Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž už skončil námietkové konania v uvedených prípadoch. „Rozhodnutia budú zverejnené na internetovej stránke úradu po nadobudnutí právoplatnosti,“ informoval hovorca úradu Ján Mažgút. Ak sa tak stane, Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) by mala následne uzavrieť zmluvy s vybranými zhotoviteľmi.
V dva roky trvajúcej verejnej súťaži na stavbu D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke vyše 15 kilometrov (km) podľa zatiaľ neoficiálnych informácií by mohla uspieť dvojica stavebných firiem Váhostav – SK, a.s. Žilina a OHL ŽS, a.s. Brno. V tendri síce predložili štvrtú najnižšiu cenu vo výške 227,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), čo je 48,8 % z predpokladanej ceny 465,7 mil. eur, ale NDS po opätovnom vyhodnotení ponúk tri lacnejšie návrhy vylúčila.
„Váhostav – SK zatiaľ nedostal vyjadrenie Úradu pre verejné obstarávanie, ani od NDS. Spoločnosť sa vyjadrí po oficiálnom doručení rozhodnutia,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Opätovné vyhodnotenie ponúk nariadil ÚVO na základe kontroly priebehu celého tendra iniciovanej diaľničiarmi. Ponuky siedmich uchádzačov otvárali v treťom termíne vlani 5. marca, súťaž sa začala ešte v októbri 2011, no pre opakované námietky vyradených účastníkov sa predlžovala. Práce na D1 Hubová – Ivachnová by mali trvať tri a pol roka. Budú musieť byť rozdelené na dve fázy, aby mohli byť financované zo zdrojov Európskej únie v tomto a ďalšom programovom období. Eurofondy súčasného obdobia 2007 až 2013 je možné čerpať do roku 2015.
Váhostav od roku 2011 stavia s firmou Bögl a Krýsl, k.s. prvý, západný úsek D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9 km a samostatne úsek D1 Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,5 km. Žilinská spoločnosť je tiež lídrom štvorčlenného združenia, ktoré v piatok tohto týždňa oficiálne začalo s výstavbou úseku D3 Svrčinovec – Skalité v dĺžke vyše 12 km v polovičnom profile.
Predpokladaná cena výstavby úseku R2 Ruskovce – Pravotice v dĺžke 10,8 km a zväčša v polovičnom profile bola 104,98 mil. eur bez dane. Práce by mali trvať dva roky a štyri mesiace. Užšia súťaž na stavbu obchvatu Bánoviec nad Bebravou začala v marci tohto roka spolu s ďalšími štyrmi. Jedna z nich sa týka aj výstavby úseku R2 Zvolen, východ – Pstruša v dĺžke 7,85 km a s odhadovanými nákladmi 136,91 mil. eur bez dane, pričom práce sú plánované na dva roky.
ÚVO stále eviduje námietky v troch tendroch NDS. Ide o verejnú súťaž na výstavbu D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v dĺžke 13,4 kilometra, ktorá začala ešte koncom roku 2011. Užšie súťaže na výstavbu D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v dĺžke 11,3 km a D3 Žilina, Strážov – Brodno v dĺžke 4,25 km začali v marci tohto roku. Uzavretá nie je ani užšia súťaž na výstavbu R2 Pstruša – Kriváň, čo bude obchvat Detvy, v dĺžke 10,4 km.
Minister dopravy Ján Počiatek zostáva optimistom napriek meškaniu výstavby nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Očakáva, že všetky zatiaľ neuzavreté tendre skončia ešte do konca tohto roku a budú podpísané zmluvy s vybranými zhotoviteľmi. „Dúfam, že všetky. Som stále optimista a je priestor na to, aby všetky boli úspešne ukončené v tomto roku,“ predpokladá Počiatek. Na otázku, ktoré z nich majú najväčšiu šancu, dodal, že šancu na uzavretie do konca roka majú všetky trvajúce tendre. „Treba byť optimista,“ uzavrel minister dopravy.
Počiatek pred začiatkom tohto roka očakával, že sa v ňom výrazne rozbehne výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na nových úsekoch v dĺžke okolo 85 kilometrov. V tomto roku zatiaľ začali práce na dvanásťkilometrovom úseku D3 Svrčinovec – Skalité. Minister si želal, aby verejné obstarávanie nielen diaľničných stavieb fungovalo tak, ako by malo. To je podľa neho hlavný problém, ktorý blokuje niektoré diaľničné tendre a začatie výstavby, ale aj s tým súvisiace kontrahovanie a čerpanie prostriedkov Európskej únie.