Sadzby mýta sa po novom budú upravovať každoročne k 1. januáru aj podľa indexu spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho roka. Úpravy môžu byť nielen smerom hore, ale aj nadol. Mýto sa zavedie aj na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov, ale na začiatku bude mať nulovú sadzbu z dôvodu monitoringu nákladných vozidiel. Zmeny v mýtnom systéme majú začať platiť 1. januára 2014.
Spôsob výpočtu mýta, výšku sadzby mýta za jeden kilometer cesty pre jednotlivé kategórie vozidiel podľa ich hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy, ako aj systém zliav z mýta a podrobnosti o ich uplatnení určí vláda nariadením. Takisto rozhodne o výške sadzby mýta upravenej o infláciu na príslušný kalendárny rok. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako správca výberu mýta na základe toho určí mýto za prejazdenú vzdialenosť.
Návrh zákona vytvára aj rámec pre poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta na území SR. Vzniknú tak predpoklady pre prepojenie elektronických cestných mýtnych systémov v Európskej únii.
„Vozidlo prejde naprieč Európou po spoplatnených cestách a uhradí mýto na základe jednej zmluvy. Prevádzkovateľ vozidla dostane jedno súhrnné vyúčtovanie bez ohľadu na to, ktorými štátmi alebo regiónmi jeho vozidlo prešlo. Nová Európska služby elektronického výberu mýta má uľahčiť platenie mýta v rámci celej Európskej únie a má byť k dispozícii na všetkých spoplatnených úsekoch ciest, mostoch, tuneloch a trajektoch,“ dodalo ministerstvo dopravy.
Návrh mýtneho zákona zároveň preberie európske smernice o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami z roku 1999 a o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov v spoločenstve z roku 2004.