Špekulanti majú novú taktiku, chcú daniarov uštvať

Podľa Daniela Čecha, generálneho riaditeľa sekcie daňovej a colnej Finančného riaditeľstva, budú mať daniari vďaka elektronickému kontrolnému výkazu v rukách od Nového roka všetky podklady na to, aby nemuseli otvárať zdĺhavé daňové kontroly. Kontroly by mali byť efektívnejšie.

31.10.2013 07:00
Daniel Čech, Finančná správa Foto: ,
Vďaka elektronickému kontrolnému výkazu budú daňové kontroly kratšie a efektívnejšie, hovorí Daniel Čech z daňovej a colnej sekcie Finančného riaditeľstva.
debata (28)

Prečo by mal kontrolný elektronický výkaz DPH pomôcť v boji s daňovými únikmi?
Pre Finančnú správu predstavuje kontrolný výkaz systémové opatrenie. Doteraz všetky opatrenia, ktoré sme urobili, boli skôr ad hoc opatrenia, ktoré sme prijímali aj vzhľadom na ekonomickú situáciu v krajine a potrebu znižovania deficitu verejných financií. Teraz prichádzame so systémovým opatrením, ktoré by malo vo veľkej miere zabrániť možnosti podvodu, respektíve úniku na DPH.

V čom je práve toto opatrenie systémové?
Považujem to za systémové opatrenie z toho titulu, že sa menilo správanie niektorých subjektov v rámci čerpania neoprávnených nadmerných odpočtov DPH. V minulosti boli veľké nadmerné odpočty, ktoré sa na konci dňa ukázali ako neoprávnené. Momentálne veľké nadmerné odpočty rizikových spoločností zmizli takmer úplne a začína sa objavovať väčšia početnosť menších daňových priznaní s malými nadmernými odpočtami, kde je snaha týchto spoločností kapacitne nás zahltiť tak, aby sme neboli schopní všetko skontrolovať. Znamená to, že spoločnosť, ktorá podávala jedno daňové priznanie na vysokú sumu odpočtu napríklad vo výške 400-tisíc eur, si to teraz rozloží medzi desať, niekedy až tridsať spoločností. Na rôznych úradoch, v rôznych výškach, a to tak, ako keby sa pokúšali o tradičný „fishing“ – teda skúsim, čo vyjde, kde ma daniari skontrolujú a kde nie.

Ako to budete vedieť vďaka elektronickému výkazu lepšie odhaliť?
Ak existuje spoločnosť, ktorá nakupuje tovar na vstupe, musí Finančnej správe uviesť, od koho to nakupuje. Keďže kontrolný výkaz je primárne o DPH, budeme vedieť, či dotyční dodávatelia daň priznali, a takisto, či ju aj zaplatili. To isté budeme vedieť aj o dodávateľoch ich dodávateľov. Takto budeme mať k dispozícii celú sieť, a teda to, či v rámci daného obchodu je daň priznaná. Následne nato, keď spoločnosť napríklad vyvezie tovar do zahraničia, a vznikne jej nárok na nadmerný odpočet, lebo je to oslobodené od dane, budeme vedieť, či je ten nárok oprávnený, alebo nie. Už pred samotnou kontrolou daného subjektu budeme vedieť všetky relevantné informácie. Ak v budúcnosti prídu daniari na kontrolu k podnikateľovi, tak už budú mať v rukách zoznam, čo nakúpil od akého podnikateľa. Ak napríklad jeho odberateľ nepodal daňové priznanie, tak sa budeme zaujímať, ako tento tovar spoločnosť nadobudla. Bude musieť preukázať, že ten tovar existoval.

Je to pre daniarov momentálne zdĺhavé?
Áno, v niektorých prípadoch to trvá týždne až mesiace, kým všetko prekontrolujeme. Po novom pôjdeme na kontrolách po konkrétnych obchodných operáciách. Vieme, že 95 percent operácií daného podnikateľského subjektu je v poriadku, no 5 percent je pochybných a na tie sa pri kontrole zameriame. Výkon kontroly by sa týmto opatrením mal výrazne znížiť.

Finančná správa teraz dokáže vykonať 600 daňových kontrol u podnikateľov za mesiac. Zvýši sa po zavedení elektronického výkazu toto číslo alebo práve naopak?
Zefektívnia sa. Budeme meniť celkový systém vykonávania kontrol. Teraz od podnikateľa žiadame pri daňových kontrolách kompletne všetky podklady. Po novom už nemusíme chodiť v niektorých prípadoch ani na kontrolu, budú postačovať miestne zisťovania. To sú také, kde chodia daniari neohlásene. V budúcom roku budú mať daniari k dispozícii podľa zoznamu už pred príchodom k podnikateľovi údaje o jeho prípadných pochybných transakciách a nebudú musieť vôbec v niektorých prípadoch otvárať daňovú kontrolu. Aj keď ju aj otvoríme, tak už vopred budeme vedieť, na čo sa chceme daného podnikateľa pýtať, aké konkrétne faktúry či doklady nám má ukázať. Nebudeme musieť skúmať dopodrobna všetky dokumenty, respektíve odberateľské faktúry od podnikateľa. Dnes musia daniari urobiť desiatky administratívnych úkonov, aby tie informácie od podnikateľa aj získali.

Aký očakávate finančný prínos tohto opatrenia?
Nechcem sa vyjadrovať ku konkrétnemu číslu, pretože sú to naše interné analýzy. Veľkosť daňových únikov na Slovensku sa odhaduje vo výške až 1,2 miliardy eur. Očakávame, že by sme ju mali vo výraznej miere týmto opatrením zmenšiť.

Daniel Čech (34)

Od roku 2012 je generálnym riaditeľom sekcie daňovej a colnej Finančného riaditeľstva. Pri vzniku služobného pomeru bol Čech vymenovaný do hodnostinadporučík. Od tohto roka je členom Riadiaceho výboru projektu žrebovania pokladničných dokladov (bločkovej lotérie) z elektronických registračných pokladníc.

28 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #Finančná správa #podnikatelia #Daniel Čech