Nový grafikon zoškrtal vlaky na Záhorie

Cestovný poriadok, ktorým sa budú ľudia riadiť nasledujúci rok, sľubuje po prvý raz výrazné posilnenie vlakov.

10.12.2013 20:00 , aktualizované: 11.12.2013 08:00
debata (1)

Sťažnosti cestujúcich prichádzajú z každého kúta krajiny, ešte väčšie ohlasy však železnice očakávajú po zavedení grafikonu do praxe. Zmeny budú platiť od nedele 15. decembra. Štát po rokoch škrtania na 19 regionálnych tratiach vlaky posilní, ale pre časť ľudí ich uberie.

Napriek tomu, že by železnice mali šetriť a dostať sa do zisku, k čomu sa zaviazali ešte počas minulej vlády, výkony narastú o 500-tisíc vlakokilometrov. Premenené na eurá, navyše si posilnenie v regiónoch vypýta 2,6 milióna. "Určite by sme potrebovali viac kilometrov, nedalo sa vyhovieť všetkým. Niekedy sa dotkneme zmenami jednotlivca a on nemusí chápať, prečo k zmene došlo. Nie je jednoduché nastaviť grafikon, a navyše všetko musíme dohodnúť aj so samosprávnymi krajmi. Sťažnosti prichádzali z celého Slovenska, prepravujeme 43 miliónov cestujúcich,“ priznáva Jozef Schmidt, riaditeľ úseku obchodu v Železničnej spoločnosti Slovensko.

Najviac sa posilní regionálna a prímestská doprava v okolí Žiliny a Košíc, menej to už bude na strednom Slovensku a škrtalo sa pri Bratislave. Jiří Kubáček zo sekcie železničnej dopravy na ministerstve napriek tomu tvrdí, že posilnenie v niektorých oblastiach nešlo na úkor málo obsadených vlakov v iných regiónoch.

"Neutlmovali sme nič a určite nikde sme neznižovali rozsah výkonov. Len sme pridávali,“ povedal Kubáček. Cestujúci zo Záhoria do Bratislavy za prácou či školskými povinnosťami však pocítia menej spojov. Doteraz chodili z Kútov do Bratislavy tri expresy ráno, päť expresov poobede. Po novom pôjdu dva expresy ráno a tri expresy poobede.

"Pokles počtu kilometrov súvisí s tým, ako bola nastavená doprava v rámci bratislavského integrovaného systému. V tomto regióne nie je potrebné ponúkať vyššiu kapacitu, preto sa to môže javiť ako pokles výkonov,“ vysvetľuje Schmidt. Podľa jeho slov železnice sledujú vyťaženosť vlakov a pokiaľ vidia, že vlak nie je vyťažený na 60 až 70 percent, nezavádzajú nový. "Expresy sa mali prvotne zrušiť úplne. Nové vlaky sme pridali na trase Pezinok – Bratislava,“ poznamenal Schmidt.

Ako pre Pravdu potvrdil Stanislav Koči, riaditeľ sekcie marketingu v Železničnej spoločnosti Slovensko, protesty zo Záhoria im prichádzajú v značnej miere. Nespokojní sú však aj inde. "Ďalej to bolo z oblasti Žiliny, kde sme nakoniec doplnili vlaky. Konkrétne to bola trať Trenčín – Žilina a Žilina – Čadca, kde bol naplánovaný menší počet vlakov. Takisto prišli ohlasy zamestnancov Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici, zdravotným sestrám chýbal večerný spoj na návrat z práce domov. Z Vlkanovej, priemyselného parku za Banskou Bystricou, prišli sťažnosti, že nebudú stíhať rannú zmenu na šiestu. Osobné vlaky z Banskej Bystrice aj od Zvolena sme posunuli do skoršej polohy tak, aby sa zmena dala stihnúť. Východ Slovenska bol tentoraz vcelku spokojný. Čo sa dalo upraviť, to sme urobili,“ vraví Koči.

Najviac vlakov umiestni štátny prepravca v žilinskom regióne. Na trase Žilina – Rajec, ktorá patrí k slovenským najvyťaženejším regionálnym tratiam, narastie medziročne dopravný výkon o desať percent. Pribudne nový vlak s odchodom denne z Rajca o 18.27. Medzi Žilinou a Čadcou pôjde o viac ako päťpercentný nárast dopravného výkonu, keď nový vlak bude odchádzať zo Žiliny o 10.48. Nezvýši sa však len počet vlakov, ale rozšíri sa aj ponuka pre návoz do a zo zamestnania na traťových úsekoch medzi Turčianskymi Teplicami, Martinom, Vrútkami, Žilinou a Ružomberkom a v úseku Púchov – Žilina. Počas pracovných dní pribudnú dva vlaky. Zo Žiliny do Ružomberka o 15.19 a z Hornej Štubne do Vrútok o 5.22, ktorý sa napojí na osobné vlaky do Žiliny a Liptovského Hrádku.

Na východe krajiny narastú výkony na tratiach Poprad – Košice (o 4 percentá), Poprad – Kežmarok (o 5 percent), Prešov – Kysak (o 4 percentá) a Prešov – Bardejov (o 10 percent). V úseku Kežmarok – Stará Ľubovňa napríklad pribudne päť nových vlakov počas víkendov. "Výkony sme presunuli na najviac perspektívne trate z tých, kde sa ukázalo, že sú málo využívané. Tam, kde je veľký prepravný prúd, tak tam musí železnica niesť svoju funkciu nosného systému. Tam, kde to má zmysel, pridáme výkony, ale tak, aby sme nezruinovali štátny rozpočet,“ doplnil Kubáček. Štát dotuje železničnú dopravu ročnou sumou vo výške 205 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #cestovanie #Záhorie #regióny