Veľkou konkurenciou je v týchto prípadoch autobus a často sa stáva, že na rovnakej trase ide vlak súbežne s autobusom. Doteraz bolo na Slovensku zrušených 21 vlakových regionálnych tratí a existencia ďalších je otázna.
Riešenie sa však črtá na jednej zo sledovaných menších tratí. Niektoré osobné vlaky z Banskej Štiavnice už po novom nebudú končiť na stanici v Hronskej Dúbrave, ale vlak nazývaný Štiavnická Anča bude pokračovať až do Zvolena. "Predĺženie niektorých tratí v novom grafikone je cestou, ako urobiť železničnú dopravu pre ľudí komfortnejšou a atraktívnejšou,“ tvrdí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Zmena začne platiť od 15. decembra 2013, keď vstúpi do platnosti nový grafikon.
Trať Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava bola pritom vlani odsúdená na zánik. Doprava sa nakoniec ponechala, no výrazne zoškrtala. Tento rok sa zmenil počet spojov medzi stanicami a v Hronskej Dúbrave už dokonca nezastavujú rýchliky. Tento stav zostane aj naďalej. Spôsob cesty sa však zmení. V súčasnosti nastúpia ľudia ráno o 5.41 do Štiavnickej Anče, aby o 6.12 mohli prestúpiť na osobný vlak do Zvolena. Po desiatich minútach jazdy ich čaká vystúpenie z vlaku a čakanie štyridsať minút na rýchlik do Bratislavy. V Bratislave je cestujúci o 9.57. Cesta tak trvá celkovo aj viac ako štyri hodiny. Ak nechcú ísť ľudia skorým ranným vlakom, zostáva im len ten o 14.17. Medzi tým žiadny, len o 6.03 v sobotu a 14.06 v nedeľu.
Nový grafikon prinesie zmenu, pretože sa zavedie nový spoj s odchodom z Banskej Štiavnice o 12.00 priamo do Zvolena a odtiaľ ide o 13.02 vlak do hlavného mesta, ktorý dorazí tesne pred štvrtou poobede. "Úpravu grafikonu, ktorá uvažuje o zachádzaní osobných vlakov z Banskej Štiavnice priamo do Zvolena, je možné z pohľadu cestujúceho vnímať za určitý optimalizačný prvok riešenia prepravy. Týmto riešením bude pre časť cestujúcich zo smeru z Banskej Štiavnice eliminovaný jeden prestup. Môže to mať čiastočný pozitívny vplyv, ktorý sa môže prejaviť na zvýšení záujmu cestujúcich o ponúkané prepravné služby na tejto trati,“ odhaduje Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.
Lepšie a pohodlnejšie sa však bude cestovať aj v opačnom smere. Cestujúci dostanú nový spoj – rýchlik odchádzajúci o 10.01 z Bratislavy, ktorý je vo Zvolene o 12.58 a o necelých desať minút odchádza osobný vlak do Banskej Štiavnice. Doteraz mali možnosť ísť buď vlakom z Bratislavy o 12.03, alebo 16.03, no v obidvoch prípadoch sa musí prestupovať na osobný vlak v Hronskej Dúbrave.
"Na trase z Banskej Štiavnice do Hronskej Dúbravy je využitie na úrovni len okolo 20 až 25 percent, tak asi nie je toto riešenie možné považovať za komplexný recept, ktorý pritiahne na železnicu toľko cestujúcich, že by táto trať mohla byť vysoko prosperujúca. Za určitý optimalizačný krok sa to však určite považovať dá,“ dodáva Kajánek.
Frekvencia železničnej osobnej prepravy na trati dlhodobo vykazovala podpriemerné hodnoty. Potvrdzujú to aj slová Zuzany Bodnárovej z OZ Štokovec, ktorá do štiavnickej lokálky predáva lístky. Počas sledovania 32 dní odchádzal zo sledovaných 64 vypravených vlakov z Banskej Štiavnice vlak 9-krát prázdny, 11-krát si doň zakúpil lístok len jeden cestujúci a 7-krát si doň zakúpili lístok dvaja ľudia.
Nový grafikon by predaj lístkov mohol aspoň čiastočne zmeniť. Počiatek totiž vlani pri ponechaní štiavnickej lokálky v prevádzke avizoval, že ak sa spojenie nedostane z červených čísiel, zruší ho.
"Rozhodnutia o železničnej sieti v budúcnosti budú vždy vychádzať z dvoch základných faktorov – zo záujmu cestujúcich o konkrétne linky a z finančných možností štátu,“ doplnil Kóňa. Kajánek poznamenal, že každá pozitívna zmena predstavuje čiastkový krok k tomu, aby záujem ľudí o túto prepravu znova narastal.
"Pokiaľ preprava po železnici nebude viac koordinovaná s cestnou verejnou hromadnou dopravou tak, aby si jednotlivé spoje nevytvárali konkurenčné možnosti prepravy v jednom čase a v tom istom smere súbežne, tak cestujúci skôr zvolí najmä na takýchto koncových krátkych tratiach autobus pred vlakom,“ uzatvára Kajánek.