O2 bude s finančníkmi silnejšie

Takmer stojaté vody konkurencie v oblasti telefonovania a prenosu dát na Slovensku sa už onedlho rozhýbu.

07.11.2013 07:45
O2, Telefónica, mobil, operátor Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Slovenské O2 totiž po už dohodnutom prechode do rúk spoločnosti PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera bude chcieť pretiahnuť k sebe státisíce zákazníkov a zlepšiť tak svoje postavenie trhovej trojky.

Existuje na to iba jeden zásadný spôsob, razantné zníženie cien. Myslí si to napríklad aj analytik zo sféry technológií Štefan Porubský. "Môžu sa snažiť viac, ako O2 doteraz. Ale keďže všetko sa dá, len treba chcieť a mať dosť prostriedkov, PPF môže ešte prekvapiť,“ podotýka Porubský. Zatiaľ však nevie, či sa tento scenár naplní.

Hovorca skupiny PPF Radek Stavěl to komentovať nechcel. "Zatiaľ je uzavretá dohoda o odkúpení akcií. PPF sa môže stať vlastníkom, až keď transakciu odsúhlasí Európska komisia,“ zdôvodňuje hovorca.

Za kúpu slovenského i českého O2 Kellner zaplatí 2,467 miliardy eur. Z toho 2,063 miliardy majú českí finančníci zaplatiť v hotovosti po odsúhlasení transakcie Európskou komisiou. Ďalších 404 miliónov eur majú poslať španielskej Telefónice v priebehu nasledujúcich štyroch rokov. Pred prevodom podielu získa Telefónica v priebehu novembra dividendy vo výške ďalších 260 miliónov.

Zaujímavá situácia však nastáva pri značke O2. V zmluve je totiž klauzula, že české i slovenské O2 môžu túto značku využívať ešte štyri roky. V minulosti niektorí mobilní operátori menili značku už po pár mesiacoch od zmeny vlastníka. Príkladom môže byť český Oskar, ktorý prešiel do vlastníctva Vodafonu, alebo slovenský Globtel, ktorý sa zmenil na Orange onedlho po získaní stopercentného podielu skupinou France Telecom.

Je však zrejmé, že nový majiteľ sa sústredí najmä na českú časť O2. Tam totiž niekdajší monopol, ktorý poskytuje služby v pevnej i mobilnej sieti, čoraz viac stráca lesk. Potvrdili to údaje za prvé tri štvrťroky, ktoré firma zverejnila včera. Zisk jej v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesol na 3,7 miliardy českých korún, pričom počas vlaňajška sa zisk Telefóniky ČR prepadol na 6,7 miliardy korún. V roku 2011 firma zaznamenala zisk 8,7 miliardy.

Naopak, slovenskému O2 sa darí. Počas roku 2013 mu výnosy stúpli zhruba o desatinu na 154,9 milióna eur. Počet zákazníkov sa zvýšil v porovnaní s vlaňajškom o štrnásť percent na 1,4 milióna. Podľa generálneho riaditeľa O2 Slovensko firma pokorila aj ďalší dôležitý míľnik. „Po prvýkrát sme zaznamenali väčšinový podiel zákazníkov fakturovaných služieb,“ uviedol Ramiro Lafarga Brollo, generálny riaditeľ spoločnosti Telefónica Slovakia.

Skupina PPF sa počas aktuálneho roka stala spoluvlastníkom 49-percentného podielu v Slovenskom plynárenskom priemysle či v Stredoslovenskej energetike.

Financial Times upozornil, že skupina PPF má aktíva v hodnote približne 22 miliárd eur. To znamená, že prípadná dohoda o prevzatí kontrolného podielu v českej divízii Telefóniky by pre ňu bola veľmi významnou investíciou.

Skupina Telefónica s vedením v Španielsku je najväčším poskytovateľom telekomunikačných služieb v Európe. Vysoké zadlženie ju však donútilo k predaju niektorých aktivít.

S investorom príde kvalitnejší signál

Podľa Štefana Porubského z portálu techbox.sk sa po vstupe českých finančníkov do O2 zlepší pokrytie signálom. Na väčšom území by sa tak dalo cez O2 telefonovať, či využívať rýchly internet.

V ktorej oblasti slovenské O2 zaostáva za konkurentmi?
Určite v kvalitnejšom pokrytí signálom, čo by však mohla po zmene majiteľa O2 zmeniť aukcia aj u nás a nástup technológie LTE. Na to si však v našich končinách ešte nejaký čas počkáme.

Čo sa zmení pre zákazníkov?
Nový majiteľ pravdepodobne zatiaľ nechá značky fungovať tak, ako doteraz. Hoci sa hovorí o rôznych scenároch, uvidíme až časom čo malo PPF vlastne v úmysle. V každom prípade nepredpokladám, že by mali mať zákazníci obavy zo zmeny majiteľa spoločnosti. Im by to uškodiť nemalo, skôr naopak. Trh je vysoko konkurenčný, zvyšovanie cien či iné nemilé aktivity voči zákazníkom nehrozia. Rovnako bude nový majiteľ súčasťou partnerského programu skupiny Telefónica, takže by nemali zmiznúť ani výhody bezplatných hovorov do sietí O2 v iných krajinách Európy.

Bude sa značka O2 naraz meniť na Slovensku aj v Česku?
Nemusí sa to diať súčasne. Zákazníci na Slovensku však nepocítia žiadny rozdiel, ak sa značka O2 v Česku zmení aj o mesiac. To isté platí aj naopak. České a slovenské O2 sú totiž dve samostatne vystupujúce spoločnosti na dvoch rozdielnych trhoch.

Aké meno si PPF zrejme vyberie pre O2 SK a O2 CZ?
Hovorí sa o rôznych názvoch, no zatiaľ žiadny nebol registrovaný. Osobne predpokladám, že názov bude viac tuzemský, zacielený na český a náš trh.

Bude sa PPF viac sústreďovať na Slovensko alebo na Česko?
Viac snahy bude v prvých rokoch zacielených na český trh, kde je na spadnutie aukcia na lukratívne frekvencie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #mobil #Telefónica #mobilní operátori #O2