Štát nariadil železniciam čisté sedačky a toalety

Cesta vo vlaku štátnych železníc je niekedy aj nepríjemným zážitkom. Blikajúce svetlo v kupé, nefungujúca elektrická zásuvka, chybná klimatizácia, nehovoriac o tom, že na toaletu treba ísť do vedľajšieho vozňa.

13.12.2013 20:00 , aktualizované: 14.12.2013 15:00
vlak, kupé Foto: ,
Ilustračné foto
debata (23)

S týmto všetkým sa rozhodol rezort dopravy skoncovať tak, že spísal štandardy čistoty pre železnice. Časť zo spomínaných nepríjemností má byť minulosťou od januára 2014, ale niektoré štandardy majú platiť až od roka 2015.

To, čo je v súkromných vlakoch či v železniciach na západ od Slovenska bežné, si tak ministerstvo dopravy ako hlavný akcionár železníc ide vynútiť. Docieliť čistotu chce rezort pod vedením Jána Počiatka prísnymi kontrolami. Vozeň by podľa predstáv rezortu dopravy mal mať funkčnú elektrickú zásuvku a klimatizáciu, pohodlné a nepotrhané sedačky a nemal by sa ním šíriť zápach z toaliet. Zoznam, čo majú železnice plniť, je už spísaný. Väčšina povinností bude platiť od januára 2014. Napríklad aspoň jedno funkčné WC má byť však štandardom až od roku 2015.

"Štandardy, ktoré od nového roka začneme postupne zavádzať na celom Slovensku, zvýšia nielen úroveň cestovania vo vlakoch, ale zlepšia aj situáciu na železničných staniciach,“ tvrdí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Podľa neho stanovili 57 staníc, kde budú ministerskí zamestnanci kontrolovať dodržiavanie štandardov prioritne. Medzi ne patria hlavné stanice v Bratislave a Košiciach, ale aj stanice v Žiline, Púchove, Liptovskom Mikuláši, Ružomberku, vo Zvolene, v Banskej Bystrici, Brezne, Nitre, Rožňave, Poprade či Prešove. "Priestory staníc musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode. Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety. Starať sa bude treba aj o exteriér staníc, prevádzkovateľ bude musieť odstraňovať škvrny, hrdzu či grafiti. Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektory A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť svoj vozeň,“ vymenúva zmeny Kóňa.

Na čistotu sa však oveľa viac bude dbať vnútri vlakov. Železničný prepravca pritom čistením vlaku poveril externú firmu a za štyri roky jej zaplatí takmer 20 miliónov eur. Externí upratovači už pritom majú za chrbtom kontrolórov priamo zo Železničnej spoločnosti Slovensko. Zamestnanci železničnej firmy, pracujúci na novovytvorenej pozícii „preberač čistenia“, totiž majú za úlohu skontrolovať prácu externej firmy a ak uvidia, že vagón je špinavý, dostane firma pokutu. Po novom sa kontrola zdvojnásobí, keďže vozne preveria aj ľudia z ministerstva. "Nedodržiavanie štandardov sa bude pokutovať,“ vraví Kóňa.

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného si myslí, že takéto štandardy by mali byť vo vlakoch automatické a čistotu a vôňu by mal vo vozni nájsť každý cestujúci. "Výsledok je taký, že ani v dnešnej dobe to nie je zaužívané a stále sa nájdu prípady, keď sa cestujúci sťažujú na špinu a neporiadok. Štát chce dostať do vlakov viac cestujúcej verejnosti a aj toto môže byť cesta. Pretože po cene a rýchlosti prepravy zaujíma ľudí aj jej kvalita,“ uvažuje Palčák.

Železniční dopravcovia majú po novom dbať aj na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril nepríjemný zápach a najneskôr do jedného roka budú musieť zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala minimálne jedna toaleta počas celej cesty vlaku. Tá musí byť vybavená umývadlom s vodou, ale aj ostatnými hygienickými potrebami ako mydlo, toaletný papier a utierky. "Niekedy je až zarážajúce, že napriek tomu, že sa nám to javí ako samozrejmosť, vo vlakoch sa stretávame s opakom,“ doplnil Palčák.

Ak predsa len cestujúci pri nastúpení do vlaku zostane nemilo prekvapený, môže sa sťažovať. Podľa Kóňu by to mal oznámiť sprievodcovi alebo prednostovi stanice. "Ministerstvo rovnako zriadi e-mailovú schránku, kam ľudia môžu posielať svoje podnety,“ dodal Kóňa. Sťažovať sa bude zatiaľ pre ľudí jediná možnosť. O prípadnej náhrade cestovného pri jazde špinavým vlakom rezort dopravy neuvažuje. "Problém by som teoreticky v tom nevidel, veď ak nedostanem požadovanú kvalitu, mohol by som žiadať peniaze späť. Obávam sa však toho, aby sa z toho nestalo niečo masívne. Pretože Slováci sú veľmi vynaliezaví,“ hovorí Palčák.

Cena za umývanie vagónov zvonka je otázna

Železničný prepravca má okrem špiny v interiéri vozňov problém aj s umývaním vlakov zvonku. Keď je zimné obdobie a teplota klesne pod nulu, nemajú vhodné priestory, v ktorých by vyčistili exteriér. Železnice si preto postavia nové umývačky. Za šesť hál by mal zaplatiť prepravca podľa štúdie 200 miliónov eur, väčšinu investície preplatia eurofondy. Projekt sa bude verejne súťažiť, čiže výsledná suma môže byť nižšia. Ak sa nepodarí štátnemu prepravcovi získať na umývačky eurofondy z nasledujúceho obdobia, požiada o úver. Železnice zároveň odmietajú to, že by bola cena za haly prehnane vysoká. Upozorňujú na fakt, že 200-miliónová suma je zatiaľ len hrubým odhadom.

V okolitých štátoch postavili umývačky vagónov za lacnejšie. Zastrešené priestory majú byť v Nových Zámkoch, Humennom, vo Zvolene, v Žiline, Bratislave a v Košiciach. Doteraz sú železničiari nútení ísť čistiť vozne v zime až do Prahy. Práve české umývačky v dĺžke 80 metrov stáli 3,2 milióna eur. Budúca slovenská hala s kefami vyjde na 33 miliónov eur, no bude dlhá 400 metrov. Český prepravca však môže vagóny čistiť len zvonka, slovenské haly budú uspôsobené aj na čistenie interiéru, tepovanie či odfekálňovanie. Za čistenie interiéru zaplatí železničný dopravca za štyri roky približne 20 miliónov eur. Podobné haly postavili pred niekoľkými rokmi aj v susednom Rakúsku, stometrová vyšla na 7 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #cestovanie #ministerstvo dopravy #vozeň #železničné stanice