Slovensko vyrobí takmer milión automobilov

Tri automobilky pôsobiace na Slovensku zvyšujú svoju výrobnú produkciu aj v časoch klesajúceho predaja osobných motorových vozidiel v Európe.

, 01.12.2013 13:00
lanovka, volkswagen, touareg, bratislava Foto: ,
Lanovka, ktorá prepravuje hotové vozidlá.
32

Tento rok vyrobia rekordných milión áut. Automobilový priemysel podľa najnovšej štúdie dáva na Slovensku prácu až dvestotisíc ľuďom a odborníci ďalšie tvorenie pracovných miest vidia hlavne v rozvoji slovenských dodávateľov.

„Počet vyrobených automobilov v roku 2013 sa veľmi blíži k miliónu,“ povedal Jaroslav Holeček, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenska. Na porovnanie, minulý rok sa na Slovensku vyrobilo viac ako 926-tisíc automobilov. Najviac, 419-tisíc vozidiel, vyprodukoval bratislavský Volkswagen. Nasledovala žilinská Kia s 292-tisíc automobilmi a trnavský PSA Peugeot Citroën s ročnou produkciou 215-tisíc oceľových tátošov.

„V automobilovom priemysle priamo pracuje 60-tisíc ľudí, ďalších 140-tisíc miest je generovaných nepriamo, takže automobilový priemysel poskytuje uplatnenie viac ako 200-tisíc zamestnancom,“ uviedol profesor ekonómie Mikuláš Luptáčik. Ak by automobilový priemysel odišiel zo Slovenska, nezamestnanosť by stúpla na 20,5 percenta, kým teraz je na úrovni 13,64 percenta.

Ďalší rast zamestnanosti sa dá dosiahnuť aj bez príchodu ďalšej automobilky, a to lepším presadením slovenských subdodávateľov. „Ak napríklad Johnson Controls pri výrobe sedadiel zistí zlú pružinu, ďaleko ľahšie sa mu komunikuje s dodávateľom vzdialeným pár metrov od fabriky, ako s tým v Číne,“ povedal Holeček. Na druhej strane, najväčším problémom pre rast zamestnanosti u dodávateľov začína byť nedostatok odborníkov. Automobilky totiž dnes firmám nedávajú výkres slúžiaci na vyrobenie konkrétnej súčiastky. „Firme sa povie vyviň svetlo, sprav z neho prototyp, odskúšaj ho a ponúkni ako subdodávku. Nie vyrob podľa výkresu, ale vyviň,“ upozorňuje Jozef Uhrík, čestný prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenska.

Slovenské školstvo, žiaľ, neponúka dostatok odborníkov schopných plniť takto zložité zadania. „Každá firma potrebuje pre svoju výrobu nástroje, ale slovenské nástrojárske firmy majú problém nájsť kvalifikovaných ľudí a takto by som mohol menovať všetky priemyselné odvetvia,“ pokračoval Holeček. V domácej ekonomike aktuálne pôsobí 223 firiem zameraných na výrobu pre automobilový priemysel. „Okolo 40 percent firiem sa nachádza do 30 kilometrov od troch hlavných automobilových producentov,“ uviedol ekonóm Štefan Rehák z Národohospo­dárskej fakulty EU.

Zaujímavosťou je, že automobilový priemysel vytvára viac ako 59-tisíc pracovných miest vďaka spotrebe jeho zamestnancov. „Zjednodušene povedané, v Skalici sa začne predávať viac trdelníkov, pretože ľudia zamestnaní v automobilovom priemysle majú dosť peňazí na ich kúpu,“ povedal Holeček. Priemerný mesačný plat zamestnancov bratislavského Volkswagenu je 1¤480 eur v hrubom bez započítania platov manažérov. „Pridaná hodnota automobilového priemyslu v roku 2012 medziročne narástla o úctyhodných 23,7 percenta a k dvojpercentnému rastu ekonomiky tak prispela až 0,6 percentuálneho bodu. Ak by teda automobilový priemysel stagnoval, ekonomika Slovenska by v roku 2012 vzrástla len o 1,4 percenta,“ uzavrel Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy