Šéf TIPOS-u: Odmietam manipulácie v bločkovej lotérii

Druhého októbra budú známi prví desiati Slováci, ktorí vyhrajú v štátom nedávno zavedenej Národnej bločkovej lotérii. TIPOS, prevádzkovateľ lotérie, však žrebuje dva dni pred samotným vyhlásením výhercov. Objavujú sa preto špekulácie, či sa nemôže stať, že žrebovanie bude zmanipulované. Šéf TIPOS-u Ladislav Kriška v rozhovore pre Pravdu tvrdí, že je to čas pre daniarov, aby zistili pravosť bločku.

23.09.2013 13:00
Ladislav Kriška Foto: ,
Ladislav Kriška (46), predseda predstavenstva a generálny riaditeľ štátnej lotériovej spoločnosti TIPOS, hovorí, že za tvár reklamnej kampane pre bločkovú lotériu vybrali Evu Mázikovú, lebo má schopnosť osloviť všetky vekové kategórie.
debata (19)

Prvý deň spustenia registrácie do lotérie sa vyskytlo množstvo technických problémov. Podcenili ste prípravu?
Boli sme pripravení a sme kapacitne pripravení zvládať tisícky registrácií za minútu. Výpadky, ktoré boli iba na internete v pondelok v dopoludňajších hodinách, boli spôsobené tým, že sme mali obrovské množstvo prístupov na stránku v tom istom čase, čo bolo spôsobené útokom na stránku, nie štandardnými užívateľmi. Webová stránka to pocítila, ale aj s týmito obmedzeniami trvalo samotné prihlásenie bločku do lotérie maximálne do niekoľkých minút. V pondelok popoludní už však žiadne komplikácie neboli a v priebehu prvého dňa sa zaregistrovalo takmer pol milióna bločkov. Ak by bol systém skutočne nefunkčný a parametricky nepripravený, tak sa nám nepodarí takéto veľké číslo dosiahnuť.

Za výpadky mohli aj útoky počítačových hackerov. Na tých ste sa nevedeli pripraviť, keď už aj v súčasnosti prevádzkujete online registrácie pri iných hrách?
Naši technici vyhodnotili, že ide o hackerov z Južnej Ameriky. Nemyslím si, že ide o to, že by mali nejakí jedinci z iného kontinentu záujem nabúrať sa do slovenskej štátnej lotérie. Cez zahraničné servery sa dá urobiť celý rad úkonov, takže predpokladám, že nejakí slovenskí hackeri sa snažili nabúrať do nášho systému. Technicky sa však tomu vieme brániť. Od pondelka popoludnia fungujú systémy prihlasovania bez väčších problémov.

Až 80 percent ľudí sa za prvé dni registrovalo práve cez internet. Poplatky na zberných miestach TIPOS-u a poslanie esemesky zrejme ľudí príliš odradili.
To by som netvrdil. Tento vývoj nekopíruje naše skúsenosti s doterajšími lotériovými hrami. Pri iných hrách sa ten pomer viac-menej vyrovnáva. Napriek tomu je pre nás každý jeden kanál, prostredníctvom ktorého je možné vstúpiť do bločkovej lotérie, živý a plne funkčný. Cieľom tejto lotérie nie je, aby bola pre nás zisková, ale aby sa do nej zaregistrovalo čo najviac pokladničných dokladov. A to sa podľa prvotných čísel, zdá sa, napĺňa. Bezplatná registrácia bude podľa nás naďalej výrazne dominovať. Pripúšťam, že pre ľudí je internet nielen pohodlnejší, ale aj lacnejší.

Zadarmo sa môžu spotrebitelia registrovať aj v sieťach predajní ŠEVT. S kým ešte o zapojení sa do lotérie aktuálne rokujete?
Od spustenia je naším partnerom ŠEVT, kde sa od pondelka registrovalo viac než 2 000 bločkov. O niekoľko týždňov sa pridá aj sieť predajní FaxCopy, s ktorou už máme podpísanú zmluvu. V rámci ďalších retailových sietí momentálne rokujeme s COOP Jednotou Slovensko, ktorá prejavila záujem o to, aby tiež automaticky zaradila po požiadaní zákazníka bloček bez ďalšej potrebnej registrácie do lotérie. Do rokovaní vstúpil aj obchodný reťazec Tesco. Podobne prejavili záujem napríklad siete predajní CBA, DM Drogerie markt a iní. O ďalších partneroch budeme pravidelne informovať na stránke bločkovej lotérie v sekcii Partneri.

