Ministrovi prekáža, že firma dáva štátu ultimáum a požaduje zvýšenie ceny. Nedávno zastavili práce na oprave českej D1 medzi obcami Lhotka a Velká Bíteš na Žďársku. Podľa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) to firma urobila, pretože stav krajníc je horší, než sa predpokladalo.
Žák vyhlásil, že stavbári používajú vodičov ako rukojemníkov v boji o navyšovanie cien stavieb. „Upozorňujem všetkých dodávateľov, že štát nebude ustupovať nátlaku na umelé navyšovanie cien stavieb takzvanými nadprácami, nieto ešte rokovaniu hraničiacemu s vydieraním,“ povedal minister úradníckej vlády. Zároveň podľa hovorcu úradu vyzval Žák riaditeľa ŘSD Davida Čermáka na prípravu všetkých možných variantov riešenia, vrátane okamžitého vypovedania zmlúv so zhotoviteľom a obnovenia prevádzky na diaľnici.
Šéf ŘSD v stredu uviedol, že v uvedenom úseku D1 po odstránení betónových dosiek z krajnice vozovky sa ukázalo, že diaľnica je v horšom stave, než s akým počítal projekt opráv. „Únosnosť na krajnici je menšia, než sa predpokladalo,“ povedal. Pravdepodobne sa tak podľa neho nepodarí položiť nový povrch ani v jednom jazdnom páse ešte tento rok. OHL ŽS, ktorá D1 pri Veľkej Bíteše opravuje, preto zastavila stavbu.
Podľa Žáka ministerstvo nepopiera, že sa mohli objaviť problémy so stavom krajnice D1. "Mne prekáža, že rovnaký problém sa vyskytol na niekoľkých úsekoch, ale zatiaľ čo ostatní dodávatelia pokračujú v prácach, a popritom riešia technický problém, akých sa pri takejto stavbe vyskytne veľa, tak jeden z nich to rieši zastavením prác a vyslaním ultimatívnej požiadavky smerom k štátu o navýšenie ceny, "povedal minister.
„Ak by sa ukázalo, že sa tam naozaj musí postaviť niečo drahšie, než je v projekte, je stanovený postup, ako to dosiahnuť. Rozhodne to nie je dôvod, aby niekto robil také silácke gestá, ako je zastavovanie dopravy,“ dodal.
Hovorkyňa OHL ŽS Taťjana Pelíškova oznámila, že sa firma s ŘSD dohodla na technickom spôsobe riešenia opravy. „Naši technici a projektanti teraz nepretržite pracujú, aby sme mohli v priebehu budúceho týždňa pokračovať v prácach na diaľnici D1,“ uviedla.
Českej televízii Žák povedal, že chápe tragickú situáciu v stavebníctve. „Firmy podrážajú ceny až na hranicu nákladov, a potom pri samotnej výstavbe ich akákoľvek maličkosť ekonomicky ohrozuje,“ uviedol. Aj napriek tomu chce pritvrdiť prístup štátu k navyšovaniu nákladov na stavby. Na pondelok popoludní zvolal schôdzku šéfov štátnych investorských organizácií. Plánuje im dať za úlohu, aby postupovali oveľa prísnejšie pri schvaľovaní nadpráce. „To bude priamo zviazané s personálnou zodpovednosťou samotných riaditeľov,“ oznámil.
V súčasnosti je v danom úseku diaľnice doprava v smere na Prahu v dvoch jazdných pruhoch zúžených smerom k stredovému deliču pásu. Pravý jazdný pruh má šírku 3,25 metra, ľavý meria tri metre. V úseku je obmedzená rýchlosť na 80 kilometrov za hodinu.
„Zastavenie prác na oprave diaľnice v úseku Lhotka – Velká Bíteš sa nijako neodrazilo v režime dopravy, ktorý je nastavený rovnakým spôsobom ako na začiatku stavby. Rozhodnutie o dopravnom značení sa zastavením prác nezmenilo,“ povedala krajská policajná hovorkyňa na Vysočine Dana Čírtková.
Kolóny sa v mieste podľa Čírtková netvoria, diaľnica je dobre prejazdná. „Výnimkou sú situácie, keď sa na mieste dopravného obmedzenia alebo v jeho blízkosti stane nehoda,“ dodala.