Železničná spoločnosť má dve pätiny vozňov s klimatizáciou

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. má z celkového počtu 1 040 vozňov štyristo s klimatizáciou.

07.08.2013 13:13
Poschodový vlak Zuzana Foto:
Ilustračné foto
debata

V dennej prevádzke potrebuje 732 vozňov, z čoho klimatizáciu by malo mať 317, čo je vyše 43 percent. V prvých dvoch letných mesiacoch so vzrastajúcimi teplotami sa zvýšil aj počet a podiel porúch pri ochladzovaní vzduchu vo vozňoch.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. má v súčasnosti štyristo klimatizovaných vozňov, čo je 38,5 % z ich celkového počtu 1 040. Nasadzuje ich najmä vo vlakoch vyššej kategórie ako InterCity, rýchliky a expresy. V prevádzke pritom denne potrebuje približne 732 osobných vozňov, z toho klimatizáciu by malo mať 317, čiže 43,3 %. Informovala o tom hovorkyňa štátneho vlakového osobného dopravcu Jana Morháčová.

Problémy s klimatizáciou mali za takmer sedem mesiacov tohto roku (do 29. júla) podiel 4,8 % na celkovom počte porúch vo vlakoch železničnej spoločnosti. Takýchto prípadov bolo 502 z 10 427 r­ôznych druhov porúch. V prvých dvoch letných mesiacoch so vzrastajúcimi teplotami stúpli aj nedostatky pri ochladzovaní vzduchu vo vozňoch. V júni ich počet dosiahol 201 (16,3 % zo všetkých porúch) a v júli 161 (13,1 %).

„Štatistika, v koľkých vlakoch sa objavil problém nefunkčnej klimatizácie, sa osobitne nerealizuje. Platí, že ak sa ukáže klimatizácia vo vozni ako nefunkčná pred nasadením vozňa, vozeň je vymenený. Ak sa porucha objaví počas prevádzky, rieši to sprevádzajúci personál – vlakvedúci,“ informovala ďalej Morháčová. Železničná spoločnosť priemerne ročne zmodernizuje a zrekonštruuje okolo 50 rušňov a vozňov. „Všetky osobné vozne, ktoré prejdú modernizáciou resp. rekonštrukciou, sú klimatizované. Považujeme to za štandard,“ dodala hovorkyňa. Dosadenie klimatizácie býva súčasťou viacerých úprav v rámci rekonštrukcie alebo modernizácie starších vozidiel.

Chyby v klimatizácii majú pritom najvyšší podiel v IC vlakoch. Za necelých sedem mesiacov ich bolo 66, čo je 7,7 % z celkových 853 porúch v týchto vlakoch. V IC vlakoch vzniklo v júni 37 chýb v klimatizácii (33,3 %) a v júli 14 (11 %). V rýchlikoch a osobných vlakoch zaznamenali od začiatku roka spolu 9 574 rôznych porúch, z čoho s klimatizáciou súviselo 436 (4,55 %). V júni bolo 164 chýb v klimatizácii (14,58 %) a v júli 147 (13,33 %). Z plánovaného počtu vozňov s klimatizáciou, ktoré sú vo všetkých vlakových spojoch, nebolo v prvom polroku tohto roku radených 5,2 %, teda 484 z 9 282 vozňov. Prípadov neradenia klimatizovaných vozňov v júni bolo 84 z 1 500 vozňov, čo je 5,6 %.

Dôvodmi nefunkčnej klimatizácie vo vlakoch sú najčastejšie poruchy meničov klimatizácie a centrálnych zdrojov energie, ktoré priamo podmieňujú činnosť klimatizácie. „V menšej miere ide o únik chladiva, poruchy klimatizačných kompresorov a výmenníkov. Tiež je možné uvažovať o nie celkom dostatočnom výkone klimatizácie u niektorých radov osobných vozňov a jednotiek,“ spresnila Morháčová. Rozdiel teploty voči vonkajšiemu prostrediu je maximálne 7 stupňov, čo reálne znamená okolo 30 stupňov v interiéri osobného vozňa.

Tridsaťdva nových vlakov pre regionálnu a prímestskú dopravu, ktoré štátny vlakový osobný dopravca získal za posledné tri roky, sú vybavené klimatizáciou. Bude aj v plánovaných ďalších 29 nových vlakoch, tie majú byť dodané do roku 2015. Železničná spoločnosť plánuje v procese obnovy vozového parku pokračovať, nielen modernizáciou a rekonštrukciou starších vozidiel, ale i nákupom nových vozidiel.

„Klimatizácia v modernizovaných osobných vozňoch spĺňa podmienky pre stredné klimatické pásmo Európy (zóna 2), v ktorej je stanovená závislosť medzi vonkajšou a vnútornou teplotou vo vozni. V tejto klimatickej zóne je najvyššia vonkajšia teplota stanovená na 35 stupňov a priemerná interiérová teplota sa musí pri tejto teplote rovnať bežnej teplote 25,75 – 27 stupňov,“ dodala Morháčová. Nastavenie tepelnej pohody, teda kúrenie, chladenie a vetranie, je automatické cez programovateľný regulátor. V interiéri vozňa aj zvonka sú rozmiestnené tepelné snímače údajov pre regulátor teploty vo vozni. Pri kúrení je požadovaná teplota 22 stupňov. Obsluha vozňa môže v rozvodnej skrini upraviť teplotu vo veľkopriestore vozňa o mínus dva, resp. plus štyri stupne.

debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #klimatizácia #železnica #Železničná spoločnosť Slovensko #vozne