Bločková lotéria vyvolala boj medzi obchodníkmi

Väčšie obchodné spoločnosti začínajú prejavovať záujem o bločkovú lotériu. Svoje pokladnice chcú nastaviť tak, aby mohli bloček za nákup po požiadaní zákazníka hneď zaregistrovať do lotérie, a to bezplatne a bez ďalšieho vypisovania údajov z bločku na súťažný tiket.

23.09.2013 20:00 , aktualizované: 24.09.2013 08:00
blok, bloček, Národná bločková lotéria Foto: ,
Ilustračné foto
debata (65)

Väčšina bločkov do lotérie, ktorou sa štát snaží znížiť daňové úniky, bola zatiaľ podaná cez internet. Ak sa však lotéria dostane priamo do obchodov, môže presmerovať biznis do obchodov, ktoré odvádzajú dane.

Najnovšie o lotériu prejavili záujem DM drogerie markt, CBA Slovensko a COOP Jednota Slovensko. Tá je momentálne s vyše 2¤600 predajňami najväčší predajca potravín na Slovensku. DM drogerie markt má u nás 110 prevádzok, sieť potravín CBA Slovakia má vyše 300 prevádzok, pričom najväčšiu časť tvoria klasické predajne s potravinami, len 25 predajní má charakter diskontu. O zapojení sa do projektu momentálne TIPOS, prevádzkovateľ lotérie, rokuje aj s Tescom.

„Ak by sa zapojil taký strategický predajca u nás, akým je Tesco, ostatné veľké reťazce musia na tento trend v konkurenčnom prostredí nastúpiť skôr či neskôr,“ hovorí analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Odôvodňuje to tým, že lotéria im vytvorí lepšiu pozíciu u zákazníka. „Ukážu, že aj oni robia o niečo viac pre zákazníka. Mám vedomosť, že túto možnosť zvažuje aj Billa a Kaufland,“ povedal Drahovský. Jeho slová však spomínané obchodné reťazce nateraz nepotvrdili ani nevyvrátili. Momentálne zvažujú, ako by ich prípadné zapojenie sa do lotérie finančne zaťažilo.

TIPOS je proti poplatkom

Prvou sieťou predajní, ktorá umožňuje už od minulotýždňového spustenia registrácie bezplatné prihlásenie bločku do lotérie automaticky po nákupe, je ŠEVT. V 40 predajniach kancelárskych a školských potrieb od 16. septembra zaregistrovali pokladníci vyše 7¤300 bločkov. Do projektu sa oficiálne zapojil aj FaxCopy. Spoločnosť má po celom Slovensku vyše 50 predajní. Podľa informácií Pravdy je otázkou pár dní, kedy registráciu naplno spustí.

TIPOS momentálne s potenciálnymi partnermi rokuje o tom, aby poplatky za registráciu neúčtovali. Tesco si totiž v rokovaniach s TIPOS-om určilo, že by v prípade zapojenia sa do lotérie účtovalo za každú registráciu 10-centový poplatok. Podľa hovorcu TIPOS-u Rastislava Čépeho však na partnerov apelujú, aby zákazníci zavedenie lotérie na účtenkách nepocítili.

Sieť predajní s potravinami CBA takisto tvrdí, že od zákazníka nebude pýtať za registráciu do lotérie žiaden poplatok. „Neuvažujeme o spoplatnení pre našich zákazníkov. V súčasnom období prebieha analýza nášho programového riešenia. Aké úpravy si od nás bude vyžadovať zapojenie do projektu, sa dozvieme až po ukončení analýzy,“ povedal Vladimír Kocúrek, viceprezident CBA Slovakia.

Napríklad ŠEVT tvrdí, že pri zavedení nového systému do pokladníc nemal dodatočné finančné náklady. Urobil to cez stáleho dodávateľa, cez ktorého má objednaný tento softvér. Zmenu dodávateľ urobil v rámci mesačného servisného paušálu. Podobne na to chce ísť aj CBA. „Konečné nacenenie nám urobí spoločnosť, ktorá je autorom nášho softvérového riešenia,“ poznamenal Kocúrek.

Tiket priamo pri kúpe šampónu?

DM drogerie markt zatiaľ nevie, ako vyrieši technickú stránku projektu. „Od TIPOS-u sme si vypýtali základné technické špecifikácie, aby sme zistili, či vieme zákazníkom zabezpečiť možnosť zaregistrovať sa do bločkovej lotérie priamo v našej predajni,“ hovorí Ľubomír Franta, prokurista DM drogerie markt na Slovensku. Ako ďalej dodáva, pokladničný softvér v slovenských predajniach predstavuje celokoncernové riešenie, takže jeho úprava by si vyžiadala spoluprácu s materskou spoločnosťou v Rakúsku. „Čiže by išlo o veľmi náročný a komplikovaný proces. Ak by bola služba technicky a organizačne realizovateľná, bola by poskytovaná bezplatne,“ vysvetľuje Franta.

Bločková lotéria vyvolala v prvý týždeň u ľudí ošiaľ. Do včerajšieho dňa bolo v lotérii zaregistrovaných 3,2 milióna pokladničných bločkov. Viac ako 95 percent prihlásení bolo prostredníctvom internetu vrátane mobilných aplikácií, ktoré sú bezplatné. Ľudia majú malý záujem o registráciu cez SMS, ktorá je spoplatnená sumou 15 centov, ako aj v zberných miestach TIPOS-u, kde ich to vyjde na 20 centov. „Až 3¤072¤474 registrácií bolo urobených prostredníctvom internetu. Druhým významným kanálom pre registráciu sú zberne spoločnosti TIPOS. Cez ne bolo zaregistrovaných za prvý týždeň 111¤700 bločkov. Cez SMS evidujeme za spomínané obdobie 23¤179 registrácií,“ povedal Čépe. Od minulého týždňa je možné registrovať každý pokladničný blok s hodnotou vyššou ako jedno euro. Prvé žrebovanie bude v pondelok 30. septembra. Najvyššia výhra v lotérii je 10-tisíc eur.

65 debata chyba
Viac na túto tému: #bločková lotéria #Tipos #žrebovanie