Pravdepodobne sa tak nepodarí ešte tento rok položiť nový povrch ani v jednom jazdnom páse a bude nutné betonárske práce odložiť do budúcej stavebnej sezóny, uviedol generálny riaditeľ českého Riaditeľstva ciest a diaľnic (ŘSD) David Čermák.
„Únosnosť na krajnici je menšia, než sa predpokladalo,“ uviedol Čermák s tým, že prekvapivo zlá kvalita podložia pod diaľnicou sa prejavila aj na iných opravovaných častiach komunikácie a líši sa aj v rámci jednotlivých úsekov. OHL ŽS, ktorá diaľnicu pri Veľkej Bíteši opravuje, z tohto dôvodu zastavila stavbu.
Náklady na sanovanie a práce navyše v súvislosti s odvodnením podložia odhadla stavebná firma na rádovo milióny korún, uviedla hovorkyňa ŘSD Martina Vápeníková. Pokračovanie v prácach je podmienené schválením novej realizačnej dokumentácie stavby. Podobný problém s podložím riaditeľstvo rieši aj na úseku medzi obcami Větrný Jeníkov a Jihlava. Tam ale rokuje o urýchlení stavby a betonáži aspoň časti jazdného pásu pred zimnou stavebnou prestávkou.
OHL ŽS zvíťazila spolu s firmou Alpine Bau v tendri na modernizáciu diaľnice v úseku Velká Bíteš a Lhotka s najnižšou cenou necelých 597 miliónov korún. O modernizácii diaľnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy predvlani v júni v súvislosti s prasklinou na jednej z betónových dosiek, kde sa vytvoril desaťcentimetrový schod.
Minister dopravy Zdeněk Žák v stredu v rádiu Impuls uviedol, že chce rekonštrukciu diaľnice zrýchliť. Okrem iného chce presadiť u hygienikov, aby umožnili stavebné práce v noci, ktoré sú v okolitých krajinách povolené, v Česku ich však predpisy údajne znemožňujú.
Najvyťaženejšia česká dopravná tepna je zhruba desať rokov za svojou životnosťou. Celá modernizácia medzi Mirošovicami na 21. kilometri a Kývalkou na 182. kilometri by podľa aktuálnych odhadov ministerstva dopravy mohla stáť približne 14 miliárd korún, počíta sa s využitím peňazí z Európskej únie.