Štát chce ďalší posudok na martinskú diaľnicu

Už v poradí druhú porovnávaciu štúdiu si dal štát vypracovať na diaľničný úsek pri Martine.

23.09.2013 11:00
D1, diaľnica, Turany Foto: ,
Ilustračné foto
debata (7)

Diaľnica D1 Turany – Hubová sa mala stavať pôvodne po povrchu, ale keď sa v Šútove zosunula pôda, Výskumný ústav dopravný vyhodnotil ako najvhodnejšiu možnosť stavať tunel Korbeľka. Národná diaľničná spoločnosť si však dala súkromnej firme vypracovať ďalšiu štúdiu, ktorá porovná všetky uvažované varianty.

Za porovnávaciu štúdiu, inžiniersko-geologický a hydrogeologický prieskum spolu so správou o vplyvoch na životné prostredie zaplatí diaľničná spoločnosť viac ako 4,2 milióna eur. Štátny diaľničný podnik uzavrel zmluvu s firmou Dopravoprojekt. Ďalších 6 miliónov eur dá na nové vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, stavebný zámer, stavebné povolenie, dokumentácie na ponuku, inžiniersku činnosť, majetkovoprávne vyrovnanie a autorský dozor. Celkovo tak podľa zmluvy zaplatí štát vyše 10 miliónov eur.

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka pritom analýzou, ako postaviť martinskú diaľnicu najrýchlejšie a najlacnejšie, už disponuje. "Porovnali sme tri varianty takzvanou multikriteriálnou analýzou, do ktorej vstupovali finančné záležitosti, geologické a technické parametre. Zohľadnili sme v nej aj nedávny zosuv v Šútove. Čísla nám ukázali, že najviac sa oplatí začať s výstavbou tunela Korbeľka,“ povedal Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného. Okrem možnosti stavať tunel Korbeľka sa do úvahy bral prirodzene aj povrchový variant a alternatívou bol aj južný variant s tunelom Veľká Fatra.

Pred zosuvom v Šútove sa počítalo so začatím výstavby diaľnice v roku 2015. Vzhľadom na vzniknuté komplikácie sa však zrejme začne stavať o dva až päť rokov neskôr. "Ak by chceli diaľničiari predsa len stavať po povrchu, výstavba by sa podľa našej štúdie síce začala len o dva roky neskôr oproti plánu, museli by však rátať so zvýšenými nákladmi na sanačné práce,“ tvrdí Palčák. Ten o ďalšej štúdii vie a predpokladá, že diaľničiari sa chcú ešte viac utvrdiť v názore, ktorý im predložil Výskumný ústav dopravný.

Skrátenie trasy medzi Krpeľanmi a Hubovou cez takmer šesťkilometrový tunel Korbeľka a trojkilometrový Havran by bolo podľa Palčákovej štúdie efektívnejšie, ako viesť diaľnicu po povrchu po zosuve pôdy, čo by bolo technicky komplikované a drahé.

Nový posudok by mal byť hotový do 10 mesiacov. "Ukončenie vypracovania porovnávacej štúdie sa predpokladá v júni v roku 2014. Následne prebehne proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie, ktorého ukončenie sa predpokladá v januári 2015. Po ukončení tohto procesu bude zrejmé, ktorý variant vedenia diaľnice sa bude ďalej pripravovať do realizácie,“ hovorí Gabriel Koczkáš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravoprojektu.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #Martin #Turany – Hubová