Tesco vraj zvažuje zaviesť za registráciu 10-centový poplatok. Viete zatlačiť na partnerov, aby registráciu nespoplatňovali?
Apelujeme na nich, aby poplatky nezavádzali. Predpokladám, že sa partneri budú správať konkurenčne. Len čo by dochádzalo k tomu, že by spotrebiteľ ešte platil niečo navyše, nie je vylúčené, že pôjde tam, kde to bude zadarmo.

Teraz ľudia nakúpia napríklad v ŠEVT-e a automaticky sa do lotérie zaregistrujú, a už si od malých predajcov ľudia nemajú motiváciu vypýtať bloček…
Každý jeden registrovaný bloček v priamej úmere zvyšuje potencionalitu výhry. Ak niekomu bude raz za týždeň stačiť poslať bloček do lotérie, tak miera pravdepodobnosti je iná, ako u toho náročnejšieho spotrebiteľa. Uňho je šanca na výhru vyššia.

Denne obchodníci vydajú 10 miliónov bločkov. Len za prvé dni registrácie ste zaznamenali vyše milióna prihlásených bločkov. Aká je pravdepodobnosť výhry?
Po pár dňoch od spustenia lotérie to ešte nevieme vyhodnotiť. Všetko bude závisieť od výsledného počtu zaregistrovaných bločkov.

Žrebovať budete prvých výhercov už 30. septembra, ale výhercovia budú známi až druhého októbra. Nedôjde k manipulácii s výsledkami za ten čas?
Finančné riaditeľstvo potrebuje určitý čas na to, aby dokázalo preveriť pravosť výherných bločkov. Na to budú mať 48 hodín. Odmietam akýkoľvek stupeň manipulácie pri žrebovaní. Pre TIPOS je to hra ako každá iná. Inými slovami, pre nás je dôležité to, aby ľudia vedeli, že je možné reálne vyhrať, ako aj pri iných hrách s vysokým stupňom ochrany hráčov a výhercov.

Takže ak niekoho vyžrebujete, no daniari zistia, že bloček je falošný, tak sa to ten potenciálny výherca ani nikdy nedozvie, lebo následne je výhra neplatná. Budete žrebovať náhradníkov?
Žrebujeme 20 náhradných výhercov. Máme ambíciu odovzdať výhru desiatim výhercom každé jedno žrebovanie. Keďže nám chodí veľa podnetov na nesprávne vydanie bločkov, musíme žrebovaním väčšieho počtu ľudí zabezpečiť, že zakaždým rozdáme všetky výhry.

Čo robíte s podnetmi od ľudí na podvodné bločky?
Podnety odovzdávame Finančnému riaditeľstvu.

Tvárou bločkovej lotérie sa stala speváčka Eva Máziková. Bol to výber TIPOS-u alebo spoločnosti (IX production, pozn. red.), ktorá pre vás zabezpečuje produkciu?
Pochopiteľne, že TIPOS má hlavné slovo pri každom jednom rokovaní týkajúceho sa reklamných spotov. Ak by sme kampaň nerobili, tak by sme na druhej strane boli napadnutí za to, že nevieme pri takomto veľkom projekte urobiť primeranú propagáciu. Išlo o rovnaký postup, ako keď sme zavádzali na trh akýkoľvek iný nový produkt TIPOS-u. Správame sa štandardne ako subjekt pôsobiaci na komerčnom trhu. Chceme, aby ľudia prostredníctvom kampane dostali všetky potrebné informácie o bločkovej lotérii.

