Bločková lotéria ovládne obchody s potravinami

Viaceré obchody s potravinami sa idú od nového roka húfne zapojiť do národnej bločkovej lotérie. Pokladníci budú spolu s účtenkami ľuďom ponúkať automaticky aj tiket do lotérie.

15.12.2013 20:00 , aktualizované: 16.12.2013 08:00
Národná bločková lotéria Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (25)

Projekt lotérie, v rámci ktorej ľudia zaregistrovali už vyše 30 miliónov účteniek a pomohli tak odhaľovať úniky daní, by sa tak mal stať ešte úspešnejším. Ľudia sa do lotérie zapoja priamo po nákupe a nebudú musieť bloček registrovať cez internet, kde treba napísať niekoľkomiestny kód.

Do lotérie sa v úvode roka priamo zapoja spolu štyri obchodné reťazce, ktoré majú vyše 3-tisíc obchodov. K predajniam CBA pribudnú obchody Terno a Moja Samoška. Od februára by vo svojich prevádzkach mal bezplatné prihlásenie do lotérie pri pokladniciach zaviesť aj obchodný reťazec Coop Jednota Slovensko. Okrem toho by podľa informácií Pravdy malo týmto procesom prejsť do polovice budúceho roka aj Tesco.

"Pre budovanie mena je zapojenie sa do lotérie vhodný krok. Spoločnosť získava status firmy, ktorá nemá čo skrývať a svojim zákazníkom vychádza v ústrety,“ hodnotí postup obchodníkov Peter Prokopec z agentúry Trumpeter.

Lotéria od septembra prispela k zlepšeniu výberu dane z pridanej hodnoty v rozsahu niekoľkých desiatok miliónov eur. Obchodníci si už nemôžu dovoliť nedať bloček či vydať falošnú účtenku. Hrozí im totiž, že ľudia neúspešnú registráciu do lotérie nahlásia daniarom. Zoznam bločkov v lotérii daniari využívajú na cielené kontroly.

Z rastom bločkov v lotérii sa tak bude ešte ďalej zvyšovať úspešnosť daňových kontrol. Daniari si môžu bločky z lotérie porovnať s účtenkami vydanými pokladnicou v obchode, čo sťažuje snahy najmä menších obchodníkov podvádzať. Zároveň platí, že ak väčšie reťazce ponúknu automatické zapojenie sa do lotérie spolu s nákupom, ľudia môžu nakupovať viac vo veľkých reťazcoch, ktoré by štát na DPH oberať nemali.

Do lotérie sa nedávno už zapojil obchodný reťazec CBA Slovensko. Na základe zmluvy so štátnou lotériovou spoločnosťou TIPOS spustil reťazec ešte v novembri registráciu bločkov vo vybraných predajniach v Lučenci. "Predpokladáme, že v krátkom čase bude možné registrovať pokladničné bločky do národnej bločkovej lotérie už v takmer všetkých našich predajniach s príslušným riešením, zatiaľ ho chystáme v 285 predajných jednotkách po celom Slovensku,“ povedal viceprezident CBA Slovakia Vladimír Kocúrek.

Najnovšie svoju účasť v bločkovej lotérii pre Pravdu potvrdili obchodné reťazce Terno a Moja Samoška. "Podnetom na zapojenie sa do uvedeného projektu bola skutočnosť, že projekt sa vyprofiloval ako úspešný a je zo strany zákazníkov oň stále záujem,“ potvrdila Darina Haragová, marketingová špecialistka zo spoločnosti Diligentia, ktorá mediálne zastupuje Terno aj Moju Samošku.

Na lotériu sa zrejme priamo napojí aj Tesco vo svojich 136 prevádzkach. Po vstupe tohto strategického hráča budú podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského musieť všetky ostatné obchodné reťazce skôr či neskôr na tento trend v konkurenčnom prostredí nastúpiť.

Štát lotériou bojuje proti daňovým podvodom na registračných pokladniciach, kde sa úniky na dani odhadujú na 150 miliónov eur ročne. Lotéria zatiaľ vychádza. "Ľudia pochopili, že ak si nevypýtajú bloček, v konečnom dôsledku okrádajú sami seba,“ zhodnotil Drahovský. Niektorí nepoctiví obchodníci si podľa nedávnych zistení Finančnej správy dokázali na dennej uzávierke krátiť tržby až o 3¤000 eur.

Zapojenie sa do lotérie je preto zo strany obchodníkov aj prejav, že štátu odvádzajú poctivo dane. Pre zavedenie bezplatnej registrácie dokonca neváhajú investovať do technických zmien pokladníc tisícky eur. Pokladnice v predajniach Terno a Moja Samoška prejdú technickými zmenami potrebnými na bezplatné prihlásenie bločkov do marca budúceho roka. Tesco ešte projekt posudzuje. " Momentálne vyhodnocujeme technické možnosti nášho pokladničného systému a náklady, ktoré by si spustenie takéhoto projektu vyžadovalo,“ hovorí Tomáš Ferenčák, marketingový manažér spoločnosti Tesco.

Od februára budúceho roka by vo svojich prevádzkach mal bezplatné prihlásenie pri pokladniciach zaviesť aj reťazec Coop Jednota Slovensko, ktorý má s počtom 2 300 predajní najviac prevádzok s potravinami v krajine.

