Mýto sa má platiť na ďalších 225 km ciest

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v rámci rozšírenia spoplatnenej cestnej siete uvažuje o spoplatnení ďalších 225 kilometrov ciest I. triedy.

30.07.2013 12:26
Mýto, značka Foto: ,
Ilustračné foto
debata

„Sú to úseky, ktoré sú využívané so značným podielom ťažkej tranzitnej dopravy,“ informoval hovorca NDS Marcel Jánošík. Prevádzkovatelia vozidiel nad 3,5 tony podľa diaľničiarov v súčasnosti platia mýto na diaľniciach v dĺžke 393 km, na rýchlostných cestách v dĺžke 225,8 km a na cestách I. triedy v dĺžke 1 414,4 km. Spoplatnených je tak spolu 2 033,2 km pozemných komunikácií.

Ministerstvo dopravy končí s prípravou nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Predmetom rokovaní sú zmeny v sadzbách mýta a prípadné rozšírenie spoplatnenia. Zmena sadzieb by podľa rezortu mala viac zohľadňovať princíp „užívateľ a znečisťovateľ platí“. O zmenách v oblasti mýta bude ministerstvo rokovať aj so zástupcami dopravcov, ale o konkrétnych podrobnostiach je podľa neho zatiaľ predčasné hovoriť.

Celkový výber mýta v tomto roku by mal podľa odhadov dosiahnuť 156,5 mil. eur. NDS po skúsenostiach z predošlých rokov očakáva v závere terajšieho roka mierne vyšší výber mýta spôsobený sezónnosťou. Príjmy z výberu mýta vlani predstavovali 155,52 mil. eur a medziročne boli vyššie o 0,9 %, alebo o 1,4 mil. eur. Za tri a pol roka prevádzky mýtneho systému pre vozidlá nad 3,5 tony sa od začiatku roka 2010 do polovice tohto roku vybralo spolu 527,69 mil. eur.

Elektronický výber mýta v prvom polroku tohto roka dosiahol 76,3 mil. eur a oproti rovnakému obdobiu minulého roku sa zvýšil o 426,19 tis. eur, resp. o 0,6 %. „Mierny rast objemu výberu mýta je v zmysle plánu predpokladaných výnosov z mýta na rok 2013. Medziročný rast je spôsobený aj úpravou rozsahu spoplatnenej siete vymedzených úsekov,“ reagoval na polročnú bilanciu výberu mýta Jánošík.

Výnosy mýta v prvom polroku na diaľniciach a rýchlostných cestách (50,79 mil. eur) a na cestách I. triedy (25,41 mil. eur), ako aj príjmy z tranzitného ticketingu (2,07 mil. eur) považuje NDS za primerané zloženiu a intenzite dopravných prúdov na jednotlivých typoch cestných komunikácií. Za primeraný považujú diaľničiari aj pomer medzi tým, že zahraniční prevádzkovatelia vozidiel v prvom polroku zaplatili 44 % z celkovej sumy vybraného mýta, hoci k 30. júnu užívali až 70 % z 212 558 aktívnych palubných jednotiek. Zahraniční užívatelia vozidiel totiž cez územie SR prevažne len prechádzajú, čiže tranzitujú.

„Správu s vyjadrením efektívnosti vybraného mýta má znalec predložiť do konca júla,“ uviedol Jánošík. V prípadoch porušovania zákona o výbere mýta a dodatočne vybraného mýta by podľa neho prinieslo výrazný posun zavedenie objektívnej zodpovednosti. „Činnosť prevádzkovateľa mýtneho systému prebieha v súlade s platnou zmluvou,“ dodal Jánošík k mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s.

debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #spoplatnenie #cesty I. triedy