Diaľnica bude pre vidiek dostupnejšia

Desaťtisíce vodičov si v najbližších rokoch môžu vydýchnuť. Na celom Slovensku má totiž vzniknúť päť nových diaľničných križovatiek a privádzačov, ktoré zlepšia dostupnosť diaľnice D1 z okolitých obcí.

19.08.2013 20:00 , aktualizované: 20.08.2013 08:00
Diaľnica R1 Foto:
Ilustračné foto
debata (26)

Medzi prvými sa má začať budovať plnohodnotná križovatka pri obci Blatné v Seneckom okrese. Vodiči pri dochádzaní z práce v Bratislave vďaka nej ušetria desiatky minút, ktoré musia tráviť aj počas prázdnin v kolónach pred Sencom či priamo v Senci.

„Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja aktuálne podniká všetky kroky k tomu, aby sa križovatka Blatné mohla začať stavať už v budúcom roku,“ tvrdí hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Náklady na vybudovanie sa budú podľa štátnej expertízy pohybovať okolo 20 miliónov eur. „Aktuálne prebieha proces vyhodnotenia verejného obstarávania na dokumentáciu pre stavebné povolenie,“ dodáva Martin Kóňa.

Križovatka existuje už v súčasnosti. Použiteľná je však iba sčasti. Využiť ju môžu šoféri, ktorí chcú z cesty prvej triedy medzi Trnavou a Sencom odbočiť na diaľnicu v smere na Bratislavu. Kto by chcel odbočiť z diaľnice a ísť do Blatného, musel by porušiť predpisy. Odbočka v opačnom smere je totiž určená iba pre núdzové situácie, prípadne pre vozidlá Národnej diaľničnej spoločnosti.

Starostka Blatného Katarína Takáčová (nezávislá) preto pri ceste z Bratislavy už strávila podľa jej slov aj tri hodiny. „Tá križovatka veľmi pomôže. Na druhej strane však zrejme zhorší dopravnú situáciu v našej obci, lebo už teraz cez nás prechádzajú desaťtisíce áut,“ pripomína Takáčová. Mesto Senec si však podľa primátora Karola Kvála (nezávislý) vydýchne. „Nová križovatka odbremení centrum mesta od 30 – 40 percent vozidiel. Navyše, vznikne tak jednoduché napojenie Slnečných jazier, na ktoré v lete smerujú tisíce ľudí,“ mieni senecký primátor.

Vybudovanie plnohodnotného pripojenia oceňuje aj starosta Šenkvíc Peter Fitz (Smer). „Obyvatelia totiž už nebudú musieť prechádzať cez Pezinok, kde sa podobne ako pred Sencom denne tvoria zápchy. Pomôže to aj ľuďom z celej malokarpatskej oblasti, napríklad ľudia od Modry tiež budú môcť využiť diaľnicu,“ mieni Fitz.

Rozhodnutie postaviť križovatku pri Blatnom víta Ivan Patoprstý (KDH), starosta Báhoňa v Pezinskom okrese. „Už roky žiadame, aby bola križovatka postavená, lebo cesta cez Senec je takmer vždy úmorná. Som rád, že sa to podarilo,“ podotýka Patoprstý.

Vydýchnuť si však budú môcť aj obyvatelia obcí v okolí Bernolákova i Chorvátskeho Grobu, ktorí tiež musia v kolónach pred Bratislavou tráviť denne desiatky minút. Neďaleko Triblaviny totiž Národná diaľničná spoločnosť vybuduje úplne novú križovatku, vďaka ktorej budú môcť vozidlá z týchto lokalít ísť priamo na diaľnicu D1. Stavba by mala byť odovzdaná o dva roky.

O výstavbe napojenia Lietavskej Lúčky neďaleko Žiliny na diaľnicu sa hovorí už od roku 1996, keď bola vypracovaná aj štúdia. Územné rozhodnutie je právoplatné od augusta 1998. V súčasnosti prebieha stavebné konanie a tak by mali tadiaľ prejsť prvé vozidlá v roku 2016. Nadväzujúci diaľničný tunel Višňové bude však hotový neskôr.

Na pripojenie diaľnice na mesto si budú musieť počkať aj obyvatelia Spišskej Novej Vsi. Keďže však zatiaľ nebolo vydané ani územné rozhodnutie a po ňom bude nasledovať stavebné konanie, práce na zhruba kilometrovej prípojke sa majú podľa plánov Národnej diaľničnej spoločnosti skončiť o štyri roky.

Najdlhšie však budú musieť čakať Michalovčania. Privádzač do mesta totiž bude smerovať na budúcu diaľnicu D1 medzi Pozdišovcami a štátnou hranicou Slovenska s Ukrajinou. Posudzovanie vplyvov na životné prostredie už prebehlo a čaká sa na územné rozhodnutie.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #diaľničná križovatka #diaľničná prípojka