Reťazec Terno prevádzkuje v súčasnosti 25 maloobchodných predajní. Najväčšiu sieť má na území hlavného mesta a ďalšie predajne prevádzkuje aj v Pezinku, Trenčíne a Banskej Bystrici. Moja Samoška má momentálne 40 filiálok v Bratislave a okolí. Lotériu zvažujú aj Billa a Kaufland. "Rozhodujúci pre nás bude pretrvávajúci záujem našich vlastných zákazníkov o tento typ súťaže,“ tvrdí Martina Kovacs, marketingová manažérka BILLA Slovensko.

Napríklad Lidl nateraz o lotérii neuvažuje. "Doteraz nás nikto z ministerstva ani z Tiposu nekontaktoval so záujmom o spoluprácu v súvislosti s bločkovou lotériou, z tohto dôvodu sa k tomuto projektu nevieme bližšie vyjadriť,“ povedal hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Bezák.

Prvou predajňou, ktorá sa do lotérie takýmto spôsobom zapojila, je sieť predajní s kancelárskymi a školskými potrebami Ševt. Spoločnosť zmeny registračných pokladníc vo svojich vyše 40 prevádzkach finančne nezaťažili. Už do súčasných softvérov implementovala nový systém od Tiposu. Ide o server, na ktorý sa pokladnice napojili prostredníctvom špeciálnych pridelených kódov. Lotériu zvažuje aj DM drogerie markt. Tá má u nás 110 prevádzok.

Ešte v októbri mal systém vo svojich prevádzkach zaviesť aj konkurenčný hráč na trhu s kancelárskymi potrebami, spoločnosť FaxCopy. Tá má na Slovensku okolo 50 predajní. "Meškanie spôsobila firma, v ktorej sme si pôvodne vývoj aplikácie objednali. Po uplynutí dohodnutej lehoty nedokázali predložiť funkčné riešenie, takže sme museli zmeniť dodávateľa. V súčasnosti je už aplikácie vytvorená, prebieha jej testovanie,“ povedal Karol Dittinger, podpredseda predstavenstva spoločnosti FaxCopy. Spustiť bezplatnú registráciu by spoločnosť mala od januára budúceho roka.

Mesačne vyhráva v lotérii 28 ľudí. Každý druhý týždeň Tipos žrebuje desiatich výhercov, ktorí si rozdelia výhry od 100 eur až do 10-tisíc eur. V druhej šanci raz za 28 dní vyhrávajú ôsmi Slováci osobný automobil.

Odborníci na marketing: Lotéria je pridanou hodnotou pre zákazníkov

Odborníci na marketing sa zhodujú v tom, skutočný dôvod partnerov bločkovej lotérie ani nebol plánovanou marketingovou aktivitou s očakávanými merateľnými výsledkami, ale skôr snahou poskytnúť svojim zákazníkom rovnaký servis ako je to v prípade bankomatov či služieb splátkových spoločností. Inak povedané, priniesť požadovanú službu čo najbližšie k zákazníkovi. Ich slová potvrdzujú aj samotní obchodníci.

"V našom reťazci nebolo ani nie je možné uskutočniť platbu bez vydania pokladničného bloku, preto naše prípadné zapojenie do systému považujeme skôr za službu zákazníkom,“ odkázal hovorca Kauflandu Martin Gärtner.

"Zákaznícke preferencie touto aktivitou predajne možno získajú, pretože ide o pridanú hodnotu, ktorú ľudia v rýchlej dobe určite radi využijú. Ak sa teda aj ďalšie reťazce stanú partnerom bez toho, aby svojich zákazníkov zaťažili poplatkami, je pravdepodobné, že záujem o ich predajne sa zvýši. To následne môže kompenzovať ich náklady spojené s potrebnou technológiou,“ vysvetľuje Ron Kubik, konateľ reklamnej agentúry Citadela.

Celková kampaň, ktorú spustil v septembri TIPOS, je podľa odborníkov zvládnutá dobre.,,Považujem ju za úspešnú bez ohľadu na to, či sa niekomu toľko diskutované angažovanie pani Mázikovej páči alebo nie. Netreba to riešiť, pretože kampaň dosiahla úspech a o to zadávateľovi ide. Zároveň však treba podotknúť, že podobný produkt je snom každého marketéra a v takýchto prípadoch sa musíte veľmi snažiť, aby ste niečo pokazili," hovorí Kubik.

Na kampani spolupracoval TIPOS s produkčnou spoločnosťou IX Production. Ešte pred jej realizáciou odhadol šéf TIPOS-u Ladislav Kriška náklady na realizáciu reklamy na 150– až 200-tisíc eur. Za nákup reklamného priestoru v médiách plánovali zaplatiť 350-tisíc eur. „Z hľadiska povedomia je kampaň zvládnutá dobre. Napriek tomu však nemám pocit, že by sa kampani podarilo zbaviť lotériu akejsi miernej politickej pachuti,“ podotkol Peter Prokopec, PR manažér z agentúry Trumpeter.

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #obchody #reťazce #bločková lotéria #bločky