Polovica mostov nesie päť krížikov

Z počtu viac ako 7 800 mostov na Slovensku, cestných alebo diaľničných, je takmer polovica staršia ako 50 rokov.

18.07.2013 07:05
Most, mosty, Apollo, Starý Foto: ,
Slovensko čakajú opravy mnohých mostov.
debata (1)

Ďalších sedem mostov je podľa ministerstva dopravy dokonca v havarijnom stave, všetky sú na území ciest 1. triedy. Dve stovky mostov sú už teraz v nevyhovujúcom stave. Na opravu mostov sa ročne dáva 1,46 milióna eur, no optimálna potreba by bola vo výške 4,6 milióna eur. Národná diaľničná spoločnosť začala rekonštrukčné práce na niekoľkých mostoch už pred letnými mesiacmi. Mosty opravujú aj českí cestári, tam je to však súčasťou veľkej rekonštrukcie D1.

Na našej diaľnici D1 opravili diaľničiari mostný záver pri Ladcoch a na rýchlostnej R1 to bola oprava mosta nad odvodňovacím kanálom Pata. Ešte do polovice augusta budú trvať výmeny troch mostných záverov na diaľnici D1 od Prešova do Budimíra. "Na severnej diaľnici D1 pri Liptovskej Mare opravíme most nad železničnou traťou. Vymeníme mostné závery, konštrukčné vrstvy vozovky aj mostné rímsy. Práce na diaľnici D1 v smere Liptovský Mikuláš – Ivachnová čiastočne obmedzia dopravu v termíne do 4. augusta 2013,“ pokračuje Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti.

V susednej Českej republike sa momentálne ťažké cestné mechanizmy nezastavia. Dlho očakávaná a mimoriadne náročná rekonštrukcia českej diaľnice D1 z Prahy do Brna, počas ktorej sa upraví šírka diaľnice z 26,5 metra na 28 metrov totiž odštartovala koncom apríla. Súčasťou modernizácie je aj búranie mostov. Prvý most zbúrali cestári začiatkom júna u Větrného Jeníkova. Celkovo zatiaľ padlo k zemi šesť mostov v dvoch úsekoch – medzi Lhotkou a Velkou Bíteší a v časti Loket – Koberovice. Mosty sa búrali za úplnej uzávierky diaľnice.

"V Českej republike nejde o klasickú opravu mostov. Na diaľničnom úseku Praha – Brno rozširujú diaľnicu na trojpruhovú, čo si vyžaduje aj úpravu mostov, ktoré nie sú konštruované na takéto diaľnice. Takže ich rozsiahla úprava súvisí s týmto zámerom,“ porovnáva situáciu so Slovenskom hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Ani na ostatných českých diaľniciach sa však mosty nevyhnú rekonštrukcii. Už tento týždeň sa začnú opravy mosta na križovatke Rudná na diaľnici D5. Obmedzenie potrvá do konca októbra. Trpezlivosťou sa musia obrniť aj Slováci, ktorí sa vyberú do Čiech po D2. Takisto pre opravu troch mostov bude doprava medzi 50. a 55. kilometrom vedená v pravom páse v režime dva pruhy do Bratislavy a jeden smerom na Prahu. Obmedzenie potrvá do 11. novembra.

Cestné či diaľničné mosty, ktoré nevyhovujú podmienkam bezpečnej premávky, sa budú rekonštruovať v priebehu najbližších rokov. "Vláda už schválila Program údržby diaľnic a rýchlostných ciest 2013 – 2017 a na rokovanie vlády sme predložili aj Program údržby a opráv ciest I. triedy. Ich realizácia je následne v kompetencii Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti,“ uzavrel Kóňa. Pri súčasnom nastavení financovania údržby a opráv ciest je však možné opraviť 8 až 10 mostných objektov ročne.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #mosty #oprava