Zrušenie ticketingu nespôsobilo problémy s mýtom

Nedávne zrušenie tzv. tranzitného ticketingu začiatkom októbra nemalo podľa mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s. žiadny neočakávaný dopad na prevádzku elektronického mýtneho systému a ten funguje úplne štandardne.

11.10.2013 14:37
Mýto - logo Foto:
Ilustračné foto
debata

„Od zrušenia ticketingu sa vydalo denne asi osemkrát viac palubných jednotiek, ako je dlhodobý denný priemer. Zatiaľ počty novo registrovaných vozidiel zodpovedajú našim odhadom,“ informoval manažér pre komunikačnú stratégiu a PR spoločnosti SkyToll, a.s. Anton Bódis.

SkyToll tvrdí, že má dostatok palubných jednotiek pre nových dopravcov využívajúcich mýtny systém. Cestní nákladní dopravcovia, ktorým pri tranzite cez Slovensko do konca septembra stačilo zakúpiť si lístok, musia mať od 1. októbra vo vozidlách namontovaný prístroj pre výpočet mýta. Mýtna firma začala informačnú kampaň k skončeniu ticketingu v prvý septembrový týždeň, teda mesiac vopred.

„Zvýšili sme zásoby palubných jednotiek v celej sieti zákazníckych miest, predovšetkým na hraničných distribučných miestach, kde sa do konca septembra vydávali tikety pre jazdu po tranzitných trasách. Zásoba palubných jednotiek bola zvýšená na maximum kapacity skladovacích priestorov dotknutých zákazníckych miest a priebežne ju dopĺňame,“ uviedol Bódis. Hraničné distribučné miesta okrem toho posilnili stavy obsluhujúceho personálu, aby vodiči pri registrácii strávili čo najmenej času.

Informácia o zrušení ticketingu a nutnosti zaregistrovať sa do elektronického mýtneho systému sa k prevádzkovateľom vozidiel dostala s mesačným predstihom. Napriek tomu jej vplyv na počet zaregistrovaných vozidiel pred 1. októbrom bol minimálny. Septembrový nárast počtu registrovaných palubných jednotiek bol porovnateľný s nárastmi medzi mesiacmi v čase, kedy vodiči ticketing ešte mohli využívať.

„Vodiči sa správali ako všetci ľudia, nechali si registráciu na moment, kedy sa jej už nedá vyhnúť,“ pokračoval Bódis. „Navyše, ticketing využívali aj vodiči jazdiaci na Slovensko nepravidelne a s dlhšími časovými odstupmi, pre ktorých bolo nezmyselné, aby k nám prišli špeciálne kvôli včasnej registrácii, keď pred 1. októbrom nemali dôvod sem chodiť,“ dodal s tým, že sa zaregistrujú, keď budú mať najbližšiu jazdu na alebo cez Slovensko.

Zrušenie tranzitného ticketingu, ktorý nebol súčasťou tendra na prevádzkovateľa mýtneho systému, bolo jednou z dvoch podmienok Európskej komisie, aby nepodala na Slovensko žalobu pre výhrady k výberu mýtnej firmy. Druhou podmienkou bolo vyhlásenie súťaže na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami. Ani táto služba totiž nebola súčasťou mýtneho tendra a jej poskytovateľ firma Fleetpay nevzišiel zo súťaže.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s (NDS) začiatkom októbra už vyhlásila užšiu súťaž na zabezpečenie platieb za služby elektronického výberu mýta palivovými kartami. Predpokladaná cena za poskytovanie uvedenej služby, plánovanej na osem a trištvrte roka, od 1. apríla 2014 do 31. decembra 2022, dosahuje 135,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), vrátane štyroch opcií za 60 mil. eur. Zákazku získa uchádzač spĺňajúci podmienky účasti, ktorý ponúkne najnižšiu sadzbu odplaty zo spracovaných autorizovaných transakcií. Ak ponúkne vyššiu sadzbu ako 7 %, NDS ho môže zo súťaže vylúčiť.

Služba platieb za mýto palivovými kartami podľa mýtnej firmy funguje bez problémov. Podiel platenia mýta palivovými kartami v prvom polroku tohto roku dosiahol 74 %. „SkyToll rešpektuje postup NDS a v budúcnosti bude spolupracovať s ktorýmkoľvek partnerom, ktorého vyberie NDS na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami. SkyToll nemá z úhrad mýta palivovými kartami žiadne dodatočné príjmy,“ uzavrel Bódis s tým, že rentabilitu služby si musí vyhodnotiť NDS.

debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #SkyToll