Kysucká diaľnica bude najdrahšia. Oprávnene

Najdrahšou diaľnicou na Slovensku bude z pohľadu nákladov na jeden kilometer úsek D3 Svrčinovec – Skalité, ktorého základný kameň poklepali minulý týždeň.

06.11.2013 20:00 , aktualizované: 07.11.2013 08:00
diaľnica, stavba, D1, Martin Foto:
Ilustračné foto.
debata (32)

Mimoriadne náročný hornatý terén striedajúci údolia, územia s častým výskytom zosuvov, dva tunely a komplikovaná výstavba mostov na pilieroch niekde vysokých až 77 metrov si vypýtajú takmer 330 miliónov eur. Cena za výstavbu kysuckého úseku je len za polprofil. Dvanásťkilometrová diaľnica by mohla byť pri cene takmer 27 miliónov eur za jeden kilometer dokonca drahšia ako pripravovaný úsek na D1 s najdlhším tunelom Višňové pri Žiline.

"Geologická stavba územia sa vyznačuje náročnými inžiniersko-geologickými a hydrogeologickými podmienkami. Diaľnica prechádza v prevažnej časti trasy cez územia s možným výskytom zosuvov rôzneho tvaru a veľkosti. Dané geologické podmienky si vyžadujú dôkladné konštrukčné riešenie, ktoré sa nezaobíde bez tunelových stavieb a náročných mostových riešení. Riziká z pohľadu stavebných firiem je možné, aj keď nie úplne, eliminovať dôkladným geologických prieskumom,“ opisuje kysucký terén Štefan Šedivý z Výskumného ústavu dopravného. Najviac dostanú stavbári v zložení Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav zabrať pri budovaní mostov.

Piliere sa budú týčiť do zatiaľ najvyššej výšky v rámci celého Slovenska. "Vzhľadom na náročnosť prírodných aj klimatických podmienok a požiadavku 36 mesiacov na lehotu výstavby budú pri výstavbe mostov použité rôzne technologické postupy. Za najnáročnejšie možno považovať mosty budované technológiami vysúvania v križovatke Svrčinovec (dĺžka spolu 1 404 metrov), letmej betonáže mostu Markov s výškou piliera 47 metrov, najvyšší most Valy s dĺžkou 593 metrov a výškou piliera 77 metrov, most Rieka s výškou piliera 57 metrov, most Vŕšok s výškou piliera 54 metrov a most Čadečka s výškou piliera 56 metrov,“ menuje Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

Ako Halán ďalej potvrdil, všetky štyri firmy, ktoré sa budú podieľať na výstavbe, sa ešte len dohadujú na tom, kto čo bude mať pod palcom. Okrem mostov totiž vyrastú na Kysuciach aj dva kratšie tunely – Poľana a Svrčinovec. Premávka v nich bude obojsmerná.

"Tunel Svrčinovec dlhý 420 metrov bude razený v zložitých geologických podmienkach vo flyšovom paleogénnom komplexe, tvorenom vrstvami ílovcov, prachovcov a pieskovcov. Paralelne s pravou tunelovou rúrou bude vybudovaná úniková štôlňa s dĺžkou 445 metrov,“ vraví Halán s tým, že úniková štôlňa bude aj pri tuneli Poľana.

Podľa posledného sčítania premávky z roku 2010 prešlo od Svrčinovca po Skalité denne 2 124 osobných a 659 nákladných vozidiel. V súčasnosti je však doprava kamiónov obmedzená a na cestu prvej triedy smie vstúpiť len nákladiak s maximálnou nosnosťou 7,5 tony.

"Diaľnica D3 sa na hraniciach s Poľskom napája na rýchlostnú cestu S69, ktorá sa začína v Bielsku-Białej a smeruje na juh k mestu Żywiec a odtiaľ na slovenskú štátnu hranicu vo Zwardoni. S69 je súčasťou koridorov TEN-T, pričom veľká časť je odovzdaná do užívania. Veľká miera chýbajúcich úsekov je v štádiu realizácie stavebných prác,“ dopĺňa Šedivý. Kysucký úsek krajine z veľkej časti uhradí Európska únia.

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Kysuce