Moja otázka však smerovala k samotnému výberu. Prečo práve pani Máziková?
Pani Máziková ako jedna z viacerých umelcov, ktorých sme oslovili, má kadentnú schopnosť do obmedzeného reklamného priestoru a času vtesnať celé posolstvo bločkovej lotérie. V tejto prvotnej edukatívnej fáze je to jedna z osobností, ktorá dokáže odkomunikovať zrozumiteľne základne informácie, ktoré chceme, aby si spotrebiteľ osvojil. Pri výbere kreatívneho riešenia sme mali viacero možností, pričom koncept s pani Mázikovou bol jednou z nich. Tento koncept sme zvolili preto, že je zrozumiteľný, jasný a jasne zameraný na cieľovú skupinu, ktorú Národná bločková lotéria chce osloviť. Navyše, evidentne vzbudil záujem na celom Slovensku, takže zjavne sme mali šťastnú ruku pri výbere.

Výber tejto speváčky evokuje, na akú cieľovú skupinu sa v bločkovej lotérii chcete zamerať. Je to tak?
Narážate teraz na jej vek, a teda, že by mala osloviť práve túto vekovú skupinu?

Áno. Je zámer kampane osloviť najmä staršiu generáciu Slovákov?
Pri výbere umelca sme zohľadňovali fakt, že chceme prilákať všetky vekové kategórie.

A to tento výber speváčky podľa vás spĺňa?
Osobne som presvedčený, že áno. O tom sa v minulosti presvedčili nielen spoločnosti, ktorých produkty propagovala, a boli tiež zamerané na produktívnu skupinu obyvateľstva, ale aj tvorcovia veľkých televíznych projektov, ktorým práve Eva Máziková zvyšovala podiel sledovanosti podľa píplmetrov v kategórii 12 – 54 rokov. Takže si dovolíme tvrdiť, že Eva Máziková je ten typ, ktorý i napriek svojmu veku dokáže svojou osobnosťou, vystupovaním, energiou osloviť všetky vekové kategórie. Vyhodnotili sme, že pani Máziková je aktuálne pre účely lotérie takou osobnosťou, ktorá má našu dôveru.

TIPOS vyčlenil na mediálnu kampaň 350-tisíc eur. Koľko vás vyjdú spomínané reklamné spoty?
Nasadený reklamný spot vrátane produkcie, kreatívy, honorárov a práv sú v rozpočte, ktorý máme na akýkoľvek iný reklamný spot pri zavádzaní nového produktu TIPOS-u na trh.

Plánujete osloviť aj iných umelcov?
Aktuálne je tvárou kampane pani Máziková.

Mesačne rozdá TIPOS na výhrach 120-tisíc eur. Je pre vás bločková lotéria stratovou záležitosťou?
Nie je to pre nás profitabilná záležitosť.

Je lotéria časovo ohraničená?
Nie. Našou ambíciou je, aby sme Národnú bločkovú lotériu dostali do povedomia spotrebiteľov. V horizonte pár mesiacov budeme vedieť vyhodnotiť prvé empirické dáta.

Potom rozhodnete, či v tom budete pokračovať?
Áno, uvidíme, či sa u ľudí ujala táto myšlienka a či sa do lotérie zapájajú.

Hodnotiť úspešnosť, resp. neúspešnosť projektu budete na základe podnetov od ľudí?
Podnetové záležitosti citlivo vnímame. Počty zaregistrovaných ľudí sú pre nás indikátorom úspešného projektu. S odstupom času to bude práve Finančné riaditeľstvo, ktoré vyhodnotí, aký to má dosah na zabránenie únikov na dani z registračných pokladníc. Oni musia po niekoľkých mesiacoch od spustenia lotérie vyhodnotiť, ako sa podieľa na odhaľovaní daňových podvodoch obchodníkov a či u spotrebiteľov vybudovala návyk pýtať si za každý nákup od obchodníka bloček.

