V Bratislave sa vyrába budúcnosť Volkswagenu

Nemecká automobilka sa plánuje na svetových trhoch presadiť výrobou automobilov na elektricky pohon.

11.09.2013 13:00
Volkswagen e-up! Foto:
Volkswagen e-up! vyrábaný na Slovensku si už zajazdil v mestskej premávke.
debata (4)

"Pri týchto vozidlách sa s dosahovaním zisku počíta po rozbehu masovej výroby, čo bude najskôr o päť rokov,“ povedal pre Pravdu riaditeľ pre elektrickú trakciu a viceprezident koncernu Volkswagen Rudolf Krebs.

Aké sú plány koncernu Volkswagen vo výrobe áut na elektrický pohon?
Volkswagen do roku 2018 predpokladá podiel predaja elektrických vozidiel na úrovni troch percent zo všetkých vyrobených automobilov. Vyjadrené číslami ide asi o tristotisíc elektromobilov ročne a do tohto čísla počítame aj hybridy.

Prečo sa Volkswagen rozhodol prvú sériovú výrobu e-up! spustiť práve v Bratislave?
V koncerne bola veľmi dlhá diskusia o tom, ktoré auto bude prvým sériovo vyrábaným elektrickým vozidlom a nakoniec sme sa rozhodli pre e-up! Stalo sa tak preto, že ide o typický mestský automobil vhodný na jazdu po sídliskách a parkovanie na malých plochách. V Bratislave sa e-up! začal vyrábať, lebo už má skúsenosti s výrobou hybridného Touaregu i benzínového Volkswagenu up! To, že sa elektrický up! bude vyrábať spoločne na jednej linke s up!-om so spaľovacím motorom, nám umožní flexibilne reagovať na zvýšený dopyt.

S akým objemom výroby e-up! by ste boli spokojný v tomto roku?
Odpoveď na túto otázku by veľmi zaujímala aj našich konkurentov. Čo určite viem povedať je, že prichádzame s agresívnou stratégiou nábehu elektrických automobilov a v prípade rastu objednávok vieme rýchlo zvýšiť výrobu.

Elektromobily sú pre bežných ľudí stále príliš drahé, ako sa bude dariť ich predaju?
Pri elektromobiloch sa v budúcnosti dostaví takzvaný dieselový efekt. Osobné motorové vozidlá poháňané na naftu boli v minulosti tiež výrazne drahšie v porovnaní s benzínovými. S rastúcim záujmom zákazníkov prichádzalo k zlacňovaniu technológií. Dnes síce ľudia stále zaplatia za auto s dieselovým motorom o dve- až tritisíc eur viac v porovnaní s benzínovým automobilom, ale celková prevádzka ich vyjde lacnejšie. Napriek vyšším počiatočným nákladom sa jeho kúpa oplatí. Elektrický motor je najefektívnejší, čo sa týka využívania energie, takže tu vidíme veľkú budúcnosť.

V Nemecku je dnes cena nové e-up! 26 900 eur. Kam by mohla jeho cena klesnúť?
Toto sa veľmi ťažko odhaduje, je to akoby veštiť z kryštálovej gule. Čo je ale potrebné povedať – dnešná cena bude musieť určite klesnúť pod 20 tisíc eur. Pri takejto cene sa bude hovoriť aj o masovejšom predaji. A následne väčšie výrobné objemy budú môcť pozitívne ovplyvniť výslednú cenu e-up!

Na akých trhoch momentálne počítate s najväčším dopytom po elektromobiloch?
V súčasnosti vidíme ako potenciálne trhy s rôznymi podporami zelených technológií. Napríklad nórske Oslo, kde sa pomerne veľa peňazí platí za vstup automobilom do mesta a parkovanie. Tieto poplatky miestna radnica nevyžaduje od ľudí jazdiacich elektromobilom. V Nórsku sú tiež miesta, kde sa dá auto s elektrickým motorom zadarmo nabiť. Takže v úvode predaja budú vo vyspelých krajinách cenu automobilu smerom dole tlačiť rôzne formy štátnej podpory. V krajinách ako Čína, India či Brazília je stále veľkou otázkou podpora infraštruktúry pre elektromobily, bez nej totiž predaj nebude fungovať.

Ako sa bude dariť predaju elektromobilov priamo na Slovensku?
Problém vidím v tom, že ľudia v rodinách majú väčšinou jeden automobil a elektromobily majú predsa len kratší dojazd. V strednej Európe tak potenciál predaja vidíme hlavne vo väčších mestách.

Koľko kilometrov budú elektromobily schopné jazdiť bez nabíjania o pár rokov?
V súčasnosti má e-up! dojazd 160 kilometrov s batériou vážiacou 230 kilogramov. Pri zavádzaní nových technológií by sme túto vzdialenosť vedeli zvýšiť o 70 až 100 percent. My skôr pôjdeme do zmenšovania batérie, lebo menšia batéria znamená aj nižšiu cenu elektromobilu. E-up! tak o pár rokov na jedno nabitie možno prejde okolo 230 kilometrov. Dnes je životnosť jednej batérie toľko, čo automobilu – teda približne osem rokov. Naším inžinierskym cieľom je, aby výdrž batérie bola po desiatich rokoch jazdenia na osemdesiatich percentách.

Presadia sa elektrické motory aj v nákladných automobiloch?
Dostávame veľmi veľa požiadaviek od našich zákazníkov na výrobu úžitkových automobilov poháňaných elektrickým motorom. Sú to väčšinou mestské firmy, ktoré svoje automobily používajú v rámci jedného mesta a denne na nich najazdia maximálne osemdesiat kilometrov. Po skončení pracovného času sa takýto nákladný automobil môže nechať v garáži cez noc nabíjať. Ideálne sú nákladné elektromobily napríklad pre rozvoz pizze, potravín či na prepravu nábytku. V tejto oblasti preto vidíme jednoznačne potenciál i pre e-up!

Dr. Rudolf Krebs

Vyštudoval strojárstvo na Univerzite v Aachene. Pred nástupom do koncernu Volkswagen pôsobil ako riaditeľ konštrukcie motorových reťazových píl. Do Volkswagenu nastúpil v roku 1996. V rokoch 2007 až 2010 pôsobil na poste šéfa závodu v nemeckom Salzgitteri a ako riaditeľ divízie motorov. Na poste riaditeľa koncernu Volkswagen pre elektrickú trakciu pôsobí od 1. septembra 2010. Na tejto pozícii zodpovedá priamo predsedovi predstavenstva koncernu Volkswagen Martinovi Winterkornovi.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Volkswagen #Volkswagen e-up!