O Višňové bojuje stará zostava, ÚVO vrátil do hry Skansku a Strabag

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) podľa informácií agentúry SITA uznal námietky združenia stavebných firiem Skanska SK a.s. a Strabag s.r.o. proti ich vylúčeniu z tendra na doprojektovanie a výstavbu 13,5-kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.

31.10.2013 17:31
Severná D1, diaľnica Foto:
Diaľničný tunel Višňové bude v smere na východ ústiť pred Vrútkami, kde cesta premostí Váh a cez otvárajúcu sa kotlinu bude mať dosť miesta na štyri pruhy.
debata (3)

ÚVO zároveň nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) zaradiť uvedené stavebné združenie späť do súťaže a opätovne, už tretí raz, vyhodnotiť ponuky. „Môžem potvrdiť, že nám bolo doručené rozhodnutie z ÚVO o vrátení nášho združenia späť do verejnej súťaže,“ uviedla vo štvrtok generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Skanska a Strabag podali na ÚVO námietky proti vylúčeniu ich združenia z tendra na výstavbu D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, ešte v druhej polovici júla. Úrad tak rozhodol o námietkach po vyše troch mesiacoch. NDS predtým zamietla žiadosť o nápravu svojho rozhodnutia o vyradení združenia zo súťaže. Skanska a Strabag označili svoje vylúčenie z tendra, rok po otváraní ponúk, za omyl. Diaľničiari pritom ich najnižšiu ponuku pôvodne prijali.

Dôvodom vylúčenia podľa združenia nebola neobvykle nízka cena ani technológia vetrania tunela Višňové, čo namietal neúspešný uchádzač. NDS podľa spoločnosti Skanska zdôvodnila vylúčenie združenia chybným určením dĺžky únikových ciest v tuneli.

„Dôvod vylúčenia ponuky nášho združenia je mimoriadne prekvapivý až zvláštny. Jediné rozumné vysvetlenie pre nás je, že na strane obstarávateľa došlo k omylu, prípadne k nesprávnemu posúdeniu ponuky. V opačnom prípade by sme naše vylúčenie museli vnímať ako účelové a tendenčné,“ informovala Dobišová ešte v júli agentúru SITA.

Ministerstvo dopravy v reakcii na rozhodnutie ÚVO uviedlo, že najskôr musí byť ukončený proces verejného obstarávania, aby sa mohlo začať stavať. Ten nie je v kompetencii rezortu a preto ho nemôže komentovať. „Cieľom ministerstva je však začať stavať všetky rozsúťažené úseky diaľnic a rýchlostných ciest ešte v tomto roku,“ vyhlásil vo štvrtok pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

Skanska a Strabag navrhli postaviť 13,5-kilometrovú diaľnicu D1 pri Žiline za najnižšiu cenu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Je to 37,7 % z pôvodne predpokladanej ceny prác 896,53 mil. eur. Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, a.s., Metrostav a.s. a Marti Contractors Ltd., a to 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov. ÚVO na základe námietok združenia vedeného Doprastavom, ktoré spochybňovalo cenu a technológiu vetrania tunela navrhnuté Skanskou a Strabagom, nariadil opätovné vyhodnotenie ponúk. NDS následne vylúčila najlacnejšiu ponuku a predbežne prijala druhú ponuku v poradí. Ponuky piatich uchádzačov sa otvárali 26. júna 2012, verejné obstarávanie výstavby diaľnice s tunelom Višňové sa začalo ešte koncom roku 2011, keď rezort dopravy viedol Ján Figeľ (KDH).

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Strabag #Skanska #Višňové #ÚVO #Ľubomír Višňovský