Vláda siaha pri diaľnici po krajnom riešení

Meškajúce dokončenie diaľnice z Bratislavy do Košíc núti vládu žiadať o výnimky v Bruseli. Inak hrozí prepadnutie takmer pol miliardy eur, ktoré máme minúť najneskôr do roku 2015.

16.10.2013 20:00 , aktualizované: 17.10.2013 08:00
D1, diaľnica, Prešov Foto: ,
Severná diaľnica D1 pri Prešove.
debata (47)

Vláda tak odvracia najhorší možný scenár. Ide o dôsledok toho, že viaceré garnitúry neplnili diaľničné sľuby.

Peniaze z aktuálneho eurofondového obdobia tak už nestihneme použiť na jeden úsek. Rezort dopravy ministra Jána Počiatka preto v okolí Žiliny, Kysúc či Liptova aktuálne vybral prípravné práce, ktoré sa narýchlo uskutočnia a zaplatia, aby sa predpokladaný termín dokončenia D1 v rokoch 2020 až 2021 neposunul ešte viac.

"V rámci prvej fázy sa uvažuje o investíciách pri D3 Svrčinovec – Skalité vo výške 162 miliónov eur, pri D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka 112 miliónov eur, pri D1 Hubová – Ivachnová 75 miliónov eur, D3 Strážov – Brodno ráta so 75 miliónmi eur a pri D1 s tunelom Višňové je to 50 miliónov eur,“ konkretizuje Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Podmienkou je, že s tým bude súhlasiť Brusel a rezort dopravy musí tiež vybrať staviteľov v tendroch, ktoré sa pre námietky neúspešných uchádzačov doslova vlečú.

V minulosti sa pri meškaní diaľnic delili celé úseky. V dôsledku toho sa napríklad časť D1 na východe z Jánoviec do Studenca rozdelila na dve časti. Kým z Jablonca do Studenca sa už jazdí po diaľnici, medzi Jánovcami a Jablonovom sa ešte premávajú stavebné stroje.

Fázovanie diaľnic, teda rozdelenie ich výstavby na dve časti, je v súčasnej situácii rozumným riešením aj podľa odborníkov. Dôležité však ešte bude stanovisko Európskej komisie. Ak by s tým nesúhlasili, stavať by sa začalo až po roku 2014, teda z nových eurofondov. Celá výstavba diaľnic by sa tak mohla predĺžiť.

„K schváleniu fázovania jednotlivých projektov sa Brusel vyjadrí v priebehu schvaľovania zmluvy o nenávratný finančný príspevok. Z našich pravidelných rokovaní o technických záležitostiach cestných projektov však máme od predstaviteľov komisie ubezpečenie, že slovenské návrhy na fázovanie napĺňajú ich technické požiadavky,“ tvrdí Kóňa.

Ministerstvo pod vedením Jána Počiatka vyberie z harmonogramu práce, ktoré sa stihnú zrealizovať ešte do roku 2015, teda do doby, keď je potrebné minúť eurofondy z prebiehajúceho obdobia. „Ide o zrealizovanie a financovanie stavebných objektov alebo ucelených častí objektov, ktoré sa vykonajú do roku 2015 a po roku 2015. Preto za istých okolností môže dôjsť k úprave harmonogramu výstavby jednotlivých objektov,“ vraví Kóňa.

Na diaľniciach sa teda najskôr urobia a preplatia prípravné stavebné práce, neskôr príde na rad zvyšok. V prípade diaľnice D1 Hubová – Ivachnová budú predmetom I. fázy projektu stavebné práce spojené s prípravou staveniska, archeologickým prieskumom, vybudovaním prístupových komunikácií, vybraných preložiek ciest, sanáciou podložia a zemnými prácami spojenými s budovaním jednoduchších mostných objektov, práce spojené so zakladaním a spodnou stavbou veľkých mostov či práce spojené s razením tunela. Tieto musia byť hotové najneskôr do konca roka 2015.

Následne v druhej fáze prídu na rad práce spojené s vybudovaním podkladových vrstiev vozovky, vozovky diaľnice a križovatiek, vybavením diaľnice bezpečnostnými zariadeniami a dopravným značením, vybudovaním vybraných preložiek ciest a úpravou jestvujúcich komunikácií, práce spojené s nosnou konštrukciou a dokončením vrátane mostného príslušenstva veľkých mostov, vybudovaním vybraných objektov oporných a zárubných múrov, výstavbou protihlukových stien, dokončí sa tunel a jeho technologické vybavenie.

Podľa bývalého vládneho poradcu pre dopravu Ondreja Mateja (SDKÚ) je fázovanie rozumným riešením, ako neprísť o výhodné eurofondy. Hovorí o tom, že aj počas vlády Ivety Radičovej sa takto postupovalo.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba
Viac na túto tému: #vláda #EÚ #diaľnice