"Pri ceste do školy mi nepomohlo ani to, že som si zaplatil cestu IC vlakom, samozrejme, drahšiu ako bežným rýchlikom. Klíma nefungovala a doslova som mal pocit, že sa uvarím,“ vraví vysokoškolák Juraj Rusnák z Prešova, ktorý po sťažnosti dostal iné miesto.
V opačnom prípade by mohol od Železničnej spoločnosti Slovensko žiadať späť peniaze za svoj lístok. "Na odškodnenie vo vnútroštátnej preprave majú nárok iba cestujúci využívajúci InterCity vlaky. A to vtedy, ak teplota prekročí 30 oC a cestujúceho nie je možné presunúť na iné miesto. Vtedy má nárok na odškodnenie vo výške 50 percent zo zaplateného cestovného,“ tvrdí Jana Morháčová, hovorkyňa štátneho osobného prepravcu. O tom, že klíma vo vlakoch nie vždy funguje, svedčí aj to, že v roku 2012 evidovali železnice 50 sťažností na nedostatky funkčnosti klimatizácie vo vozňoch.
Teplota vo vozňoch sa automaticky reguluje podľa toho, koľko stupňov je vonku, maximálne však o sedem stupňov Celzia pod jej úroveň. Ako vysvetľuje Morháčová, klimatizácia v modernizovaných osobných vozňoch spĺňa podmienky pre stredné klimatické pásmo Európy, v ktorej je stanovená závislosť medzi vonkajšou a vnútornou teplotou vo vozni. "V tejto klimatickej zóne je najvyššia vonkajšia teplota stanovená na 35 °C a priemerná interiérová teplota sa musí pri tejto teplote rovnať bežnej teplote 25,75 °C až 27 °C,“ spresňuje Morháčová.
Nastavenie chladenia či vetrania je automatické, a to prostredníctvom programovateľného regulátora. V interiéri vozňa aj zvonka sú rozmiestnené tepelné snímače, ktoré generujú dáta pre regulátor teploty vo vozni. Obsluha vozňa však podľa Morháčovej môže v rozvodnej skrini korigovať teplotu v priestore vozňa od mínus 2 °C do plus 4°C. Ak sa nechcú cestujúci cítiť v lete vo vlakoch doslova ako v skleníku, musia voliť drahšiu prepravu. Osobné vlaky totiž klimatizáciu nemajú a sú známe viaceré prípady, keď klimatizácia nešla ani v rýchlikoch.
Výnimkou sú azda len nové lokálky, na ktoré nám prispela Európska únia. Už tri roky cestujú Slováci ráno z väčšiny regiónov do práce či školy vysoko modernými vlakmi, takmer ako na rakúsky spôsob. Jednotky totiž majú klimatizáciu, bezbariérový prístup, zásuvky na notebook, pohodlné sedačky a čisté toalety. Nainštalovať klímu do všetkých vlakov nie je možné predovšetkým pre ich vysoký vek. Slovenské vozne sú totiž zastarané a ich priemerný vek je 22 rokov.
Keď teplota presiahne 25 stupňov, klímu spustia aj v niektorých autobusoch mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. "V horúčavách pracovníci dispečingu opakovane upozorňujú vodičov, že musia mať zapnutú klimatizáciu. Vo vozidlách sú senzory, ktoré monitorujú teplotu, a pri presiahnutí určitej hodnoty sa automaticky klimatizovaná jednotka spustí alebo sa nastaví do šetriaceho režimu, ak teplota klesne,“ vysvetľuje hovorkyňa Dopravného podniku v Bratislave Agáta Staneková.
Podľa nej má klimatizáciu 77 autobusov typu Mercedes a SOR. Ľudia však zabúdajú na to, že keď si v takomto autobuse otvoria okno, klíma prestáva fungovať. "Preto by sme chceli vyzvať cestujúcich, aby okná neotvárali,“ upozorňuje Staneková. Hlavné mesto počas najbližších štyroch rokov plánuje nakúpiť 30 nových električiek a 80 trolejbusov, na ktoré nám prispeje únia. Samozrejmosťou električiek a trolejbusov už bude aj klimatizácia.
Vozne vyčistí znova Euroclean
Sťažnosti na chýbajúcu či nefunkčnú klimatizáciu v železničných vozňoch nie sú jediným problémom, na ktorý upozorňujú cestujúci. Ďalším je čistota vagónov. Okrem kvality upratania za minulej vlády politici tiež kritizovali cenu čistenia, ktorú dohodli ich predchodcovia. Či kritika ustane, alebo nie, ukáže sa na základe novej zmluvy železníc. Nasledujúce roky bude vozne čistiť spoločnosť Euroclean. Tá istá firma, ktorá čistila vozne počas štyroch predchádzajúcich rokov. Cena čistiacich prác vyjde štát v prípade využitia služby na štyri roky v Bratislave na 7,4 milióna eur, v Žiline na 3,1 milióna eur, v Košiciach na 6,5 milióna a vo Zvolene bude stáť upratanie vlaku necelé 2 milióny eur. Firma za tieto peniaze vyčistí odpadkové koše, sedadlá, okná, stolíky, poumýva podlahy, vytepuje koberce či vydezinfikuje toalety. Euroclean bol v súťaži najlacnejší, ostatných však buď vylúčili, alebo sa vzdali a zo súťaže odišli.