Refinancovanie súkromnej R1 môže ušetriť 5 milónov eur ročne

Zmena financovania projektu PPP na úsekoch rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a na severnom obchvate Banskej Bystrice by pre štátny rozpočet mohla znamenať celkovú úsporu na poplatkoch koncesionárovi minimálne 130 mil. eur.

24.10.2013 06:50
R1, otvorenie Foto:
Ilustračné foto
debata

Predstavuje to 5 mil. eur ročne počas zvyšných dvadsaťšesť z tridsať rokov koncesie. Umožní to refinancovanie projektu nahradením doterajšieho bankového úveru emisiou projektového dlhopisu na dvadsaťšesť rokov v objeme 1,25 mld. eur. Informoval o tom minister dopravy Ján Počiatek po stredajšom rokovaní vlády, ktorá súhlasila s refinancovaním PPP projektu na R1 na návrh koncesionárskej spoločnosti Granvia, a.s.

„Je to veľmi dobrá správa z pohľadu samotného projektu, pretože refinancovanie, ak sa uskutoční tak, ako je navrhnuté, prinesie významné úspory pre štátny rozpočet. V neposlednom rade je to veľmi dôležitý signál aj pre trhy,“ povedal Počiatek. Spôsob refinancovania, keď sa klasický úver nahrádza projektovým dlhopisom, je podľa neho unikátny nielen pre Slovensko, ale aj Európu. Minister dopravy uviedol, že kvalita projektu odzrkadľuje celkové nálady voči Slovensku a v prípade úspechu emisie to podľa neho bude prejav dôvery.

Výška úspory pri refinancovaní projektu bude podľa ministra závisieť od podmienok upísania dlhopisu, ktoré sa uskutoční v réžii Deutsche Bank ako zástupcu Granvie. Refinancovanie projektu by malo byť uzatvorené do konca novembra tohto roka. Na ušetrenej sume z refinancovania bude mať rezort dopravy ako verejný obstarávateľ PPP projektu podiel 90 % a Granvia 10 %.

Dĺžku a objem emisie dlhopisu v tomto čase označil Počiatek za výnimočné. „Koncept PPP projektov v slovenskej verzii a s kreditom Slovenska je akceptovaný celoeurópsky. Je to veľmi dôležitá správa aj pre potenciálne budúce PPP projekty,“ dodal Počiatek. Myslí si, že stále je možnosť aj na ďalšie refinancovanie tohto projektu. Podľa ministra treba využiť momentálnu priaznivú náladu na trhoch v prospech podobných inštrumentov, keďže o nejaký čas to už nemusí platiť.

Granvia navrhla refinancovanie PPP projektu na R1 práve z dôvodu, že súčasné podmienky na trhoch sú priaznivejšie v porovnaní so situáciou v auguste 2009, keď rezort dopravy a Granvia uzatvorili koncesionársku zmluvu na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov R1. Koncesionár tak znáša riziká aj náklady súvisiace s refinancovaním. V prípade, že by refinancovanie projektu v budúcnosti navrhlo ministerstvo dopravy, muselo by znášať riziká aj náklady s tým súvisiace.

Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny povedal, že s refinancovaním PPP projektu na R1 počíta koncesná zmluva v prípade zlepšenia podmienok na finančnom trhu. „Toto je normálny režim podľa zmluvy,“ reagoval v stredu na schválenie refinancovania PPP projektu vo vláde. Vážny v minulosti ako minister dopravy riadil proces prípravy projektu na R1, ktorý sa ako jediný z troch plánovaných realizoval. Ďalšie dva PPP projekty na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom zastavil v roku 2010 minister dopravy Ján Figeľ z dôvodu nevýhodných finančných podmienok pre štát.

Počas 30 rokov koncesie by mal rezort dopravy zaplatiť koncesionárovi za dostupnosť R1 pôvodne 3,9 mld. eur. V tomto roku má ministerstvo uhradiť Granvii predbežne okolo 130 mil. eur. Refinancovanie projektu a priaznivý vývoj na finančných trhoch môžu túto sumu znížiť. Výstavba zhruba 51 kilometrov R1 cez PPP stála takmer 900 mil. eur, na financovaní projektu sa podieľalo konzorcium dvanástich komerčných bánk a Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Prvé tri úseky R1 v rámci PPP medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke okolo 45 kilometrov sú v prevádzke od 28. októbra 2011 a severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra od 27. júla 2012.

debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #PPP