Od soboty jazdia lokomotívy 109 E (Emil Zátopek) na trati medzi Prahou a Žilinou a od septembra sa prevádzka na tejto trase rozšíri o niektoré ďalšie spoje idúce cez Ostravsko a Čadcu. Skúšobná prevádzka môže trvať aj niekoľko mesiacov. Dopravca novými strojmi plánuje nahradiť súčasné vozidlá, ktoré sú v prevádzke už tridsať aj štyridsať rokov, povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.
Počet lokomotív Českých dráh, ktoré dokážu ísť rýchlosťou nad 140 kilometrov za hodinu, je teraz obmedzený, uviedol Šťáhlavský s tým, že ich použitie navyše sťažujú rôzne systémy napájania, rôzne sú v Česku a na Slovensku, Rakúsko a Nemecko potom používajú ďalšie.
České dráhy doteraz nemali žiadnu lokomotívu schopnú ísť 140-kilometrovou rýchlosťou, ktorú by bolo možné použiť pre spoje idúce severom a juhom republiky a ďalej na Slovensko a do Maďarska.
Jednosystémové lokomotívy môžu napríklad jazdiť do Žiliny, ak budú zachádzať do Brna, sú už potreba lokomotívy zvládajúce dva typy napájania, a napríklad na cestu do Viedne sú potrebné trojsystémové lokomotívy, dodal hovorca.
České dráhy od českého výrobcu kúpili dvadsať lokomotív určených pre prevádzku v ČR, Nemecku, Poľsku, na Slovensku, v Maďarsku a v Rakúsku. Sú konštruované pre napájanie tromi rôznymi elektrickými systémami, ktoré sa na tratiach v strednej Európe nachádzajú. Doteraz ich dopravca prevzal 17 kusov.