Prvý obchod sa uskutočnil až viac ako hodinu po otvorení burzy s cenou 45,10 dolára za kus, krátko nato sa cena vyšplhala až na 50 dolárov. To predstavuje oproti emisnej cene 26 dolárov nárast o viac ako 90 percent. Trhová hodnota Twitteru sa tak podľa newyorskej burzy prechodne priblížila k 30 miliardám USD. Neskôr sa kurz pohyboval okolo hodnoty 45 dolárov za akciu.
Najväčším akcionárom Twitteru je podľa serveru BBC spoluzakladateľ podniku Evan Williams, ktorý má desaťpercentný podiel. Stal sa tak dolárovým miliardárom.
O Twitter bol veľký záujem
Americká internetová spoločnosť Twitter v stredu predala investorom 70 miliónov svojich akcií za zhruba 1,8 miliardy dolárov a uskutočnila tak najväčšiu internetovú primárnu emisiu od vlaňajšieho predaja akcií dominantnej svetovej sociálnej siete Facebook.
Firma nakoniec vďaka vysokému záujmu investorov stanovila emisnú cenu svojich akcií na 26 dolárov, čo je nad nedávno zvýšeným orientačným rozpätím 23–25 dolárov. Najočakávanejšia emisie od predaja akcií Facebooku sa zavŕši štvrtkovým vstupom firmy na newyorskú burzu.
Primárna emisia Twiteru ale ešte môže prekročiť hodnotu emisie internetového gigantu Google z roku 2004 v sume 1,9 miliardy dolárov. Twitter má totiž v zálohe ešte 10,5 milióna dodatočných akcií, ktoré podľa mienky obchodníkov s najväčšou pravdepodobnosťou tiež predá. S celkovým výnosom 2,1 miliardy dolárov sa tak Twitter stane druhou najväčšou internetovou emisiou v histórii po Facebooku, ktorý vlani v máji získal 16 miliárd dolárov.
Emisná cena ohodnocuje celý podnik na 14,1 miliardy a v prípade predaja dodatočného balíka na 14,4 miliardy dolárov, čo je dvojnásobok hodnoty popredného zľavového portálu Groupon. V menej používanom výpočte zahŕňajúcim akciové opcie pre zamestnancov by trhová hodnota firmy presahovala 18 miliárd dolárov.
Investori sa teraz zameriavajú na to, ako si Twitter povedie za niekoľko hodín na burze. Niektorí analytici čakajú prvý deň rast nad 30 dolárov. Dvanásťmesačný cenovej výhľady analytikov pre Twitter sa pohybujú od 29 po 54 dolárov.
Investori akcie Twitteru hromadne objednávali aj napriek tomu, že firma v uplynulých rokoch síce vykazovala silný rast tržieb, ale bola stratová. Niektorí analytici tak varujú pred silným kolísaním a opakovaním slabého výkonu akcií Facebooku v prípade sklamania.
„Ako firma, ktorá niekoľko rokov nečaká zisk, Twitter potrebuje, aby mu jeho investori naďalej dôverovali. Ak jeho akcie začnú vykazovať od počiatku negatívny trend, mohol by pokles nejakú dobu trvať,“ povedal agentúre Reuters profesor newyorskej Columbia Business School Moshe Cohen.
„Doterajšie skúsenosti so sociálnymi sieťami sú pre ich akcionárov rozporuplné. Kým LinkedIn od svojho IPO svoju hodnotu takmer zdvojnásobil a Facebok pridal približne jednu tretinu, akcie MeetMe sú prepadákom,“ komentoval primárnu emisiu (IPO) Twitteru Michal Valentík, hlavný investičný stratég ČP Invest. Podľa neho sú investície do podobných projektov nebezpečné.
Twitter ale má výhodu, že vstúpil na trh v čase, ktorý novým akciovým emisiám praje. Trh primárnych emisií v USA je najsilnejší od konca ekonomickej konjunktúry v roku 2007. Rad nových emisií v prvých dňoch obchodovania svoje ceny zdvojnásobili.
Twitter sa podľa analytikov poučil z problémov Facebooku, ktorého akcie po debute dlhé mesiace klesali. Svoju emisnú cenu Twitter pred predajom na rozdiel od Facebooku nijako výrazne nezvýšil, namiesto problémami zaťaženého trhu Nasdaq si vybral burzu NYSE, ani nezvyšoval počet predávaných akcií tesne pred emisiou.
„Som rád, že cenu nezvýšili, ako sa špekulovalo,“ povedal Robert Peck z firmy SunTrust Robinson Humphries k dohadom, že Twitter určí emisnú cenu vysoko nad 25 dolármi. „Je tam stále dosť priestoru pre investorov a krásne to kontrastuje s Facebookom,“ dodal.
Skeptici však poukazujú na možné dlhodobejšie problémy firmy – udržateľnosť rastu počtu používateľov a príjmov z reklamy, ktoré sú hlavným zdrojom firemných tržieb. Napriek takmer štvrť miliarde používateľov chýba Twitteru všadeprítomnosť a príťažlivosť Facebooku, kam sa väčšina používateľov každodenne prihlasuje. Podľa prieskumu Reuters – Ipsos nepoužíva Twitter viac ako tretina ľudí, ktorí si na ňom vytvoria účet.
Twitter je bezplatnou službou, prostredníctvom ktorej si používatelia môžu oznamovať odkazy v správach s dĺžkou do 140 znakov. Spoločnosť má v súčasnosti približne 230 miliónov aktívnych používateľov, ktorí posielajú 500 miliónov správ denne.