Vlakov pribudne, ale stále ich bude v regiónoch málo

S návrhom nového grafikonu, ktorý bude platiť od decembra, nie sú všetci cestujúci spokojní. Štát síce po rokoch škrtania na 14 regionálnych tratiach vlaky posilní, ale pre časť ľudí ich uberie.

06.09.2013 20:00 , aktualizované: 07.09.2013 15:00
Vysoke Tatry, turistika, cestovny ruch,... Foto: ,
Cestujúcim v novom grafikone od decembra chýbajú lepšie prípoje k ranným aj večerným spojom.
debata (15)

Rezort dopravy tiež nastavil na tratiach taktový režim, aby si cestujúci lepšie zapamätali odchody vlakov a tie by tak mali pravidelne opúšťať stanicu napríklad každé dve hodiny. Zmena časovej polohy však nie každému vyhovuje najmä pri dochádzaní do práce.

Napríklad pani Jana Brutovská zo Žakaroviec dochádza za prácou do 41 kilometrov vzdialených Košíc. Nový grafikon pre ňu znamená, že z práce domov sa dostane o viac ako hodinu neskôr. Roman Blažek zo severu krajiny zase kritizuje, že na ranný rýchlik do Bratislavy nebude nadväzovať osobný vlak z Čadce do Žiliny. V okolí Bratislavy sa zase jeden z popoludňajších osobných vlakov zmení na regionálny expres a nebude zastavovať v niektorých obciach.

Štát tvrdí, že vyhovieť sa nedá každej požiadavke cestujúcej verejnosti. Argumentuje takisto tým, že po dlhom čase sa neškrtajú, ale pridávajú vlaky na naozaj vyťažené trate. Ministerstvo však tvrdí, že ak je niekto nespokojný, môže zaslať pripomienky, ktoré sa zohľadnia pri ďalšej úprave cestovného poriadku, teda v marci 2014.

Štát upozorňuje, že vlaky aj pribudnú a pocítia to ľudia z okolia Žiliny, Košíc, Prešova, Humenného, ale aj cestujúci zo stredného Slovenska či Záhoria. Na viac vlakov si rezort dopravy v štátnom rozpočte pre budúci rok pýta navyše 2,6 milióna eur.

Napríklad Roman Blažek zo severu krajiny po zhliadnutí nového grafikonu upozorňuje na zvláštne uvažovanie o vlaku z Čadce do Žiliny a ďalej do Bratislavy. Ranný vlak odchádzajúci o 3.45 z Čadce je o 4.13 v Žiline. Tu sa po novom musí čakať na rýchlik smerujúci do hlavného mesta o 5.19. V sobotu však doteraz ide ranný vlak z Čadce o 4.25 a v Žiline je o 5.12. Čakanie na rýchlik do Bratislavy je tak len sedem minút. Preto Blažek navrhuje, aby ranný vlak medzi Čadcou a Žilinou nepremával len v sobotu, ale aj cez pracovné dni.

Na východe vstávajú na vlak o tretej

Jana Brutovská z východu Slovenska zase opisuje, ako sa jej skomplikuje cesta do práce a naspäť. „Bývam v obci Žakarovce a dochádzam denne za prácou do Košíc. Budem musieť ráno vstávať o 3.30, autobusom z dediny s odchodom o 4.10 sa dostavím k vlaku do Margecian, ktorý má odchod o 4.25 a príchod o 4.33. Ďalej nasleduje čakanie, vlakom o 4.55 cestujem do Košíc,“ vraví pani Jana.

Cesta domov bude od decembra pre ňu ešte náročnejšia. V práci skončí o druhej popoludní, najbližší vlak ide 14.27, ten však nestíha. Bude musieť počkať na rýchlik s odchodom o 15.17 z Košíc, ktorý je o 15.47 v Mar­gecanoch a o 16.08 nasadne na vlak do Žakaroviec. Doteraz mohla nastúpiť v Košiciach na vlak o 14.35, v Margecanoch bola o 15.13 a o 15.19 už išiel osobný vlak do jej obce. „Po novom prídem domov o 16.50,“ tvrdí pani Jana. „Ešte pred rokom chodil rýchlik Horehronec z Košíc do Bratislavy cez Červenú Skalu s odchodom z Košíc o 14.50. Bol to vynikajúci spoj. Ten by mali zaradiť naspäť,“ dodáva.

