So skútrami pribúdajú aj nehody

Preháňať sa na skútri letnými ulicami a nestáť v dopravnej zápche sa zapáčilo čoraz viac Slovákom.

21.07.2013 06:46
Motorka, premávka, motocykel, skúter, doprava Foto: ,
Ilustračné foto
debata (35)

Preháňať sa na skútri letnými ulicami a nestáť v dopravnej zápche sa zapáčilo čoraz viac Slovákom. A to predovšetkým po legislatívnej úprave, keď už vodičský preukaz typu B platí pre motocykle s kubatúrou až do 125 cm3. Potvrdzujú to aj najnovšie štatistiky Zväzu automobilového priemyslu. Zároveň s týmto novým trendom však pribúda aj počet nehôd motocyklov.

V júni si ľudia kúpili 401 nových motocyklov s objemom valcov do 125 cm3, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka hovorí o viac ako päťnásobnom náraste. V máji, krátko po uvedení legislatívnych zmien do platnosti, boli registrácie skútrov o čosi väčšie a predalo sa ich 452 kusov. O tom, že výkonnejšie motorky idú doslova ako teplé rožky, hovorí aj Peter Fischer, vedúci oddelenia motocyklov Honda Motor Europe Slovensko.

"V období od začiatku roka do konca júna sme predali o 241 percent viac skútrov do 125 cm3 než za rovnaké obdobie minulého roka. Podiel kategórie skútrov na celkovom trhu sa medziročne zvýšil z 20 na 49 percent,“ vraví Fischer.

Podľa neho si skútre prídu do predajne kúpiť zväčša mladí ľudia, a čo nebolo doteraz zvykom, prichádzajú aj ľudia, ktorí s motocyklami nemajú vôbec žiadne skúsenosti. Preto takýchto vodičov upozorňujú na viacero špecifík. "Zraniteľnosť vodiča je v porovnaní s autom oveľa vyššia. Naše cesty sú rozbité, na skútri treba dávať pozor na výtlky oveľa viac než v aute. Jedna väčšia jama vás vie reálne zhodiť z motorky,“ dodáva Fischer.

Vlastniť skúter však nemusí byť len vecou imidžu. Pri tankovaní benzínu vyjde jedna plná nádrž v prípade skútra na necelých sedem eur. Mesačne sa náklady na pohonné hmoty môžu pri jazde v meste vyšplhať asi na 30 eur. Skútre do 125 cm3 majú v meste optimálnu dynamiku a vyššiu aktívnu bezpečnosť než skútre do 50 cm3, pričom cenové rozdiely nie sú veľké. Inštruktor Andrej Korbel z Centra bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni upozorňuje, že vodiči skútrov musia byť veľmi obozretní.

"Skúter do 125 cm3 je o niečo ťažší ako do 50 cm3, jeho brzdná dráha je dlhšia. Takisto maximálna rýchlosť je okolo 110 km/h, čo je zhruba o 30 až 40 km/h viac ako pri menšom skútri,“ poznamenal Korbel.

Niekoľko dopravných kolízií na týchto typoch motocyklov už eviduje aj polícia. "V mesiacoch apríl, máj a jún 2013 sa stalo 10 dopravných nehôd zavinených vodičmi motorových vozidiel s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h, ktorých zdvihový objem valcov motora nepresahuje 125 cm3. Za rovnaké obdobie roku 2012 to bolo 5 nehôd,“ uzatvára Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #motorka #skúter #nehody