť za predčasné vyjadrovať sa k tejto téme,“ potvrdil v pondelok pre agentúru SITA hovorca SPaP Juraj Bohunský.

Podľa pôvodných predpokladov záujem o vstup do spoločnosti Cargo Wagon by mohli mať napríklad švajčiarska spoločnosť AAE či francúzska Touax Rail, ktoré patria k skúseným a najväčším hráčom v tomto sektore v Európe. O vstup do ZSSK Cargo Intermodal by sa zas mohli zaujímať ruská spoločnosť TransKontainer, dcérska firma Ruských železníc, ale aj napríklad české ČD Cargo či poľské PKP Cargo.

ZSSK Cargo očakávalo, že investor v Cargo Wagon zaplatí za prechod vozňov okolo 200 mil. eur. Okrem toho by mal budúci partner vložiť do základného imania firmy za 66 % akcií ďalších 40 mil. eur. To je podmienkou pre každého záujemcu o vstup do dcérskej firmy. Pod Cargo Wagon má podľa spresnených údajov prejsť okolo 12 400 vozňov a do tridsať zamestnancov materskej spoločnosti. Základné imanie dcérskej firmy má byť 60 mil. eur a ZSSK Cargo v nej bude mať podiel 34 %.

„Súčasťou dohody má byť aj spätný lízing, resp. prenájom približne 8 500 vozňov na nasledujúcich osem rokov, ktoré aktuálne potrebujeme na pokrytie svojich výkonov. Počítame s tým, že investor zvyšným vozňom zabezpečí prácu na iných trhoch v Európe,“ uviedol pre agentúru SITA Halanda v októbri. Kľúčovým kritériom, podľa ktorého sa bude vyberať víťaz, bude cena za 66 % akcií Cargo Wagon. Vyhrať by mal ten, kto ponúkne najviac.

V ZSSK Cargo Intermodal by mali mať Cargo a potenciálny partner zhodne podiel po 50 %. Základné imanie tejto firmy má byť 30 mil. eur. V tomto prípade by mal investor vložiť do základného imania najmenej 17,5 mil. eur. „Opäť bude víťazným kritériom cena za 50-percentný balík akcií,“ dodal Halanda. Uvedené ceny za akcie v dcérskych firmách sú predpokladané. Pod firmu pre intermodálnu prepravu má prejsť okolo 430 vozňov a do tridsať zamestnancov Carga.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #železnice #Cargo #investor