Päť diaľničných tendrov za 1,24 miliardy eur stojí pre námietky

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. stále nevyhodnotila päť užších súťaží na výstavbu dvoch úsekov diaľnic D1 a D3 pri Žiline a troch úsekov rýchlostnej cesty R2 pri Bánovciach nad Bebravou a Zvolene.

04.08.2013 11:53
Koniec diaľnice, diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

Začatie prác na nových úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v celkovej dĺžke 44 kilometrov a za odhadované náklady 1,24 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) ešte v tomto roku je tak ohrozené.

Tendre na výstavbu dvoch úsekov diaľnic D1 a D3 pri Žiline a troch úsekov rýchlostnej cesty R2 pri Bánovciach nad Bebravou a Zvolene sa predlžujú. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. stále nevyhodnotila päť užších súťaží, ktoré vyhlásila ešte začiatkom marca tohto roku. Začatie prác na nových úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v celkovej dĺžke 44 kilometrov a za odhadované náklady 1,24 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) ešte v tomto roku je tak ohrozené. Diaľničiari pôvodne plánovali uzavrieť tendre už začiatkom leta aj z dôvodu prijatia malej novely verejného obstarávania. Očakávali totiž rýchlejší a efektívnejší priebeh súťaží.

Stavebné združenie s prešovskou spoločnosťou Dúha, a.s. podalo na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) námietky proti vyradeniu z prvého kola tendrov, v ktorom sa posudzovalo splnenie podmienok účasti. Uchádzačov spĺňajúcich podmienky vyzve NDS v druhom kole k predloženiu ponuky. „Národná diaľničná spoločnosť nás zo všetkých piatich súťaží vylúčila. Nesúhlasili sme s tým, podali sme preto námietky na Úrad pre verejné obstarávanie,“ povedal pre denník Hospodárske noviny prešovský veľkopodnikateľ Miroslav Remeta, ktorý stojí za spoločnosťou Dúha.

„Ponuku do predmetných súťaží predložilo medzinárodné konzorcium firiem Impregilo – Salini – Dúha a v súlade s internými pravidlami sa k prebiehajúcim procesom verejného obstarávania nebudeme vyjadrovať,“ odkázal pre agentúru SITA predseda predstavenstva firmy Dúha František Mrava.

Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil, že v tendroch na spomínané zákazky eviduje námietky. „Počas prebiehajúceho konania o námietkach sa úrad štandardne k jednotlivým podrobnostiam nevyjadruje,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca úradu Ján Mažgút bez toho, aby prezradil, kto námietky podal. Odbor konania o námietkach na úrade by mal o námietkach rozhodnúť do tridsať dní. Konanie v prípade potreby však môže prerušiť na taký istý čas pre vyžiadanie odborného stanoviska.

Ani diaľničiari sa vzhľadom na pokračujúce verejné obstarávania štandardne nechceli k priebehu súťaží tiež bližšie vyjadriť. „Tendre, ktoré sú v procese verejného obstarávania, nemôžeme komentovať,“ dodalo ministerstvo dopravy.

Predpokladaná cena za dodanie projektovej dokumentácie a výstavbu 11,3-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka pri Žiline je 487,61 mil. eur bez DPH. Práce by mali trvať 1 460 dní, čiže štyri roky. Vypracovanie projektovej dokumentácie a výstavba úseku D3 Žilina, Strážov – Brodno v dĺžke 4,25 kilometra má predpokladanú cenu 283,99 mil. eur bez DPH. Práce sú plánované na 1 095 dní, teda tri roky.

Predpokladaná cena za projekt a stavbu úseku R2 Ruskovce – Pravotice v dĺžke 10,8 kilometra a zväčša v polovičnom profile je 104,98 mil. eur bez DPH. Pôjde o obchvat Bánoviec nad Bebravou a práce by mali trvať 852 dní, čiže dva roky a štyri mesiace. Výstavba úseku R2 Zvolen, východ – Pstruša (obchvat Vígľaša) v dĺžke 7,85 kilometra má odhadované náklady 136,91 mil. eur bez DPH. Práce majú trvať 730 dní, čo sú dva roky. Stavba úseku R2 Pstruša – Kriváň (obchvat Detvy) v dĺžke 10,4 kilometra má predpokladanú cenu 226,69 mil. eur bez DPH, pričom práce sú naplánované na dva roky. NDS chce výstavbu nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest financovať z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #tender #NDS