Máte aj stanovené číslo, na základe ktorého poviete, že toto je hranica, keď musíme lotériu zrušiť?
Nie, no zatiaľ sa to javí ako úspešný projekt. Už po prvých 48 hodinách od spustenia registrácie do lotérie sme mali viac ako jeden milión registrovaných bločkov. Zaznamenali sme dosiaľ vyše 2 000 e-mailových a viac ako 1 000 telefonických dopytov od ľudí. Tí sa nielen pýtajú na pravidlá lotérie, ale takisto upozorňujú na nepravé bločky. Dokonca aj na to, kde a kedy im daný obchodník nevydal bloček za nákup.

Nie sú prvotné vysoké čísla registrácie len prejavom akejsi počiatočnej eufórie, ktorá časom opadne?
Nemyslím si to. Úlohou TIPOS-u je udržiavať dynamiku a parametre tejto hry. Inými slovami, budeme veľmi citlivo vyhodnocovať, či účasť na hre drží línie počiatočného impulzu alebo skutočne začína fungovať aj povedomie verejnosti, a či sa to pre ľudí stalo prirodzenou záležitosťou. Tak ako za nákup si ľudia zoberú bloček, tak by pre nich malo byť takisto prirodzené prihlásiť ho do lotérie.

Ak si však ľudia budú mať možnosť vybaviť bez bločku lepšiu cenu, napríklad pri stavbe domu, tak tam nepomôže zrejme žiadna výhra. Ak ešte berieme do úvahy, že pravdepodobnosť výhry nie je veľká…
Vo sfére služieb je podľa mojej mienky rizikom nemať preukázateľnú garanciu, že si môžem nárokovať na servis alebo opravu.

Zvažujete aj časom zvýšiť sumu výhier?
Výhry sú aktuálne nastavené tak, že najvyššou finančnou výhrou pre hru prvá šanca je 10-tisíc eur, ďalších deväť je odstupňovaných až po najnižšiu 100-eurovú výhru. Každých 14 dní žrebujeme, máme teda mesačne 20 výhercov. Raz za 28 dní žrebujeme druhú šancu, kde vyhráva 8 ľudí, jeden za každý kraj. Tu sme získali partnera, a tak prvý mesiac vyhrajú ľudia osobné automobily v hodnote 10-tisíc eur. Ďalšie mesiace to bude buď vecná cena, alebo aj finančná výhra. Až časom uvidíme, či je to dostatočne motivujúce, alebo výšku výhry zvýšime.

Podobné lotérie už fungujú dlhé roky na Taiwane či Malte. Inšpirovali ste sa pri príprave lotérie práve týmito krajinami?
Taiwanská lotéria má so svojou viac ako 50-ročnou históriou svoje špecifiká v tom, že každá jedna registračná pokladnica v krajine je online prepojená na centrálny register tamojšieho ministerstva financií. U nás ničím podobným nedisponujeme. Elektronické registračné pokladnice sú na Slovensku zákonom povinné od roku 1997 a v tom čase nikto nemohol tušiť, že raz zavedieme bločkovú lotériu.

Napríklad v Gruzínsku zaviedli bločkovú lotériu, no po siedmich mesiacoch predčasne skončila…
Mňa mrzí, keď sa o gruzínskej lotérii hovorí ako o neúspešnom projekte. Keď sme sa o tom začiatkom leta rozprávali s vedením gruzínskej lotérie, tak nám povedali, že projekt bločkovej lotérie v ich krajine bol časovo ohraničený. Mal splniť niekoľko funkcií. Jednu naplnil v dostatočnej miere už po pár mesiacoch.

A tá bola?
Lotéria dostala do povedomia tamojších obyvateľov to, že si majú pýtať bločky od obchodníkov z registračných pokladníc. Dosiahli koeficienty jedna ku trom, možno aj viac. Naplnila svoj účel a už nebol dôvod ju ďalej prevádzkovať.

Ladislav Kriška (46)

predseda predstavenstva a generálny riaditeľ štátnej lotériovej spoločnosti TIPOS, hovorí, že za tvár reklamnej kampane pre bločkovú lotériu vybrali Evu Mázikovú, lebo má schopnosť osloviť všetky vekové kategórie.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #bločková lotéria #bločky #Tipos #Ladislav Kriška