Podľa rezortu dopravy to nebude možné. „Vlak Horehronec je vlakom diaľkovej dopravy, ktorý zabezpečuje prepojenie medzi systémom rýchlikov na trati Bratislava – Žilina – Košice a na trati Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica – Vrútky – Žilina. Jeho zachádzanie do Košíc by znamenalo prakticky duplicitnú trasu s vlakmi Bratislava – Košice, čo vzhľadom na limitovaný objem vlakových výkonov nie je akceptovateľné,“ vysvetľuje Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Ako do Cífera či Galanty?

Ťažkosti s dopravou domov po práci budú mať aj ľudia na západe Slovenska. Osobný vlak zo stanice Bratislava – Nové Mesto do Trnavy cez Pezinok s odchodom o 15.41 bude od decembra zrušený. „Pýtam sa, ako je to možné. Veď na tejto trati cestuje veľa ľudí najmä do okolitých dedín, napríklad do obce Cífer. Vlak domov z práce bude neúmyselne zrušený,“ povedala Dagmar Pacherová, ktorá cestuje týmto spojom. Po novom pôjde vlak namiesto zo stanice Nové Mesto z hlavnej stanice.

„V čase od 15.00 do 16.00 odchádzajú z Bratislavy do Pezinka počas pracovných dní celkom 4 vlaky. Presmerovanie vychodiacich vlakov zo stanice Bratislava – Nové Mesto na hlavnú stanicu je motivované vyšším záujmom cestujúcej verejnosti o túto stanicu,“ tvrdí Kóňa. Problém však nastane v tom, že vlak, ktorý štartuje z hlavnej stanice, nezastaví od decembra ani v Cíferi, ani v Báhoni, pretože ide o regionálny expres.

Cestujúci z okolia Šale a Galanty zase volajú po vlaku, ktorý by odchádzal z Nových Zámkov do Bratislavy aj neskôr ako o pol ôsmej večer. Posledný spoj prechádzajúci cez Galantu a Šaľu ide totiž o 19.22. „V čase po 19.00 ide o večerné sedlo, keď panuje vo všeobecnosti nízky dopyt na prepravu. Zavedeniu ďalšieho osobného vlaku po 19.22 bráni teda predovšetkým snaha presmerovať štátom dotované vlaky na trate a časy, keď tieto vlaky ľudia využívajú v čo najväčšom počte,“ vraví Kóňa. „Nevieme sa dostať z práce či návštev príbuzných. Na tejto trati som nepostrehol navýšenie počtu vlakov,“ hovorí Branislav Čerňanský.

Spokojní nemôžu byť všetci

Pán Čerňanský poukazuje práve na to, že šéf rezortu dopravy Ján Počiatek tvrdil, že nový grafikon prinesie viac vlakov na trate. „Po desaťročiach poklesu výkonov v železničnej doprave sa obyvatelia konečne dočkajú zahustenia spojov, pretože objem odjazdených vlakových kilometrov navýšime o 480-tisíc. Ak by sme navýšenie prerátali na počet dní a počet vlakov, každý deň bude v priemere premávať o 26 vlakov viac,“ povedal Počiatek.

Rovnako ako on aj šéf železníc hovorí o tom, že vyhovieť pri tvorbe grafikonu sa nedá každému. „Po pravde, nedá sa vyhovieť každému. Môže sa stať, že sa niekomu netrafíme do odchodu. Ale doprava sa zahustí a zlepšia sa väzby na prípoje tak, aby ľudia nečakali polhodinu na zastávke na ďalší spoj,“ poznamenal nedávno Pavol Gábor, šéf Železničnej spoločnosti Slovensko.

V rámci posilnených tratí sa v regióne severného Slovenska posilnia vlaky na úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Trenčín, Žilina – Rajec, Žilina – Čadca, Žilina – Liptovský Mikuláš a Myjava – Vrbovce. Na východe to budú trate Košice – Štrba, Poprad-Tatry – Stará Ľubovňa, Košice – Lipany, Košice – Čierna nad Tisou, Prešov – Humenné a Prešov – Bardejov. V regióne stredného Slovenska bude nárast dopravných výkonov využitý na trasách Fiľakovo – Tisovec, Lučenec – Utekáč a Brezno – Banská Bystrica.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #doprava #grafikon #odchody #hlavná stanica