Vlakové priecestia budú bezpečnejšie

Železničné priecestia potrebujú podľa rezortu dopravy zvýšiť bezpečnosť. Na zvyšovanie úrovne bezpečnosti na nich navrhol minister dopravy Ján Počiatek vyčleniť každoročne počas siedmich rokov finančné prostriedky vo výške 2 milióny eur.

21.08.2013 20:00
železničné priecestie, vlak Foto:
Slovenským železničným priecestiam v mnohých prípadoch chýba zabezpečenie závorami.
debata (2)

Teraz je v krajine celkovo 2 160 železničných priecestí, z toho je 1 088 zabezpečených a 1 072 nezabez­pečených. Z celkového počtu železničných priecestí je až 904 vybavených zastaraným typom zabezpečovacieho zariadenia.

V prvom rade sa vybudujú priecestné zabezpečovacie zariadenia, teda výstražná svetelná a zvuková signalizácia. "Disponibilné investičné prostriedky je potrebné sústrediť na budovanie kamerových a záznamových zariadení s rozlišovaním evidenčných čísiel vozidiel a so sledovaním dopravnej situácie v oblasti priecestia na najviac frekventovaných priecestiach,“ konkretizuje sa v návrhu ministra Počiatka, ktorý už aj v stredu schválila vláda.

Rekonštruovať sa budú úrovňové priecestia na mimoúrovňové križovania. "Uvedomujeme si, že tieto opatrenia nie je možné robiť bez finančného krytia, preto chceme na ne už od budúceho roka až do konca roka 2020 dávať dva milióny eur ročne. Celá táto suma bude vyčlenená z rozpočtu ministerstva dopravy,“ tvrdí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Na zabezpečenie jedného nezabezpečeného priecestia pôjde približne 300-tisíc eur, samozrejme, podľa spôsobu zabezpečenia.

Ak by sa mal rezort rozhodovať podľa toho, na akom type priecestia bolo najmenej nehôd a najmenej zranených či dokonca usmrtených, zvolili by sa pravdepodobne mechanické závory. Na priecestiach zabezpečených mechanickými závorami totiž počas posledných troch rokov nedošlo k žiadnej nehode. Mínusom tohto zabezpečenia je však fakt, že tento typ si vyžaduje pôsobenie ľudského faktora, čiže je tu potrebná prítomnosť obsluhujúceho zamestnanca v nepretržitej službe, a to sú prirodzene náklady navyše. Mechanické závory spúšťa pred príjazdom vlaku kľukou závorár.

Ako nebezpečenstvo vníma rezort dopravy aj také mechanické zariadenia, ktoré využívajú pre svoju činnosť jednodrôtový pohon, a ten nezabezpečuje, že v poruchovom stave sa uzatvorí priecestie. Takéto zariadenia sú napríklad na trati Jesenské – Brezno, v okolí Hačavy či pri Gemerskej Panici. Do konca roka 2015 by však aj týchto pár unikátov malo byť odstránených a nahradené budú modernejšou technikou.

Takmer všetky nehody, ktoré sa stanú na železničných priecestiach, sú však zavinené zo strany účastníkov cestnej dopravy, teda predovšetkým vodičov áut. Medzi úseky, kde na železničnom priecestí došlo každoročne k opakovaným nehodám, patrí aj Liptovská Teplá – Ružomberok. Je to hlavná trať, po ktorej premávajú InterCity vlaky z Bratislavy do Košíc. Aj starosta Liptovskej Teplej si pamätá na škaredé nehody. "Pred piatimi rokmi tu zabilo chlapca na bicykli a mladé dievča, ktoré dobiehalo na vlak zachytil rýchlik. Pred rokom či dvoma zachytil rýchlik osobné auto, ale našťastie manželia v ňom prežili. Ja som bol dokonca svedkom toho, že závory boli otvorené a prechádzal pritom vlak,“ opisuje starosta Vladimír Šimalčík. Šimalčík vidí takisto problém v tom, že závory sú na priecestí len polovičné, a keď šofér chce, prejde cez ne. "Len čo sa spustia závory, prejde skutočne len pár sekúnd a prirúti sa vlak. Takéto správanie je potom naozaj hazardom,“ dodáva Šimalčík

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #železnica #priecestie #bezpečnosť na železnici